Expandindo o conceito de letramento

Autores

  • Elizabeth Daley University of Southern California

Palavras-chave:

Multimídia. Linguagem de tela. Letramento

Resumo

Este artigo apresenta e discute quatro argumentos para expandir a definição de letramento, a saber: (1) a linguagem multimidiática da tela se transformou no vernáculo corrente; (2) a linguagem multimidiática da tela é capaz de construir significados complexos independentemente do texto; (3) a linguagem multimidiática da tela permite modos de pensamento, formas de comunicar e produzir pesquisa, e métodos de publicação e de ensino que são essencialmente diferentes daqueles relacionados ao texto; (4) serão realmente letrados no século 21 aqueles que aprenderem a ler e escrever a linguagem multimidiática da tela.

ABSTRACT:

This paper presents and discusses four arguments to expand the definition of literacy as follows: (1) the multimedia language of the screen has become the current vernacular; (2) the multimedia language of the screen is capable of constructing complex meanings independent of text; (3) the multimedia language of the screen enables modes of thought, ways of communicating and conducting research, and methods of publication and teaching that are essentially different from those of text; (4) those who are fully literate in the twenty-first century will be those who learn to both read and write the multimedia language of the screen.

Keywords: multimedia; language of screen; literacy

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Biografia do Autor

Elizabeth Daley, University of Southern California

Elizabeth M. Daley was appointed dean of the USC School of Cinematic Arts in May 1991. She is the inaugural holder of the Steven J. Ross/Time Warner Dean’s Chair. Daley was also the founding executive director of the USC Annenberg Center for Communication (1994-2005) and serves as the executive director of the USC Institute for Multimedia Literacy.

Referências

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Publicado

2016-04-25

Como Citar

DALEY, E. Expandindo o conceito de letramento. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 49, n. 2, p. 481–491, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8645271. Acesso em: 5 dez. 2021.

Edição

Seção

Traduções