Banner Portal
Active methodologies in conceptions of teachers in higher education
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

Higher education
Active methodologies
Pedagogical innovation

How to Cite

FERREIRA, Giselle Martins dos Santos; OZÓRIO, Gabriela Gonçalves; MOREIRA, Laélia Carmelita Portela. Active methodologies in conceptions of teachers in higher education : “a new name that doesn’t say much”? . Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, n. 00, p. e023048, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8665518. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8665518. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

This article discusses data produced in a piece of research that aimed at investigating convergences and divergences between the pedagogical conceptions and practices of teachers in Higher Education (HE) and ideas associated with Active Methodologies (AM). The text discusses findings of a categorical content analysis of five interviews conducted between October 2019 and March 2020 within the scope of a mixed methods survey conducted at a private higher education institution. The theoretical grounding comprised research focused on MA uses in ES, texts about teaching and innovation in ES, as well as literature on the History of Education and Didactics. The discussion is organized around the following themes: trajectory in the teaching profession; planning and dynamics in the classroom; conceptions about innovation; and conceptions of MA. It is suggested that, although participants declare to have little familiarity with AM, which is, in fact, a relatively recent expression, many of the teaching strategies reported by them are consistent with the practices and theoretical foundations of these methodologies as explained in the relevant literature. Thus, on the one hand, it is reiterated that there is always room for pedagogical innovation in the sense of adapting to new contexts and demands. On the other hand, it is suggested that ideas around supporting the development of students’ agency have a longer history and may already be an integral, albeit tacit, part of the ES teachers' repertoire in a way that is obscured by advocacy discourses of MA that stress their innovative character.

https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8665518
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini. Apresentação. In: BACIC, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018.

BENDER, William. Aprendizagem baseada em projetos: Educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso, 2015.

BUCKINGHAM, David. Foreword. In: THOMAS, Michael. (Org.) Deconstructing Digital Natives. Edição para Kindle. Nova Iorque; Abingdon: Routledge, 2011.

CAMPOS, Vanessa Therezinha Bueno. Formar ou preparar para a docência no ensino superior? Eis a questão. 2012, Anais da 35ª Reunião Anual da Anped. Disponível em: http://35reuniao.anped.org.br/images/stories/trabalhos/GT08%20Trabalhos/GT08-2528_int.pdf. Acesso em.: 02 abr. 2021.

CANÁRIO, Rui. O que é a escola? Um “olhar” sociológico. Porto: Porto Editora, 2005.

CUNHA, Maria Isabel. Inovações na educação superior: impactos na prática pedagógica e nos saberes da docência. Em aberto, Brasília, v. 29, n. 97, p. 97- 101, 2016. Disponível em: http://rbepold.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/2955. Acesso em: 02 abr. 2021.

CRUZ, Giseli Barreto da. Didática e docência no Ensino Superior. Revista Brasileria de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 98, n. 250, p. 672-689, 2017. Disponível em: https://bit.ly/3vEjCNc. Acesso em: 02 abr. 2021.

DEWEY, John. Experience and Education. Nova Iorque: Touschstone, 2007.

DIESEL, Aline et al. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, Pelotas, v. 14, n. 1, p. 268-288, fev. 2017. Disponível em: http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/404. Acesso em: 02 abr. 2021.

AUTORES, 2018

AUTORES, 2018

FERREIRA, Robinalva. Metodologias ativas na formação de estudantes de uma universidade comunitária catarinense: Trançado de avanços e desafios. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017. Disponível em: http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/7821. Acesso em: 02 abr. 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREITAS, Luiz Carlos. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educação e Sociedade, Campinas, v. 35, n. 129, p. 1085-1114, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v35n129/0101-7330-es-35-129-01085.pdf. Acesso em: 02 abr. 2021.

GATTI, Bernadete. Questões sobre a docência universitária no Brasil. Entrevista concedida a Isabel Maria Sabino de Farias. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 97, p. 141-144, 2016. Disponível em: https://bit.ly/3vzw5lt. Acesso em: 02 abr. 2021.

GEMIGNANI, Elizabeth Yu Me Yut. Formação de professores e metodologias ativas de ensino-aprendizagem: ensinar para a compreensão. Fronteiras da Educação, Recife, v. 1, n. 2, 2012. Disponível em: http://www.fronteirasdaeducacao.org/index.php/fronteiras/article/view/14. Acesso em: 02 abr. 2021.

HARRES, João Batista Siqueira. et al. Constituição e prática de professores inovadores: Um estudo de caso. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc., Belo Horizonte, v. 20, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1983-21172018200107. Acesso em: 02 abr. 2021.

ISAIA, Silvia Maria de Aguiar. Desafios à docência superior: pressupostos a considerar. In: Dilvo Ristoff e Palmira Sevegnan (Org.) Docência na Educação Superior, p. 63-84, 2006. Brasília: INEP. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/diversas/temas_da_educacao_superior/docencia_na_educacao_superior.pdf. Acesso em: 02 abr. 2021.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

MASETTO, Marcos Tarcísio. Professor universitário: um profissional da Educação na atividade docente. In: MASETTO, Marcos Tarcísio (Org.) Docência na universidade, p. 9-25. 1ª ed. Campinas: Papirus, 1998.

