Banner Portal
Organic foods
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Agroecology
Consumers
Purchase of food
organic food

How to Cite

GARCIA, Alane Marília; BLEIL, Rozane Aparecida Toso; WEBER, Jucieli. Organic foods: the opinion of consumers of a municipality in southwestern Paraná. Segurança Alimentar e Nutricional, Campinas, SP, v. 29, n. 00, p. e022008, 2022. DOI: 10.20396/san.v29i00.8654503. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/8654503. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The present study searched to know the opinion of consumers of a small city in the southwest region of Paraná in relation of organic foods, trying to identify factors that may interfere in purchase and consumption. It was used for data collection a questionnaire prepared for this purpose from other studies already carried out and a socioeconomic questionnaire. Most of the participants were adult (86%; n = 327), female (77%; n = 294), lived in the urban area of the municipality (80%; n = 308) and their educational level was concentrated on higher education (42%; n = 159). As for knowledge about organic foods, 96% (n = 368) reported that know about these foods and the most important criterion for their acquisition that it is good for health (55%; n = 211). On the other hand, stood out the existence of some places to purchase them (64%; n = 245), thus prevailing the low consumption by the group (53%; n = 205). Most of people answered that trust a lot in universities (76%; n = 291) and nutritionists (77%; n = 294) as a reference on the topic and over thirty per cent do not trust in media as agent makers of opinion (39%; n = 149). The main factor that interferes in purchase and consumption of organics is the lack of places to sale, which restrict the access to the population.

https://doi.org/10.20396/san.v29i00.8654503
PDF (Português (Brasil))

References

Archanjo LR, Brito KFW, Sauerbeck S. Os alimentos orgânicos em Curitiba: consumo e significado. Cadernos de Debate. 2001;8: 1-6.

Sá MA, Gonçalves EB, Souza VAB, Lapolli EM. Produtores orgânicos e a sustentabilidade. Rev. Bras. de Agroecologia. 2014;9(2):84-97.

Borguini RG, Torres EAF. Alimentos Orgânicos: Qualidade Nutritiva e Segurança do Alimento. Segurança Alimentar e Nutricional. 2006;13(2):64-75.

Silva AT, Silva ST. Panorama da agricultura orgânica no Brasil. Segurança Alimentar e Nutricional. 2016;23:1031-1040.

Food and Agriculture Organization on United Nations (FAO)/Organização Mundial da Saúde (OMS). Codex Alimentarius: Alimentos Producidos Orgánicamente. 2001.

Paraná é líder no País em cultivo de orgânicos com certificação [Internet]. Diário de Maringá – Sustentabilidade [Acesso em 2018 set 22]. Disponível em: https://maringa.odiario.com/parana/2018/09/parana-e-lider-no-pais-em-cultivo-de-organicos-com-certificacao/2518759

Governo do Paraná, Agropecuária e Agroecologia. Programa Paraná Mais Orgânico: certificação [Internet]. Curitiba – PR: 2018 [Acesso em 2018 set 22]. Disponível em: https://www.governodigital.pr.gov.br/servicos/Agropecuaria/Agroecologia/Programa-Mais-Organico-Certificacao-4n3nlGoZ

Gil AC. Como elaborar projetos de pesquisa. 4.ed. [Internet]. São Paulo: Atlas; 2002 [Acesso em 2020 jul 15]. Disponível em: https://professores.faccat.br/moodle/pluginfile.php/13410/mod_resource/content/1/como_elaborar_projeto_de_pesquisa_-_antonio_carlos_gil.pdf

Levine DM, Berenson ML, Stephan D. Estatística: teoria e aplicações usando Microsoft Excel em Português. Rio de Janeiro: LTC; 2000.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE. Censo Demográfico 2010 [Internet]. Brasília: IBGE; 2017 [Acesso em 2020 jul 15]. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pr/realeza/panorama

Associação Brasileira de Empresas de Pesquisa – ABEP. Critério de Classificação Econômica Brasil [Internet]. São Paulo; 2016 [Acesso em 2020 jul 15]. Disponível em: http://www.abep.org/criterio-brasil.

