Banner Portal
Dissemination of knowledge about environment to the population of Itajubá (MG)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Itajubá
Climate
Floods
Fires
Environmental preservation

How to Cite

REBOITA, Michelle Simões; SILVA, Benedito Cláudio da; MATTOS, Enrique Vieira; SOUZA, Christie André de; PASSOS, Robson Barreto dos; RIONDET-COSTA, Daniela Rocha Teixeira. Dissemination of knowledge about environment to the population of Itajubá (MG). Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 18, n. 00, p. e022015, 2022. DOI: 10.20396/td.v18i00.8668140. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8668140. Acesso em: 26 sep. 2024.

Abstract

Society's good practices concerning to the use and preservation of the environment depend, in part, on its understanding of the chemical, physical, biological and, also, geological processes that constitute the environment. To contribute to the dissemination of knowledge to the population of Itajubá, MG, an “extension” project was implemented in 2021-year. In this context, here our goal is to describe the motivation, fundamentals and actions carried out in the project. Initially, an electronic site called “Environment” was built, where all the information produced in the project is organized and made available to the public. The website “Environment” and the radio program “Environment Connection” are the main medias applied to disseminating knowledge/information. Although a study to assess the project's effectiveness has not yet been carried out, its repercussion is evaluated by the number of accesses to the website, which exceeds 5 thousand visits per month.

https://doi.org/10.20396/td.v18i00.8668140
PDF (Português (Brasil))

References

Baptista, E. A., Hauber, G., Orlandini, M. (2020). Construção de uma narrativa paralela: os tweets de Bolsonaro durante a pandemia do Covid-19. In: GT25, Mídia e Política, no 44º Encontro Anual da ANPOCS. URL: https://www.anpocs2020.sinteseeventos.com.br/arquivo/downloadpublic?q=YToyOntzOjY6InBhcmFtcyI7czozNToiYToxOntzOjEwOiJJRF9BUlFVSVZPIjtzOjQ6IjQ3MjQiO30iO3M6MToiaCI7czozMjoiZmMzYzA2YzI4YTE2NDlhYzgwYzhlNzNjYmEwYzkxN2EiO30%3D. Acesso 04.05.2022.

Benassi, C. B. P., Ubinski, J. A. S., Enisweler, K. C., Pires, E. A. C., & Malacarne, V. (2015). Divulgação científica em educação ambiental: possibilidades e dificuldades. Revista Pleiade, 9(18), 5-16. URL: https://pleiade.uniamerica.br/index.php/pleiade/article/view/286/784. Acesso 29.12.2021.

Braga, A. M. F., Cardoso, C. A. F., Machado, S. A., & Santos, N. A. dos. (2018). Ciência Itinerante: projeto de comunicação da universidade com a sociedade. Revista da JOPIC, 1(2). URL: https://www.unifeso.edu.br/revista/index.php/jopic/article/view/890. Acesso 29.12.2021.

Câmara Municipal de Itajubá. (2021). Decreto nº 8430, de 7 de maio de 2021. Institui o Comitê de Gerenciamento de Crise de Queimadas do Município de Itajubá-MG e dá outras providências. Itajubá: Câmara Municipal. URL: http://diariooficial.itajuba.mg.gov.br/upload/Decreto%208430.pdf. Acesso 19.12.2021.

Carneiro, C. D. R., Pereira, S. Y., Gonçalves, P. W., & Ricardi-Branco, F. S. T. (2021). O desafio da divulgação das Geociências em tempos de pandemia e movimentos anti-Ciência (Apresentação). Terræ Didatica, 17(Publ. Contínua), e021001. DOI: 10.20396/td.v17i00.8663971.

CGEE, Centro de Gestão e Estudos Estratégicos. (2017). A ciência e a tecnologia no olhar dos brasileiros Percepção pública da C&T no Brasil, 2015. Brasília: CGEE. URL: https://www.cgee.org.br/documents/10182/734063/percepcao_web.pdf. Acesso 09.01.2022.

Chagas, C., & Massarani, L. (2020). Manual de sobrevivência para divulgar ciência e saúde. SciELO-Editora Fiocruz.

ECAM, Equipe de Conservação da Amazônia . (s/d). O que é a agenda 2030 e seus objetivos. Brasília: ECAM. URL: http://ecam.org.br/blog/o-que-e-a-agenda-2030-e-quais-os-seus-objetivos/. Acesso 15.01.2022.

Época Negócios. (2019). Grupo de pesquisadores se une contra ataques à ciência. URL: https://epocanegocios.globo.com/Brasil/noticia/2019/07/epoca-negocios-na-universidade-alianca-contra-os-ataques-a-ciencia.html. Acesso 04.05.2022.

