Banner Portal
An experience using geotechnologies with high school students
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Geoprocessing
Education
Teaching
Mapping

How to Cite

SILVA, Ananda Ramos da; SANTOS, Vânia Maria Nunes dos; COLTRI , Priscila Pereira. An experience using geotechnologies with high school students. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 19, n. 00, p. e023009, 2023. DOI: 10.20396/td.v19i00.8672033. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8672033. Acesso em: 11 may. 2024.

Abstract

Introduction. This article aimed to understand the potentialities and limitations of using QGIS and Google Earth as didactic-pedagogical resources based on an experience with high school students from a public school in the city of São Paulo. Objective and Methodology. The activities carried out at the school were divided into four stages: (i) fieldwork, (ii) basic application commands, (iii) making maps and (iv) debate. The analyzes were carried out from observations and notes of the process, following the qualitative data analysis methodology of Lüdke and André. Results and Conclusion. The main results were: i) geotechnologies favor inter and multidisciplinary and students' participation and protagonism; ii). both software have the potential to be used in the classroom, but it is up to the teacher(s) to decide which one will meet their needs and objectives and will better help students' learning and finally, iii) the need for investment in training of teachers in (geo)technologies and in the creation and maintenance of computer labs in public schools.

https://doi.org/10.20396/td.v19i00.8672033
PDF (Português (Brasil))

References

Associação Brasileira Empresas de Pesquisa (ABEP). (2022). Critério Brasil. São Paulo: ABEP. URL: https://www.abep.org/criterio-brasil. Acesso 15.12.2022.

Comitê da Bacia Hidrográfica do Alto Tietê (CBH-AT) (s.d.). Shapefiles. São Paulo: CBH-AT. URL: https://comiteat.sp.gov.br/a-bacia/shapefiles/. Acesso 03.12.2022.

Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária (Embrapa) (s.d.). Geotecnologia. Brasília: Embrapa. URL: https://www.embrapa.br/tema-geotecnologias/perguntas-e-respostas. Acesso 27.02.2023.

Environmental Systems Research Institute (ESRI) (s.d). FAQ: Qual é a diferença entre um shapefile e um arquivo de camada? Califórnia: ESRI. URL: https://support.esri.com/pt-BR/technical-article/000011516. Acesso 13.12.2022.

Folha de S. Paulo (2020). Veja o desempenho da sua escola no Enem 2019. São Paulo: Folha de S. Paulo. URL: https://www1.folha.uol.com.br/cotidiano/2020/07/veja-o-desempenho-da-sua-escola-no-enem-2019.shtml. Acesso 16.12.2022.

Galera, R. A. (2018). Informação integrada: Sistema de informação na gestão de risco. In: Sulaiman, S. N., & Jacobi, P. R. (2018). Melhor prevenir: Olhares e saberes para a redução de risco de desastre. São Paulo: IEE-USP. p. 77-83. ISBN: 978-85-86923-50-0.

Google Developers (s.d.). Keyhole Markup Language. Califórnia: Google LLC. URL: https://developers.google.com/kml?hl=pt-br. Acesso 14.12.2022.

Google Earth (s.d.). Visão Geral. Califórnia: Google LLC. URL: https://www.google.com.br/intl/pt-BR/earth/. Acesso 30.11.2022.

Gremaud, A. P., Nakabashi, L., Buscariolo, J. V., Anazawa, L., & Sinzato, T. (2020). Panorama do desempenho educacional no final da educação básica paulista. Ribeirão Preto: Boletim Educação. URL: https://fearp.usp.br/images/AAComunica%C3%A7%C3%A3o/Not%C3%ADcias/2020/Boletim_Educa%C3%A7%C3%A3o_Out.2020.pdf. Acesso 15.12.2022.

Johnson, Z. I., & Johnston, D. W. (2013). Smartphones: Powerful Tools for Geoscience Education. Eos Trans. AGU, 94(47), 433. doi: 10.1002/2013EO470001.

Costa, R. P. B., Lima, M. C. P., & Pinheiro, C. V. Q. (2010). Os impasses da educação na adolescência contemporânea. Boletim de Psicologia, 60(132), 97-106. URL: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0006-59432010000100009&lng=pt&tlng=pt. Acesso 09.12.2022.

Lüdke, M., & André, M. (1986). Capítulo 4: A análise de dados e algumas questões relacionadas à objetividade e à validade nas abordagens qualitativas. In: Lüdke, M., & André, M. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, p. 45-53.

Macêdo, H. C., Silva, R. O., & Melo, J. A. B. (2012). Oficina Pedagógica: uso de Geotecnologias no ensino de Geografia e as transformações na sociedade e reflexos na escola. Geografia (Londrina), 21(2), 137-149. doi: 10.5433/2447-1747.2012V21N2P137.

Oliveira, I. J., & Nascimento, D. T. F. (2017). As geotecnologias e o ensino de cartografia nas escolas: potencialidades e restrições. Revista Brasileira de Educação em Geografia, 7(13), 158-172. doi: 10.46789/edugeo.v7i13.491.

Prioste, C. (2020). Hipóteses docentes sobre o fracasso escolar nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Educação e Pesquisa. 46. doi: 10.1590/S1678-4634202046220336.

QGIS (s.d.). Descubra o QGIS. Chicago: Open Source Geospatial Foundation. URL: https://www.qgis.org/pt_BR/site/about/index.html. Acesso 30.11.2022.

Santos, V. M. N. (2001). Escola, cidadania e novas tecnologias: O sensoriamento remoto no ensino. São Paulo: Paulinas, 2001. 160p.

Santos, V. M. N., & Compiani, M. (2009). Formação de professores para o estudo do ambiente: projetos escolares e a realidade socioambiental local. Terræ Didatica, 5(1), p. 72-85, 2009. doi: 10.20396/td.v5i1.8637506.

Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. (2020). Notas médias do ENEM 2019 caem em comparação ao ano anterior. São Paulo: Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. URL: https://www.educacao.sp.gov.br/notas-medias-enem-2019-caem-em-comparacao-ao-ano-anterior/. Acesso 16.12.2022.

Rede Nossa São Paulo. (2022). Mapa das Desigualdades 2022. Rede Nossa São Paulo. URL: https://www.nossasaopaulo.org.br/wp-content/uploads/2022/11/Mapa-da-Desigualdade-2022_Tabelas.pdf. Acesso 15.12.2022.

Rosa, R. (2005). Geotecnologias na Geografia Aplicada. Revista do Departamento de Geografia, 16, 81-90. doi: 10.7154/RDG.2005.0016.0009.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Terræ Didatica

Downloads

Download data is not yet available.