MASETTO, Marcos Tarcísio. Inovação na Educação Superior. Interface, Botucatu, v. 8, n. 14, p. 197-202, 2004. Disponível em: http://ref.scielo.org/p9v56n. Acesso em: 02 abr. 2021.

MAZUR, Eric. Peer Instruction: a revolução da aprendizagem ativa. Porto Alegre: Penso, 2015.

MENEZES-RODRIGUES, Francisco Sandro et al. Vantagens da utilização do método de aprendizagem baseada em problemas (mapb) em cursos de graduação na área da saúde. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, p. 340-353, 2019. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11660. Acesso em: 02 abr. 2021.

MESSINA, Graciela. Mudança e inovação educacional: notas para reflexão. Cadernos de Pesquisa. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, n. 114, novembro de 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/n114/a10n114.pdf. Acesso em: 02 abr. 2021.

OLIVEIRA, Rafaela Bisacchi Coelho Corrêa. Um estudo sobre uma proposta educacional “inovadora” no contexto de reforma educacional da Rede municipal de educação do Rio de Janeiro. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) - Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/26874/26874.PDF. Acesso em: 02 abr. 2021.

PERÉ, Nancy. Apuntes para analizar la relación entre innovación, TIC y formación pedagógico-didáctica. Praxis & Saber, Tunja, v. 8, n. 16, p. 15-33, 2017. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6060418.pdf. Acesso em: 02 abr. 2021.

PISCHETOLA, Magda. Inclusão Digital e Educação: a nova cultura da sala de aula. Petrópolis: Vozes, 2016.

PISCHETOLA, Magda; MIRANDA, Lyanna. Metodologias ativas, uma solução simples para um problema complexo. Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 16, n. 43, p. 30-56, 2019. Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/viewArticle/5822. Acesso em: 02 abr. 2021.

PISCHETOLA, Magda et al. Tecnologias, pensamento sistêmico e os fundamentos da inovação pedagógica. Curitiba: CRV, 2019.

RIEDNER, Daiani Damm Tonetto. Práticas pedagógicas e tecnologias digitais no ensino superior: formação inicial de professores e inovação na UFMS. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/35475/35475.PDF. Acesso em: 02 abr. 2021.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 4ª ed. Campinas: Autores Associados, 2013.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. Campinas: Autores Associados, 2008.

SELWYN, Neil. Distrusting Educational Technology. Edição para Kindle. Londres: Routledge, 2014.

SELWYN, Neil. Educação e Tecnologia: questões críticas. In: FERREIRA, Giselle Martins dos Santos; ROSADO, Luiz Alexandre da Silva; CARVALHO, Jaciara de Sá. (Org) Educação e Tecnologia: abordagens críticas, p. 85-103. Rio de Janeiro: SESES, 2017. Disponível em: https://ticpe.files.wordpress.com/2017/04/ebook-ticpe-2017.pdf. Acesso em: 02 abr. 2021.

AUTORES 2018

TARDIFF, Maurice Lessard. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

THERRIEN, Jacques; Dias, Ana Maria Iório; LEITINHO, Meirecele Calíope. Docência Universitária. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 97, p. 21-32, 2016. Disponível em: http://rbepold.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/2952. Acesso em: 02 abr. 2021.

URIAS, Guilherme Muniz Pereira Chaves. Das práticas docentes tradicionais às reflexivas: os caminhos percorridos no processo de mudança metodológica nas aulas de física em uma instituição de Ensino Superior. 2017. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Bauru. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/150416. Acesso em: 02 abr. 2021.

VALÉRIO, Marcelo. Autonomia de professores na sala de aula invertida: uma análise sobre a profissionalidade e a racionalização da prática docente. 2018. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência e para a Matemática) – Universidade Estadual de Maringá. Disponível em: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/bitstream/1/5988/1/Marcelo%20Valerio_2018.pdf. Acesso em: 02 abr. 2021.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Docência universitária na educação superior. In: Dilvo Ristoff e Palmira Sevegnan (Org.) Docência na Educação Superior, p. 85-96, 2006. Brasília: INEP. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/diversas/temas_da_educacao_superior/docencia_na_educacao_superior.pdf. Acesso em: 02 abr. 2021.

ZANON, Denise Puglia. et al. Sala de aula invertida: possibilidades e limites na docência universitária. In: EDUCERE, 2015, Curitiba: p. 11652-11660. Disponível em: https://maiza.com.br/wp-content/uploads/2017/04/Artigo-Sala-de-aula-invertida-ALTHAUS-ZANON-CANCADO-SANCHES-Puc-2015.pdf. Acesso em: 02 abr. 2021.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.