Figueiredo, A. D. (2002). Redes e educação: a surpreendente riqueza de um conceito. In: Conselho Nacional de Educação (2002). Redes de aprendizagem, Redes de Conhecimento. Lisboa: Conselho Nacional de Educação, Ministério da Educação. URL: https://www.researchgate.net/profile/Antonio-Dias-De-Figueiredo/publication/258240987_Redes_de_Educacao_A_Surpreendente_Riqueza_de_um_Conceito/links/0a85e53a987d001cd5000000/Redes-de-Educacao-A-Surpreendente-Riqueza-de-um-Conceito.pdf. Acesso 03.01.2022

Folha de São Paulo. (2021). Artigo na Lancet escancara ataques à ciência do governo Bolsonaro na pandemia de Covid-19. URL: https://www1.folha.uol.com.br/equilibrioesaude/2021/01/artigo-na-lancet-escancara-ataques-a-ciencia-do-governo-bolsonaro-na-pandemia-de-covid-19.shtml. Acesso 04.05.2022.

Henning, C. C., Garré, B. H., & Henning, P. C. (2010). Discursos da Educação Ambiental na mídia: uma estratégia de controle social em operação. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, 25, 243-252. DOI: 10.14295/remea.v25i0.3512.

IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística IBGE. Censo demográfico. URL: https://www.ibge.gov.br/. Acesso 13.01.2022.

Layrargues, P. P. (2006). Muito além da natureza: educação ambiental e reprodução social. Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. São Paulo: Cortez, 72-103. URL: https://www.ifbaiano.edu.br/unidades/valenca/files/2011/05/MUITO-ALEM-DA-NATUREZA_EDUCACAO-AMBIENTAL-E-REPRODUCAO-SOCIAL.pdf. Acesso 08.01.2022.

Lellis, M. B., & Lohmann, L. B. (2021). Capítulo 7 – Ciência Pop: uma discussão sobre popularização da ciência nas redes sociais. Comunicação, Cultura e Sensibilidade, Coleção Multimundos. URL: https://www.researchgate.net/profile/Valeriano-Pineiro-Naval/publication/351009681_Patrimonio_turismo_identidad_y_un_caso_para_el_estudio_el_Camino_del_Cid/links/607f28fc881fa114b4168888/Patrimonio-turismo-identidad-y-un-caso-para-el-estudio-el-Camino-del-Cid.pdf. Acesso 10.01.2022.

Lima, J. C. V. de. (1999). Divulgação científica e sociedade. São Paulo, SP: Pesquisa FAPESP, (45), ago/1999. URL: https://revistapesquisa.fapesp.br/divulgacao-cientifica-e-sociedade/. Acesso 29.12.2021.

Mora, A. M. S. (2015). La divulgación de la ciencia como literatura. Libros electrónicos, UNAM. URL: http://www.dgdc.unam.mx/libros/libros/libro/9786070266829. Acesso 08.01.2022.

Mueller, S. P. M. (2002). Popularização do conhecimento científico. Revista de Ciência da Informação, 3(2). URL: https://repositorio.unb.br/handle/10482/990.

Nunes, M. S. C., Veloso, R. M. P., Júnior, P. R. F., & Santos, M. E. (2020). A popularização da ciência e a disseminação da informação científica. ConCI: Convergências em Ciência da Informação, 2(3), 171-198. DOI: 10.33467/conci.v2i3.13718.

Nussenzveig, P. (2018). Cientistas não expõem claramente os mecanismos de funcionamento da ciência. Jornal da USP, 29 de novembro de 2018. Atualidades. URL: https://jornal.usp.br/atualidades/cientistas-nao-expoem-claramente-os-mecanismos-de-funcionamento-da-ciencia/. Acesso 18.12.2021.

ONU, Organização das Nações Unidas. (s/d). Organização das Nações Unidas no Brasil – Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. URL: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso 15.01.2022

Pacheco, J. A. (2021). The “new normal” in education. Prospects, 51, 3-14. DOI: 10.1007/s11125-020-09521-x.

PLANCON, Plano de Contingência de Proteção e Defesa Civil. 2021. Plano de Contingência. Itajubá: Prefeitura de Itajubá. https://meteorologia.unifei.edu.br/hidrologia/docs/PLANCON/PLANCON.pdf. Acesso 08.01.2022.

