Banner Portal
Asynchronous teaching by projects involving simulations
PDF-PT/EN (Português (Brasil))
Supplement (Português (Brasil))

Keywords

Datamine
Remote Teaching
Teaching methodology
Geological modelling

How to Cite

DIÓRIO, Giovana Rebelo; BRASIL, Mayara Cordeiro; TRZASKOS, Barbara. Asynchronous teaching by projects involving simulations: a study case in Geosciences. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 18, n. 00, p. e022003, 2022. DOI: 10.20396/td.v18i00.8667531. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8667531. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The Mineral Prospection and Exploration discipline of the Federal University of Paraná was adapted to be taught remotely to undergraduate students, using projects that encompass its syllabus. The Project I involved the preparation of a mineral exploration proposal in Paraná state, while Project II was based on making an Exploration Report (ER), including geological modeling and cubage in the Studio RM software. At the end, a critical analysis of the teaching’s performance and quality was carried out based on the projects’ results, the assessment of the subject by students and the opinion of a technician from the National Mining Agency. The students believed the adaptation contributed positively to their technical and professional training and, according to the technician’s opinion, 75% of the ERs would be approved. The negative points detected, mainly the lack of classroom sections and extrapolation of credits, could be solved with synchronous credits and restructuring Project II.

https://doi.org/10.20396/td.v18i00.8667531
PDF-PT/EN (Português (Brasil))
Supplement (Português (Brasil))

References

Berni, G. V. (2009). Geologia e alteração hidrotermal do depósito de Au-PGE de Serra Pelada, Curionópolis, Pará. Belo Horizonte, MG, Dissertação (Mestrado em Geologia Econômica e Aplicada), Instituto de Geociências, Universidade Federal de Minas Gerais. 149p.

Bizzi, L. A., Schobbenhaus, C., Gonçalves, J. H., Baars, F. J., Delgado, I. D. M., Abram, M. B., Leão Neto, R., Matos, G. M. M., & Santos, J. O. S. (2003). Geologia, Tectônica e Recursos Minerais do Brasil: texto, mapas e SIG. Brasília: CPRM. 643p.

Brasil. MEC. (2020). Portaria no 544, de 16 de junho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - Covid-19, e revoga as Portarias MEC no 343, de 17 de março de 2020, no 345, de 19 de março de 2020, e no 473, de 12 de maio de 2020. Brasília: MEC. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872. Acesso em: 24 dez. 2021.

Figueiredo, A. D. (2002). Redes e educação: a surpreendente riqueza de um conceito. In: Conselho Nacional de Educação (2002). Redes de aprendizagem, Redes de Conhecimento. Lisboa: Conselho Nacional de Educação, Ministério da Educação. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Antonio-Dias-De-Figueiredo/publication/258240987_Redes_de_Educacao_A_Surpreendente_Riqueza_de_um_Conceito/links/0a85e53a987d001cd5000000/Redes-de-Educacao-A-Surpreendente-Riqueza-de-um-Conceito.pdf. Acesso em: 03 out. 2021.

Firmino, N. C. S., Firmino, D. F., Leite, L. R., & Martins, E. S. (2021). Os saberes docentes no ensino remoto emergencial. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, 7(21), 291-307. doi: 10.21920/recei72021721291307 .

Freire, W., Lara, D., Freire, M. C., Johnson, R., & Mattos, T. (2011). Dicionário de Direito Minerário / Mining Law Dictionary. 3 ed. Belo Horizonte: Jurídica Ed. 476p.

Rezende, L. C. de, & Vieira, A. C. B. (2021). Geogle Maps: Google Maps como ferramenta de ensino de Geociências. Terræ Didatica, 17(Publ. Contínua), e021003. doi: 10.20396/td.v17i00.8661509.

Rodrigues, L. C. P., Anjos, M. B., & Rôças, G. (2008). Pedagogia de projetos: resultados de uma experiência. Ciências & Cognição, 13(1), 65-71.

Rondini, C. A., Pedro, K. M., & Duarte, C. S. (2020). Pandemia do Covid-19 e o ensino remoto emergencial: Mudanças na práxis docente. Interfaces Científicas-Educação, 10(1), 41-57. doi: 10.17564/2316-3828.2020v10n1p41-57

Tavares, F.M., & Silva, C.M.G. (2015). Carta Geológica Serra Pelada. Estado do Pará [mapa] 1:100.000. Folha SB.22-X-C-VI. Programa Geologia do Brasil (PGB). Belém: SGB/CPRM. Disponível em: https://rigeo.cprm.gov.br/handle/doc/17758. Acesso em: 05 maio 2021.

Universidade Federal do Paraná. CEPE. (2021). Resolução nº 22/21, de 07 de abril de 2021. Regulamenta as atividades de ensino dos cursos de educação superior, profissional e tecnológica da UFPR, no contexto das medidas de enfrentamento da pandemia de Covid-19 no País. Curitiba: UFPR. Disponível em: http://www.soc.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/2021/09/Res.-22-21-CEPE-alterada-pelas-Resolu%C3%A7%C3%B5es-n%C2%BA-34-21-CEPE-e-n%C2%BA-56-21-CEPE.pdf. Acesso em: 24.04.2021.

Valente, G. S. C., Moraes, É. B. de, Sanchez, M. C. O., Souza, D. F. de, & Pacheco, M. C. M. D. (2020). Remote teaching in the face of the demands of the pandemic context: reflections on teaching practice. Research, Society and Development, 9(9), e843998153. doi: 10.33448/rsd-v9i9.8153.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Terrae Didatica

Downloads

Download data is not yet available.