Banner Portal
Anatomical canasta
Imagem: Universidade de Nápoles Federico II, fundada em 1224. - Google / Licença Creative Commons.
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

Anatomy
Didactic game
Ludicity

How to Cite

FREITAS, Emília Cristina Benevides de; SPIEGEL, Carolina Nascimento. Anatomical canasta: a pedagogical game for teaching human anatomy. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 10, n. 00, p. e024019, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v10i00.8663947. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8663947. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

Introduction: Human anatomy is still a subject that teachers have the most difficulty in breaking with the traditional teaching model. The extensive content, which must be memorized in a short period of time, makes teaching monotonous and uninteresting from the students' point of view. The game in the classroom comes in as a support tool, in order to make the teaching process dynamic, fun, and enjoyable. Objective: This article had as objectives the development and evaluation of a pedagogical game to support the learning of muscles and joints involved in shoulder movements, for undergraduate students in the health area. Methodology: This is an experience report with a qualitative and quantitative approach. The data were generated through an anonymous and voluntary online questionnaire, with nine closed and three open questions, as well as field notes written by the teacher. Content analysis was used for the open-ended questions and the calculation of Mean Ranking for closed-ended questions on a Likert Scale. A total of 120 students participated in the research. A deck of cards was developed, with rules adapted from the traditional card game called "Canasta” in which students should form a sequence with the cards of the muscles of each joint movement. Results/Conclusion: The results indicated that the "Anatomical Canasta" card game proved to be a motivating and promising strategy for anatomy learning, providing a playful, relaxed and fun class, and was positively evaluated by most participants.

https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8663947
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

BACICH, Lilian; MORAN, José. Prefácio. In: BACICH, Lilian; MORAN; José. Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Editora Penso, 2018. ISBN 9788584291168.

COSTA, Rosa Cristina; MIRANDA, Jean Carlos; GONZAGA, Glaucia Ribeiro. Avaliação e validação do jogo didático “desafio ciências – sistemas do corpo humano” como ferramenta para o ensino de ciências. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 9, n. 5, p. 56 - 75, 2018. Disponível em: http://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/1545. Acesso em: 11 jan. 2021.

FORTUNA, Tânia Ramos. Em busca da pedagogia lúdica: como brincam os professores que brincam em suas práticas pedagógicas? Revista Eletrônica Ludus Scientiae, v. 3, n. 1, p. 01-19, jan./jul. 2019. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/relus/article/view/1880. Acesso em: 11 jan. 2021.

FRAENKEL, Jack; WALLEN, Norman. How to Design and Evaluate Research in Education. New York, NY: McGraw-Hill, 2008. 704 p. ISBN: 9780073525969.

FRAGELLI, Thaís Branquinho Oliveira. Gamificação como um processo de mudança no estilo de ensino aprendizagem no ensino superior: um relato de experiência. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 4, n. 1, p. 221-233, 2018. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8650843. Acesso em: 11 jan. 2021.

HILL, Robert; NASSRALLAH, Zeinab. A Game-Based Approach to Teaching and Learning Anatomy of the Liver and Portal Venous System. MedEdPORTAL, v. 14, n. 1, p. 10696, 2018. Disponível em: https://www.mededportal.org/doi/epdf/10.15766/mep_2374-8265.10696. Acesso em: 11 jan. 2021.

MATTAR, João. Metodologias ativas para a educação presencial, blended e a distância. São Paulo, SP: Artesanato Educacional, 2017. 118 p. ISBN: 9788564803107.

MOTZ, Vicki; KONEVAL, Timothy; BENNETT-TOOMEY, Jill; SUNIGA, Rema; RUNESTAD CONNOUR, Jacqueline. The Survival of the Physiologist: A Human Anatomy and Physiology Game. HAPS Educator, v. 23, n. 1, p. 37-44, abr. 2019. Disponível em: https://eric.ed.gov/?q=HAPs&id=EJ1227900. Acesso em: 11 jan. 2021.

OLIVEIRA, Flávia Assunção de; FERREIRA, Anna Rebeka; MOTA, Brenda Mellissa Barros; MACHADO, Marcio Fraiberg. A busca pela qualidade educacional: avaliação das práticas lúdicas relacionadas ao ensino de anatomia humana através da interdisciplinaridade na formação de docentes. Redin - Revista Educacional Interdisciplinar, v. 7, n. 1, nov. 2018. Disponível em: https://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/1119. Acesso em: 11 jan. 2021.

