Abstract
The present study searched to know the opinion of consumers of a small city in the southwest region of Paraná in relation of organic foods, trying to identify factors that may interfere in purchase and consumption. It was used for data collection a questionnaire prepared for this purpose from other studies already carried out and a socioeconomic questionnaire. Most of the participants were adult (86%; n = 327), female (77%; n = 294), lived in the urban area of the municipality (80%; n = 308) and their educational level was concentrated on higher education (42%; n = 159). As for knowledge about organic foods, 96% (n = 368) reported that know about these foods and the most important criterion for their acquisition that it is good for health (55%; n = 211). On the other hand, stood out the existence of some places to purchase them (64%; n = 245), thus prevailing the low consumption by the group (53%; n = 205). Most of people answered that trust a lot in universities (76%; n = 291) and nutritionists (77%; n = 294) as a reference on the topic and over thirty per cent do not trust in media as agent makers of opinion (39%; n = 149). The main factor that interferes in purchase and consumption of organics is the lack of places to sale, which restrict the access to the population.
References
Archanjo LR, Brito KFW, Sauerbeck S. Os alimentos orgânicos em Curitiba: consumo e significado. Cadernos de Debate. 2001;8: 1-6.
Sá MA, Gonçalves EB, Souza VAB, Lapolli EM. Produtores orgânicos e a sustentabilidade. Rev. Bras. de Agroecologia. 2014;9(2):84-97.
Borguini RG, Torres EAF. Alimentos Orgânicos: Qualidade Nutritiva e Segurança do Alimento. Segurança Alimentar e Nutricional. 2006;13(2):64-75.
Silva AT, Silva ST. Panorama da agricultura orgânica no Brasil. Segurança Alimentar e Nutricional. 2016;23:1031-1040.
Food and Agriculture Organization on United Nations (FAO)/Organização Mundial da Saúde (OMS). Codex Alimentarius: Alimentos Producidos Orgánicamente. 2001.
Paraná é líder no País em cultivo de orgânicos com certificação [Internet]. Diário de Maringá – Sustentabilidade [Acesso em 2018 set 22]. Disponível em: https://maringa.odiario.com/parana/2018/09/parana-e-lider-no-pais-em-cultivo-de-organicos-com-certificacao/2518759
Governo do Paraná, Agropecuária e Agroecologia. Programa Paraná Mais Orgânico: certificação [Internet]. Curitiba – PR: 2018 [Acesso em 2018 set 22]. Disponível em: https://www.governodigital.pr.gov.br/servicos/Agropecuaria/Agroecologia/Programa-Mais-Organico-Certificacao-4n3nlGoZ
Gil AC. Como elaborar projetos de pesquisa. 4.ed. [Internet]. São Paulo: Atlas; 2002 [Acesso em 2020 jul 15]. Disponível em: https://professores.faccat.br/moodle/pluginfile.php/13410/mod_resource/content/1/como_elaborar_projeto_de_pesquisa_-_antonio_carlos_gil.pdf
Levine DM, Berenson ML, Stephan D. Estatística: teoria e aplicações usando Microsoft Excel em Português. Rio de Janeiro: LTC; 2000.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE. Censo Demográfico 2010 [Internet]. Brasília: IBGE; 2017 [Acesso em 2020 jul 15]. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pr/realeza/panorama
Associação Brasileira de Empresas de Pesquisa – ABEP. Critério de Classificação Econômica Brasil [Internet]. São Paulo; 2016 [Acesso em 2020 jul 15]. Disponível em: http://www.abep.org/criterio-brasil.
Hoppe A, Barcellos MD, Vieira LM, Matos CA. Comportamento do consumidor de produtos orgânicos: uma aplicação da teoria do comportamento planejado. Revista de Administração e Contabilidade da Unisinos – BASE. 2012;9(2):174-188.
Andrade LSM, Bertoldi MC. Atitudes e motivações em relação ao consumo de alimentos orgânicos em Belo Horizonte – MG. Brazilian Journal of Food Technology. 2012;4:31-40.
Zamberlan L, Sparemberguer A, Cappellari G, Sausen JO, Baggio DK. Alimentos orgânicos: atributos, consequências e valores percebidos no consumo. Revista de la Agrupación Joven Iberoamericana de Contabilidad y Administración de Empresas – AJOICA. 2017;17:14-28.
Wee CS, Ariff MSBM, Zakuan N, Tajudin MNM, Ismail K, Ishak N. Consumers perception, purchase intention and actual purchase behavior of organic food products. Review of Integrative Business & Economics Research. 2014;3(2):378-397.
Barbosa SC, Matteuci MBA, Leandro WM, Leite AF, Cavalcante ELS, Almeida GQE. Perfil do consumidor e oscilações de preços de produtos agroecológicos. Pesquisa Agropecuária Tropical. 2011;41(4):602-609.
Oliveira FCR, Hoffmann R. Consumo de alimentos orgânicos e de produtos light ou diet no Brasil: fatores condicionantes e elasticidades-renda. Segurança Alimentar e Nutricional. 2015;22(1):541-557.
Buzin EJWK. Mercado de produção de orgânicos em Goiânia: venda direta. Goiânia: Universidade Federal de Goiás; 2016.
Moura FA, Nogueira CM, Gouvêa MA. Atributos determinantes na compra de consumidores de alimentos orgânicos. Agroalimentaria. 2012;18(35):75-86.
Cavallet LE et al. Conhecimento da população sobre produto orgânico na região litorânea do Paraná. Revista Brasileira de Agroecologia. 2013;8(2):62-74.
Ditlevsen K, Sandøe P, Lassen J. Healthy food is nutritious, but organic food is healthy because it is pure: The negotiation of healthy food choices by Danish consumers of organic food. Food Quality and Preference. 2018;71:46-53.
Bosona T, Gebresenbet G. Swedish consumers’ perception of food quality and sustainability in relation to organic food production. MDPI Foods. 2018;7(4):54-71.
Andrade JC, Deliza R, Galvão MTEL, Frewer LJ, Beraquet NJ. Percepção do consumidor frente aos riscos associados aos alimentos, sua segurança e rastreabilidade. Brazilian Journal of Food Technology. 2013;16(3):184-191.
Magnusson MK, Arvola A, Koivisto Hursti UK, Aberg L, Sjo¨de´n PO. Attitudes towards organic foods among Swedish consumers. British Food Journal. 2001;103(3):209-226.
Lima PAL, Brunini MA, Kanesiro LA, Maciel Junior VA, Colombro RB. Perfil do consumidor de produtos orgânicos na cidade de São Joaquim da Barra – SP. Nucleus. 2011;8(11):67-80.
Singh A, Verma P. Factors influencing Indian consumers' actual buying behaviour towards organic food products. Journal of Cleaner Production. 2017;167:473-483.
Cunha D, Antunes A, Rocha J, Dutra T, Manfrinato C, Oliveira J, Rostagno M. Differences between organic and conventional leafy green vegetables perceived by university students: Vegetables attributes or attitudinal aspects? British Food Journal. 2019;121(7):1579-1591.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Segurança Alimentar e Nutricional