Banner Portal
Bibliographic review of articles on pedagogical practice of environmental education in schools
Cordões arenosos fluviais em vista aérea do Rio Tocantins, região entre Estreito e Carolina, Maranhão.
PDF

Palavras-chave

Environmental education. Pedagogical practices. Elementary school.

Como Citar

MELLO, Pitt de; FERNANDES, Rebeca Chiacchio Azevedo. Bibliographic review of articles on pedagogical practice of environmental education in schools. Terrae Didatica, Campinas, SP, v. 14, n. 3, p. 304–312, 2018. DOI: 10.20396/td.v14i3.8653530. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8653530. Acesso em: 26 abr. 2024.

Resumo

This article aims to identify pedagogical practices in the area of Environmental Education (EA) developed in Elementary Schools. We have carried out a bibliographical research of articles published in the last five years in national and international journals. Eight journals were consulted, one of them referring to Geosciences Teaching, four of them referring to Science Teaching and three specifically about Environmental Education taking all the numbers published between 2013 and 2017. In those journals, thirteen articles were selected that presented some relation to our research focus, and these were described and characterized in relation to the School Level, Thematic Area, Methodological Approach and Macro tendency of Environmental Education. In the set of papers analyzed, there was a predominance of papers focused on the Elementary Education Level, for the Thematic Area of Environmental Education and Pragmatic macro tendency. In relation to the Methodological Approach, we identified works on environmental conceptions, proposing seminars on sustainability, analysis of pedagogical practices in Environmental Education, among others. We have identified that although there are many studies focusing on Environmental Education in schools, none of them are concerned with the proposals of Government Organizations for Environmental Education in Environmental Education, the focus of our Master's research, which justifies its development.
https://doi.org/10.20396/td.v14i3.8653530
PDF

Referências

Amaral I.A. 2003. Oficinas de produção em ensino de Ciências: uma proposta metodológica de formação continuada de professores. In: Tiballi E.F.A., Chaves S M. 2003. Concepções e práticas em formação de professores. Rio de Janeiro: DP&A.

Bagnolo C.M. 2010. Educação Ambiental: a teoria, a prática e a universidade. Ciências em Foco, 1(3):01- 07.

Brügger P. 1994. Educação ou adestramento ambiental? Santa Catarina: Letras Contemporâneas.

Carvalho L.M.de, Tomazello M.G.C., Oliveira H.T. 2009. Pesquisa em Educação Ambiental: panorama da produção brasileira e alguns de seus dilemas. Cad. CEDES, 29(77):13-27.

Fracalanza H., Amaral I.A.do, Megid Neto J.M., Eberlin T.S. 2005. A educação ambiental no Brasil. Panorama inicial da produção acadêmica. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, , 5, Brasil2005. Atas... ENPEC

Layrargues P. P., Lima G. 2014. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade [Online], 17(1):23-40.

Leff E. 2012. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. 9. ed. Rio de Janeiro: Vozes.

Lima G. F. C. 2005. Formação e dinâmica do campo da educação ambiental no Brasil: emergência, identidades e desafios. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Unicamp, Campinas, SP.

Megid Neto J. 1999. Tendências da pesquisa acadêmica sobre o ensino de Ciências no Nível Fundamental. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Unicamp, Campinas, SP.

Megid Neto J. 2009. Educação ambiental como campo de conhecimento: a contribuição das pesquisas acadêmicas para sua consolidação no Brasil. Pesquisa em Educação Ambiental, 4(2):95-110.

Rink J. 2009. Análise da Produção Acadêmica Apresentada nos encontros de Pesquisa em Educação Ambiental (EPEA). Campinas, Fac. Educ., Unicamp. (Dissert. Mestr. Educação)

Silva M. S. 2013. Conceitos e Críticas ao Termo Sustentabilidade em Lenzi. Gaia Scientia, 7(1): 114- 118.

Sposito M.P. coord. 2001. Juventude e escolarização (1980- 1998). Brasília: MEC, Inep, Comped. (Série Estado do Conhecimento, n.7).

Terrae Didatica utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto, em que:

  • A publicação se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores;
  • Os originais não serão devolvidos aos autores;
  • Os autores mantêm os direitos totais sobre seus trabalhos publicados na Terrae Didatica, ficando sua reimpressão total ou parcial, depósito ou republicação sujeita à indicação de primeira publicação na revista, por meio da licença CC-BY;
  • Deve ser consignada a fonte de publicação original;
  • As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.

Downloads

Não há dados estatísticos.