Hoppe A, Barcellos MD, Vieira LM, Matos CA. Comportamento do consumidor de produtos orgânicos: uma aplicação da teoria do comportamento planejado. Revista de Administração e Contabilidade da Unisinos – BASE. 2012;9(2):174-188.

Andrade LSM, Bertoldi MC. Atitudes e motivações em relação ao consumo de alimentos orgânicos em Belo Horizonte – MG. Brazilian Journal of Food Technology. 2012;4:31-40.

Zamberlan L, Sparemberguer A, Cappellari G, Sausen JO, Baggio DK. Alimentos orgânicos: atributos, consequências e valores percebidos no consumo. Revista de la Agrupación Joven Iberoamericana de Contabilidad y Administración de Empresas – AJOICA. 2017;17:14-28.

Wee CS, Ariff MSBM, Zakuan N, Tajudin MNM, Ismail K, Ishak N. Consumers perception, purchase intention and actual purchase behavior of organic food products. Review of Integrative Business & Economics Research. 2014;3(2):378-397.

Barbosa SC, Matteuci MBA, Leandro WM, Leite AF, Cavalcante ELS, Almeida GQE. Perfil do consumidor e oscilações de preços de produtos agroecológicos. Pesquisa Agropecuária Tropical. 2011;41(4):602-609.

Oliveira FCR, Hoffmann R. Consumo de alimentos orgânicos e de produtos light ou diet no Brasil: fatores condicionantes e elasticidades-renda. Segurança Alimentar e Nutricional. 2015;22(1):541-557.

Buzin EJWK. Mercado de produção de orgânicos em Goiânia: venda direta. Goiânia: Universidade Federal de Goiás; 2016.

Moura FA, Nogueira CM, Gouvêa MA. Atributos determinantes na compra de consumidores de alimentos orgânicos. Agroalimentaria. 2012;18(35):75-86.

Cavallet LE et al. Conhecimento da população sobre produto orgânico na região litorânea do Paraná. Revista Brasileira de Agroecologia. 2013;8(2):62-74.

Ditlevsen K, Sandøe P, Lassen J. Healthy food is nutritious, but organic food is healthy because it is pure: The negotiation of healthy food choices by Danish consumers of organic food. Food Quality and Preference. 2018;71:46-53.

Bosona T, Gebresenbet G. Swedish consumers’ perception of food quality and sustainability in relation to organic food production. MDPI Foods. 2018;7(4):54-71.

Andrade JC, Deliza R, Galvão MTEL, Frewer LJ, Beraquet NJ. Percepção do consumidor frente aos riscos associados aos alimentos, sua segurança e rastreabilidade. Brazilian Journal of Food Technology. 2013;16(3):184-191.

Magnusson MK, Arvola A, Koivisto Hursti UK, Aberg L, Sjo¨de´n PO. Attitudes towards organic foods among Swedish consumers. British Food Journal. 2001;103(3):209-226.

Lima PAL, Brunini MA, Kanesiro LA, Maciel Junior VA, Colombro RB. Perfil do consumidor de produtos orgânicos na cidade de São Joaquim da Barra – SP. Nucleus. 2011;8(11):67-80.

Singh A, Verma P. Factors influencing Indian consumers' actual buying behaviour towards organic food products. Journal of Cleaner Production. 2017;167:473-483.

Cunha D, Antunes A, Rocha J, Dutra T, Manfrinato C, Oliveira J, Rostagno M. Differences between organic and conventional leafy green vegetables perceived by university students: Vegetables attributes or attitudinal aspects? British Food Journal. 2019;121(7):1579-1591.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Segurança Alimentar e Nutricional

Downloads

Download data is not yet available.