Banner Portal
Macroscopic analysis of protected springs using the soil-cement technique in the municipalities of Campo Mourão and Luiziana, PR
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Environmental sanitation
Conservation practices
Water quality

How to Cite

ATHAYDES, Tiago Vinicius Silva; PAROLIN, Mauro; CRISPIM, Jefferson de Queiroz. Macroscopic analysis of protected springs using the soil-cement technique in the municipalities of Campo Mourão and Luiziana, PR. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 18, n. 00, p. e022034, 2022. DOI: 10.20396/td.v18i00.8670816. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8670816. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

Ensuring water quality is a present theme in the Brazilian reality, since the country lacks universal practices for basic sanitation, especially in rural areas. Therefore, the objective of this work was to perform a macroscopic analysis of springs protected by the soil-cement technique used for human consumption on rural properties in the municipalities of Campo Mourão and Luiziana, Paraná State, Brazil. The macroscopic analysis follows the methodology organized by a checklist, addressing: the apparent coloration of the water, odor, presence of garbage, floating materials, foam and oils, presence of vegetation, use by animals, anthropic use, protection, identification, proximity to the residence and type of spring insertion, with a score ranging from 1 to 3 for each aspect, with a range of five classes for the nascent configuration: great, good, reasonable, bad and very bad. Six springs were analyzed, three in Campo Mourão and three in Luiziana. Four springs were considered excellent and two good.

https://doi.org/10.20396/td.v18i00.8670816
PDF (Português (Brasil))

References

Brasil. (2012A). Lei nº. 12.651, de 25 de maio de 2012. Dispõe sobre a proteção da vegetação nativa; altera as Leis nos 6.938, de 31 de agosto de 1981, 9.393, de 19 de dezembro de 1996, e 11.428, de 22 de dezembro de 2006; revoga as Leis nos 4.771, de 15 de setembro de 1965, e 7.754, de 14 de abril de 1989, e a Medida Provisória no 2.166-67, de 24 de agosto de 2001; e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, Casa Civil. URL: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12651.htm#:~:text=Esta%20Lei%20estabelece%20normas%20gerais,n%C2%BA%20571%2C%20de%202012. Acesso 07.10.2022.

Brasil. (2012B). Vamos cuidar do Brasil com escolas sustentáveis: educando-nos para pensar e agir em tempos de mudanças socioambientais globais. Elab. Teresa Moreira. Brasília, DF: MEC/MMA. URL: http://www.seduc.go.gov.br/documentos/nucleomeioambiente/material2013/caderno.pdf. Acesso 07.10.2022.

Candiotto, L. Z. P., Grisa, F. F., & Schimitz, L. A. (2015). Considerações sobre a experiência de construção de cisternas em Unidades de Produção e Vida Familiares (UPVFs) do município de Francisco Beltrão, Paraná. Revista NERA (UNESP). doi: 10.47946/rnera.v0i29.3119.

Castro, P. S. e. (2007). Recuperação e conservação de nascentes. Viçosa, MG: CPT. URL: https://cptnacional.org.br/downlods?task=download.send&id=243&catid=41&m=0. Acesso 07.10.2022.

Crispim, J. Q., Rocha, J. A. da, Malysz, S. T., Villwock, F. H., Ciboto, D. E., Souza, T. L. de., & Soares, A. L. (2018). A extensão universitária auxiliando no saneamento básico rural: Melhorias na qualidade das águas de nascentes em pequenas propriedades rurais. Educação Ambiental em Ação, 65, 33-34. URL: https://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=3334. Acesso 07.10.2022.

Dalla Rosa, M. (2011). A relevância ambiental das áreas de preservação permanente e sua fundamentação jurídica. Planeta Amazônia: Revista Internacional de Direito Ambiental e Políticas Públicas. (3), 83-95. URL: https://periodicos.unifap.br/index.php/planeta/article/view/423/RosaN3.pdf. Acesso 13.10.2022.

Fundação Nacional de Saúde (Funasa). (2004). Manual de Saneamento. 3 ed. rev. Brasília, DF: Fundação Nacional de Saúde. URL: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/manual_saneamento_3ed_rev_p1.pdf. Acesso 13.10.2022.

Galvan, K. A., Medeiros, R. C., Martins Neto, R. P., Liberalesso, T., Golombieski, J. I., & Zanella, R. (2020). Análise ambiental macroscópica e a qualidade da água de nascentes na bacia do Rio São Domingos, SC, Brasil. Revista Ibero-americana de Ciências Ambientais, 11, 165-176. doi: 10.6008/CBPC2179-6858.2020.001.0016.

