Banner Portal
INTERAÇÃO EM AULA DE LEITURA: A ATUAÇÃO DO ALUNO NAS MARGENS E NO CENTRO DA CONSTRUÇÃO DA SIGNIFICAÇÃO
PDF

Como Citar

GRIGOLETTO, Marisa. INTERAÇÃO EM AULA DE LEITURA: A ATUAÇÃO DO ALUNO NAS MARGENS E NO CENTRO DA CONSTRUÇÃO DA SIGNIFICAÇÃO. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 29, 2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8639278. Acesso em: 20 abr. 2024.

Resumo

Recent analyses of classroom discourse in the language reading classroom carried out by Brazilian researchers have identified a recurrent phenomenon: teachers’ attempts to achieve homogeneity by striving to obtain a single reading of a text, which is the teacher’s own interpretation of what he or she believes the text “says”. The present paper analyzes the contribution of the students to the construction of meanings in the reading classroom in order to see to what extent their discourse is a reflection of this model of homogeneity. The concepts of discourse, subject and ideology as defined by the French school of Discourse Analysis together with Bourdieu’s notion of legitimation of certain forms of linguistic capital will be used to support the discussion of the findings. Data suggest that students possess and use discursive mechanisms to help achieve homogeneity by reinforcing the teacher in his or her role of legitimate interpreter of the text and sole guide to the construction of meanings in the classroom.
PDF

O periódico Trabalhos em Linguística Aplicada utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto, em que:

  • A publicação se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores;
  • Os originais não serão devolvidos aos autores;
  • Os autores mantêm os direitos totais sobre seus trabalhos publicados na Trabalhos de Linguística Aplicada, ficando sua reimpressão total ou parcial, depósito ou republicação sujeita à indicação de primeira publicação na revista, por meio da licença CC-BY;
  • Deve ser consignada a fonte de publicação original;
  • As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.

Downloads

Não há dados estatísticos.