OLIVEIRA, Luciel Henrique de. Exemplo de cálculo de Ranking Médio para Likert. Notas de Aula. Metodologia Científica e Técnicas de Pesquisa em Administração. Mestrado em Adm. e Desenvolvimento Organizacional. PPGA CNEC/FACECA: Varginha, 2005. https://bityli.com/nGwCju. Acesso em: 11 jan. 2021.

PEREIRA, Poliana Francibele de Oliveira; FIUZA, Patrícia Jantsch; LEMOS, Robson Rodrigues. Aprendizado baseado em jogos digitais no ensino de anatomia utilizando gamificação: uma revisão sistemática da literatura. Criar Educação, v. 8, n. 1, jan./jul. 2019. Disponível em: http://periodicos.unesc.net/criaredu/article/view/5012/4563. Acesso em: 11 jan. 2021.

PIAZZA, Bruno Luis; CHASSOT, Attico Inácio. Anatomia Humana, Uma Disciplina que Causa Evasão e Exclusão: Quando a Hipótese Principal Não se Confirma. Ciência em Movimento, v. 14, n. 28, p. 45-59, 2011. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-ipa/index.php/EDH/article/view/141. Acesso em: 11 jan. 2021.

RAMOS, Leila Valverde; TEIXEIRA, Luiz Henrique Souza; BELÉM, Maria Oliveira Penha. Uso de metodologias ativas no ensino da Anatomia Humana: um relato de experiência na educação profissional da Bahia. Revista Estudos IAT, v. 5, n. 3, p. 327-339, out. 2020. Disponível em: http://estudosiat.sec.ba.gov.br./index.php/estudosiat/article/viewFile/232/296. Acesso em: 11 jan. 2021.

RIBEIRO, Sarah Cristina Dias; BONINI, Luci Mendes de Melo; MELLO, Tatiana Ribeiro de Campos. Reflexões acerca de atividades lúdicas no processo de ensino-aprendizagem. Revista Científica UMC, v. 4, n. 3, out. 2019. Disponível em: http://seer.umc.br/index.php/revistaumc/article/view/932/719. Acesso em: 11 jan. 2021.

SANTOS, Anthony Marcos Gomes dos; JUNIOR, Marcos José da Silva; SOUZA, Pablo Acácio dos Santos; OLIVEIRA, Andressa Silva de; PALMA, Mariza Brandão. Desenvolvimento de metodologias ativas para o ensino de anatomia humana. Brazilian Journal of Development, v. 5, n. 4, p. 3341-3352, 2019. Disponível em: http://www.brjd.com.br/index.php/BRJD/article/view/1477/1369. Acesso em: 11 jan. 2021.

SILVA, Carlos Jhone Coelho da; MELO, Anairtes Martins de. Criação e aplicação de um jogo educativo como proposta de ensino aprendizagem a alunos de monitoria na área de Anatomia Humana Geral. Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais, v. 4, n. 2, ago/dez. 2019. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/resdite/article/view/42210. Acesso em: 11 jan. 2021.

SILVA, Rosimeire Alves da; GUIMARÃES, Maricélio Medeiros; BARBOSA, Aliny Antunes. Jogos corporais: aprendizagem de anatomia. EDUCERE - Revista da Educação, v. 5, n. 1, p. 15-26, 2006. Disponível em: https://www.revistas.unipar.br/index.php/educere/index Acesso em: 11 jan. 2021.

TALAMONI, Ana Carolina Biscalquini; SISDELI, Marcos. A Anatomia na formação de futuros professores de Ciências e Biologia. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 11, 2017, Florianópolis, SC. Anais do [...]. Florianópolis: UFSC, 2017. p. 1–9. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R0858-1.pdf. Acesso em: 11 jan. 2021.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas conseqüências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, v.13, n. 5, p. 5-24, jan./fev./mar./abr. 2000. Disponível em: https://bityli.com/1gjEI. Acesso em: 11 jan. 2021.

VAN DE GRAAFF, Kent Marshall. Anatomia Humana. 6. ed. Barueri, SP: Manole, 2003. 840 p. ISBN: 8520413188.

WILLIAMS, Peter.; WARWICK, Roger; DYSON, Mary; BANNISTER, Lawrence. GRAY ANATOMIA. 37. ed. Rio de Janeiro, RJ: Guanabara Koogan, 1995. 1489 p. ISBN: 8527702894.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Emília Cristina Benevides de Freitas, Carolina Nascimento Spiegel

Downloads

Download data is not yet available.