Gomes, P. M., Melo, C., & Vale, V. S. (2005). Avaliação dos impactos ambientais em nascentes na cidade de Uberlândia, MG: análise macroscópica. Uberlândia, Sociedade & Natureza, 17(32), 103-120, jun. URL: https://seer.ufu.br/index.php/sociedadenatureza/article/view/9169/5638. Acesso 13.10.2022.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2010a). Censo Demográfico. Campo Mourão, PR. URL: https://cidades.ibge.gov.br/. Acesso 07.10.2022.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2010b). Censo Demográfico. Luiziana, PR. URL: https://cidades.ibge.gov.br/. Acesso 07.10.2022.

Jacobi, P. (2003). Educação Ambiental, Cidadania e Sustentabilidade. Revista Cadernos de Pesquisa, (118), 189-205. URL: https://www.scielo.br/j/cp/a/kJbkFbyJtmCrfTmfHxktgnt/?format=pdf&lang=pt. Acesso 13.10.2022.

Ministério da Saúde (2019). Doenças transmitidas por alimentos: causas, sintomas, tratamento e prevenção. URL: https://www.saude.gov.br/saude-de-a-z/doencas-transmitidas-por-alimentos. Acesso 13.10.2022.

Novicki, V., & Souza, D. B. de. (2010). Políticas públicas de educação ambiental e a atuação dos Conselhos de Meio Ambiente no Brasil: perspectivas e desafios. Revista Ensaio: Aval. Pol. Públ. Educ. 18(69), 711-736. URL: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/X9QKZH4kVWttj8m4v3RH6dK/?format=pdf&lang=pt. Acesso 13.10.2022.

Pereira, D. G. S. P., Panarelli, E. A., Pinheiro, L. S., Gonçalves, A. V., & Pereira, L. P. (2017). Área de preservação permanente e reserva legal: Estudo de caso na bacia do Córrego Bebedouro. Ambiente & Sociedade, XX, n. 1, p. 105-126. São Paulo/SP. URL: https://www.scielo.br/j/asoc/a/RXkwNGK76Hf9vykmWvvMf7R/?format=pdf&lang=pt. Acesso 13.10.2022.

Pereira, D. M. (2010). Processo Formativo em Educação Ambiental: Escolas Sustentáveis e COM VIDA: Tecnologias Ambientais. Universidade Federal de Ouro Preto.URL: http://www.cead.ufop.br/site_antigo/arquivos/Processo%20Formativo%20em%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20Ambiental%20-%20Escolas%20Sustent%C3%A1veis%20e%20COM-VIDA%20-%20Tecnologias%20Ambientais.pdf. Acesso 13.10.2022.

Pieroni, J. P., Rodrigues K. G., Valle, G. R., & Ferreira, G. C. (2019). Avaliação do estado de conservação de nascentes em microbacias hidrográficas. São Paulo, UNESP: Geociências, 38(1), 185-193. URL: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/geociencias/article/download/12477/8811/. Acesso 10.10.2022.

Seward, L. E., & Doane, D. P. (2014). Estatística Aplicada à Administração e Economia-4. São Paulo: Ed. AMGH.

Silva, E. A., & Silva, R. S. da. (2010). Ecotécnicas urbanas e regeneração ambiental das cidades. In: XIII Encontro Nacional de Tecnologia do Ambiente Construído. Canela, RS. URL: https://livrozilla.com/doc/810870/ecot%C3%A9cnicas-urbanas-e-regenera%C3%A7%C3%A3o-ambiental-das-cidades. Acesso 10.10.2022.

Sistema Nacional de Informações sobre Saneamento (SNIS). (2020). Mapa de Indicadores de Água. Campo Mourão, PR. Secretária Nacional de Saneamento (SNS). Ministério do Desenvolvimento Regional. Brasília. URL: http://appsnis.mdr.gov.br/indicadores/web/agua_esgoto/mapa-agua. Acesso 07.10.2022.

Sistema Nacional de Informações sobre Saneamento (SNIS). (2020). Mapa de Indicadores de Água. Luiziana, PR. Secretária Nacional de Saneamento (SNS). Ministério do Desenvolvimento Regional. Brasília. URL: http://appsnis.mdr.gov.br/indicadores/web/agua_esgoto/mapa-agua. Acesso 07.10.2022.

Villwock, F. H., Crispim J. Q., & Cansian, D. C. V. A. (2015). Melhoria da qualidade da água por meio da técnica de recuperação e proteção de nascentes em pequenas propriedades agrícolas no município de Campina da Lagoa, PR. Revista Meio Ambiente e Sustentabilidade, 9, 141-154. URL: https://www.revistasuninter.com/revistameioambiente/index.php/meioAmbiente/article/view/375. Acesso 07.10.2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Terrae Didatica

Downloads

Download data is not yet available.