Banner Portal
Building pedological knowledge in elementary school from didactic-pedagogical practices
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Sustainability
Soil education
Basic education

How to Cite

MOTA, Josie Moraes; HENRIQUE, Schayanne Matos; SENA, Aline Lima de; DABOIT, Kelly Tamires Urbano; SEQUINATTO, Letícia. Building pedological knowledge in elementary school from didactic-pedagogical practices. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 18, n. 00, p. e022013, 2022. DOI: 10.20396/td.v18i00.8668364. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8668364. Acesso em: 27 jul. 2024.

Abstract

The application of different didactic-pedagogical activities in soils, still in the early stages of elementary school, can contribute to constructing the student's knowledge, culminating in the development of a pedological awareness of valuing this resource. Furthermore, it can also contribute to the construction of effective teaching practices that instigate critical reflection on the natural soil resource and environmental awareness. Thus, this study aims to propose and apply didactic-pedagogical activities with soils in students of the Education for Sustainability curricular component, belonging to the second and third years of elementary school. The activities were carried out in classes from five public schools in Lages (SC), totaling about 176 students participating in the research. The use of different teaching practices and concrete collaboration experiences aroused the students' curiosity, increasing the capacity for interaction and construction of new knowledge in soils.

https://doi.org/10.20396/td.v18i00.8668364
PDF (Português (Brasil))

References

Brune, A. (2011). A contribuição do programa semeando educação e saúde na agricultura familiar para a permanência do jovem rural no distrito da floresta. Faculdade de Ciências Econômicas da UFRGS. Trabalho de Conclusão de Curso (TCC). Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/52452. Acesso em: 22.11.2021.

Canepelle, E., Kerkhoff, J. T., Writzl, T. C., Stein, J. E. S., Silva, D. M. & Redin, M. (2018). Ciência do solo nas escolas de ensino fundamental e médio. Revista Brasileira de Agropecuária Sustentável, 8 (3), 41-50. DOI: https://periodicos.ufv.br/rbas/article/view/3059/pdf. Acesso em: 15.11.2021.

Dantas, E. L.A . (2019). A contação de história na Educação Infantil e a formação de leitores. Revista Caparaó, 1(2), 1-12. Disponívl em: https://revistacaparao.org/caparao/article/view/12/16. Acesso em: 27.10.2021.

Franco, M. A. R. S. (2016). Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Rev. Bras. Estud. Pedagog., 97(247), 534-551. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812016000300534&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 30.10.2021.

Gervázio, S. N. (2017). Materiais concretos e manipulativos: uma alternativa para simplificar o processo de ensino/aprendizagem da matemática e incentivar à pesquisa. Revista Eletrônica Paulista de Matemática, 9. Disponível em: https://www.fc.unesp.br/Home/Departamentos/Matematica/revistacqd2228/v09a04-materiais-concretos-e-manipulativos.pdf. Acesso em: 29.09.2021.

Kamii, C. (1991). A criança e o número: implicações da teoria de Piaget para atuação junto a escolares de 4 a 6 anos. Campinas, São Paulo: Papirus, 69p.

Lima, V. C., Lima, M. R., & Melo, V. F. (2007). O solo no meio ambiente: abordagem para professores do ensino fundamental e médio e alunos do ensino médio. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, Departamento de Solos e Engenharia Agrícola. 130p.

Lima, L. C. M., Santos, T. E. M., Souza, E. R., & Oliveira, E. L. (2016). Práticas de manejo e conservação do solo: percepção de agricultores da região semiárida pernambucana. Revista Verde de Agroecologia e Desenvolvimento Sustentável, 11(4), 148-153. Disponível em: https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/RVADS/article/view/4164/4042. Acesso em: 15.10.2021.

Oliveira, K. B. A., & Silva, A. C. (2015). Construção do conceito de número: uma análise de atividades matemáticas desenvolvidas pelo Subprojeto PIBID/UFMT/CUR nas escolas do Ensino Fundamental de Rondonópolis. Eventos Pedagógicos, 6(2), 311-327. Disponível em: https://www.sumarios.org/artigo/constru%C3%A7%C3%A3o-do-conceito-de-n%C3%BAmero-uma-an%C3%A1lise-de-atividades-matem%C3%A1ticas-desenvolvidas-pelo. Acesso em: 28.11.2021.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Terrae Didatica

Downloads

Download data is not yet available.