Banner Portal
The contributions of anarchist educators to freirean pedagogy
Imagem: Universidade de Nápoles Federico II, fundada em 1224. - Google / Licença Creative Commons.
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
AUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

Anarchism
Educational programs
Teaching
Teaching practice

How to Cite

IDELBRANDO, Amália Galvão. The contributions of anarchist educators to freirean pedagogy. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 10, n. 00, p. e024029, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v10i00.8669136. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8669136. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Introduction/Objective: This article aims to investigate the relationship between Paulo Freire's anti-authoritarian pedagogies and the libertarian education of the Anarchist movement. In this way, it identifies to what extent there are traces of the forces of anarchist thought manifested by Proudhon (1809-1865), Bakunin (1814-1876), among others, which remain in the immortal pedagogies of Paulo Freire (1921-1997). Methodology:  Based on an interpretative qualitative methodology, we proposed to 32 students from 2 Postgraduate classes in Education areas to evaluate the quality of their own learning experience during the course in order to make these students researchers of themselves. Results: The results contribute to the understanding of the links between Libertarian Education, anarchist, from the 19th-20th century, and Paulo Freire's pedagogies. Conclusion: The conclusion was that Paulo Freire approached the anarchist ideal, putting it to contemporary times in a political way and as a tool for deconstructing the unique reality and rebuilding a diverse world.

 

 

 

https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8669136
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
AUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

ADAMS, Telmo; FERREIRA, Fernanda Carvalho; FRANK, Joana; ROCHA, Marina da. Educação e economia solidária: uma análise das relações de participação e poder. Educação em Foco, [S. l.], v. 18, n. 25, p. 227-252, 2015. DOI: 10.24934/eef.v18i25.492. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/492. Acesso em: 1 dez. 2021.

BAKUNIN, Mikhail Aleksandrovich. Considerações filosóficas relativas ao Fantasma Divino, ao Mundo Real e ao Homem. Tradução Plínio Augusto Coêlho. São Paulo, SP: Intermezzo, 2019. 200 p. ISBN 97885 68115633.

BAKUNIN, Mikhail Aleksandrovich; VIANA, Nildo; KROPOTKIN, Piotr. A concepção anarquista da Comuna de Paris. Goiânia, GO: Edições Enfrentamento, 2021. 140 p. (Série Comuna de Paris, v. 3). ISBN 9786588258248.

CODELLO, Francesco. A boa educação: experiências libertárias e teorias anarquistas na Europa, de Godwin a Neill. v. 1. Tradução Sile Cardoso. São Paulo, SP: Imaginário, 2007. 416 p. ISBN 9788576630173.

D’ANTOLA, Arlette (org.). Disciplina na escola: autoridade versus autoritarismo. São Paulo, SP: E.P.U., 1989. 104 p. ISBN 8512306106.

FREIRE, Paulo. Conscientização - teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. Tradução Kátia de Mello e Silva. Revisão técnica Benedito Eliseu Leite Cintra. São Paulo, SP: Cortez & Moraes, 1979. 50 p. ISBN 9788524926716.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo, SP: Paz & Terra, 1996. 254 p. ISBN 9788577531646.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. São Paulo, SP: Paz & Terra, 2000. 165 p. ISBN 9788577534098.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo, SP: Cortez, 2003. 176 p. ISBN 978-6555551303.

GALLO, Sílvio. Pedagogia libertária: anarquistas, anarquismos e educação. São Paulo, SP: Imaginário Editora da Universidade do Amazonas, 2007. 268 p. ISBN 8576630168.

MARCON, Telmo; SCOLARI, Adriel; MEZADRI, Neri José. Educação para a democracia no contexto neoliberal: desafios para superar a subjetividade concorrencial. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 8, p. 1-21, e022007, 2021. DOI: 10.20396/riesup.v8i00.8658379. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8658379. Acesso em: 5 abr. 2022.

MORIYÓN, Felix Garcia (Org.). Educação Libertária: Bakunin, Kropotkin, Mella, Robin, Faure. Tradução José Cláudio de Almeida Abreu. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1989. 156 p. (Serie Educação: Teoria e Crítica).

NETTLAU, Max. História da Anarquia: das origens ao anarco-anarquismo. Tradução Plinio Augusto Coêlho. São Paulo, SP: Hedra, 2008. 202 p. ISBN 97885771042.

PROUDHON, Pierre-Joseph. Idée générale de la révolution au 19e. siècle. Paris: Group Fresnes-Antony, 1979. 255 p.

RECLUS, Élisée. Anarquia pela Educação. Tradução e organização Plínio Augusto Coêlho. São Paulo, SP: Hedra, 2011. 104 p. ISBN 9788577152384.

SANTOS, Marcos Raddi dos. Experiências pedagógicas libertárias brasileiras: passado e presente. Revista Estudos Libertários – REL, Rio de Janeiro, v. 2, n. 6, p. 114-137, jun. /dez. 2020. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/estudoslibertarios/article/view/ 35851/21473. Acesso em: 10 nov. 2021.

SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 1999. 156 p. ISBN:9788586583445.

STAKE, Robert Edward. Pesquisa Qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Tradução Karla Reis. Revisão técnica Nilda Jacks. Porto Alegre, RS: Penso, 2011. 263 p. ISBN: 9788563899323.

WOODCOCK, George. Os grandes escritos anarquistas. Tradução Júlia Tettamanzi e Betina Becker. Porto Alegre, RS: L&PM, 2019. 432p. ISBN: 9788525438935.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Amália Galvão Idelbrando

Downloads

Download data is not yet available.