Prefeitura de Itajubá. (2021). Prefeito assina decreto que proíbe queimadas em Itajubá; multa para infrator pode chegar a R$ 7.888,00. Itajubá: Prefeitura de Itajubá, 2021. URL: http://www.itajuba.mg.gov.br/meio_ambiente/prefeito-assina-decreto-que-proibe-queimadas-em-itajuba-multa-para-infrator-pode-chegar-a-r-7-88800/. Acesso 18.11.2021.

Pró-reitoria de Extensão e Cultura da Universidade Federal do ABC. (2014). A importância da divulgação científica para a sociedade atual. Santo André/São Bernardo do Campo, SP: Universidade Federal do ABC. URL: https://proec.ufabc.edu.br/a-proec/divulgacao-cientifica/ufabciencia/a-importancia-da-divulgacao-cientifica-para-a-sociedade-atual. Acesso 29.12.2021.

Reboita, M. S., Marietto, D. M. G., Souza, A. C., & Barbosa, M. A. (2017). Caracterização atmosférica quando da ocorrência de eventos extremos de chuva na região sul de Minas Gerais. Revista Brasileira de Climatologia, 21, 20-37. DOI: 10.5380/abclima.v21i0.47577.

Reboita, M. S., Rodrigues., M., Silva, L. P., & Alves, M. A. (2015). Aspectos climatológicos do Estado de Minas Gerais. Revista Brasileira de Climatologia, 17, 206-226. DOI: 10.5380/abclima.v17i0.41493.

Reboita, M. S., Silva, B. C., & Silva, M. V. (2019). Modelos de regressão aplicados à previsão de nível fluviométrico no rio Sapucaí em Itajubá - MG. Anuário do Instituto de Geociências - UFRJ, 42, 217-229. DOI: 10.11137/2019_2_217_229.

Reis, J. (2002). Ponto de vista: José Reis (entrevista). In: Massarani, L.; Moreira, I. C.; Brito, F. (Orgs.) Ciência e Público: caminhos da divulgação científica no Brasil. Rio de Janeiro: Casa da Ciência, UFRJ. URL: http://www.museudavida.fiocruz.br/images/Publicacoes_Educacao/PDFs/cienciaepublico.pdf. Acesso 05.01.2022.

Santos, B. A., Oliveira, M. D. S., Silva, P. N., Santos, J. G. M., Mattos, E. V., & Reboita, M. S. (2019). Distribuição espaço-temporal dos focos de calor no Estado de Minas Gerais. Anuário do Instituto de Geociências - UFRJ, 42, 64-84. DOI: 10.11137/2019_3_64_84.

Silva, B. C., Reboita, M. S., Machado, G. O., Welerson, C. C., Souza, C. A., & Oliveira Junior, J. T. (2019a). Implantação e Operação de um Sistema de Monitoramento e Alerta Hidrometeorológico para o Alto Rio Sapucaí (MG). In: XXIII Simpósio Brasileiro de Recursos Hídricos, 2019, Foz do Iguaçu. Anais…, 2019. URL: https://meteorologia.unifei.edu.br/pag/artigos/artigos/3.pdf. Acesso 20.10.2021.

Silva, J. P. R., Reboita, M. S., Mattos, E. V., & Lemes, M. C. R. (2019b). Estudo de um caso de transbordamento do Ribeirão José Pereira em Itajubá - Minas Gerais. Revista Brasileira de Climatologia, 25, 661-677. DOI: 10.5380/abclima.v25i0.65308.

SBPC, Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência. (2017). A ciência no olhar dos brasileiros - CGEE lança livro sobre a percepção dos brasileiros sobre C&T na 69ª Reunião Anual da SBPC, 20 de julho de 2017. URL: http://portal.sbpcnet.org.br/noticias/a-ciencia-no-olhar-dos-brasileiros/. Acesso 04.01.2022

Spinelli, P. F. (2021). Ciência e resiliência. Journal of Science Communication, América Latina, 4(1), R02. DOI: 10.22323/3.04011002.

TABUOL. 2020. Descaso com o coronavírus: do descrédito na ciência ao autoritarismo. URL: https://tab.uol.com.br/noticias/redacao/2020/03/20/descaso-com-o-coronavirus-do-autoritarismo-ao-descredito-na-ciencia.htm. Acesso 04.05.2022.

UNESCO. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2017). Global citizenship education. Paris: UNESCO. URL: https://en.unesco.org/themes/gced. Acesso 15.01.2022.

USJT. Universidade São Judas Tadeu. (2021). Extensão universitária: o que é e como funciona. São Paulo: USJT. URL: https://www.usjt.br/blog/extensao-universitaria-o-que-e-e-como-funciona/. Acesso 29.12.2021.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Terrae Didatica

Downloads

Download data is not yet available.