Banner Portal
Spanish as a foreign language (e/le), poétic action and xenophobia: a pedagogical experience with an open educational resource in the perspective of critical literacy
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Critical Writing
OER
Xenophobia

How to Cite

BEVILÁQUA, André Firpo; LEFFA, Vilson José; KIELING, Helena dos Santos. Spanish as a foreign language (e/le), poétic action and xenophobia: a pedagogical experience with an open educational resource in the perspective of critical literacy. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 58, n. 2, p. 759–778, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8655137. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The present study is about the production of Open Educational Resources (OER) in the perspective of Critical Literacy. The overall objective of the study is to investigate to what extent an Open Educational Resource (OER) from the perspective of Critical Literacy can provide (or not) affordances for the production of discursive events sensitive to social problems such as xenophobia. The specific objectives of the research are three, namely: a) Present the developed OER (materials objectives, theoretical and methodological principles that guided its development, materials and tools used during its production, etc.); b) Analyze two samples of the discursive events from this OER, in order to identify indications of Critical Literacy; c) Discuss theoretical and methodological possibilities for the redesign of this material. The study was developed in the course “Textual Production Workshop”, in the online bachelor’s degree in Spanish at the Federal University of Santa Maria, in partnership with the Open University of Brazil (FUSM/OUB). In this sense, it presents characteristics of a qualitative research of a phenomenological nature (BOGDAN and BIKLEN, 1996). The results indicate that OER in the perspective of Critical Literacy can provide affordances for the production of socially sensitive discursive events such as xenophobia, since, despite the small sample analyzed, it was possible to identify traces of Critical Literacy. We hope, in the future, to increase the number of samples, also pointing out cases that had less success, as well as possible motivations for this.

PDF (Português (Brasil))

References

ATAQUE a refugiado sírio coloca em xeque a fama do brasileiro acolhedor (2017). São Paulo: Recordtv. (15 min.), son., color. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=f2tXhGWh1aU>. Acesso em: 10 mar. 2019.

BEVILÁQUA, A. F. (2017). Linguagens e tecnologias a serviço de uma Ética Maior: a produção de Recursos Educacionais Abertos na perspectiva dos Letramentos Críticos. 2017. 114 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Católica de Pelotas, Pelotas, RS.

BEVILÁQUA, A. F. et al. (2017). Ensino de Línguas Online: um Sistema de Autoria Aberto para a produção e adaptação de Recursos Educacionais Abertos. Calidoscópio, São Leopoldo, v. 15, n. 1, p. 190-200.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação. Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Portugal: Porto Editora.

CASSANY, D.; CASSTELLÀ, J. (2011). Aproximación a la Literacidad Crítica. Perspectiva, Florianópolis, v. 28, n. 2, p. 353-374. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

COSTA, A. R. et al. (2016). Contribuindo com o estado da arte sobre Recursos Educacionais Abertos para o ensino e a aprendizagem de línguas no Brasil. Veredas On-line, Juiz de Fora, v. 20, n. 1, p. 1-20.

DUBOC, A. P. (2015). Letramento Crítico nas brechas da sala de aula de línguas estrangeiras. In: TAKAKI, N. H.; MACIEL, R. F. Letramentos em terra de Paulo Freire. 2. ed. Campinas: Pontes, p. 209-229.

MENDONÇA, H. (2018). O “monstro da xenofobia” ronda a porta de entrada de venezuelanos no Brasil. El País, Roraima, 27 ago. 2018. Disponível em: <https://brasil.elpais.com/brasil/2018/08/17/politica/1534459908_846691.html>. Acesso em: 10 mar. 2019.

FAIRCLOUGH, N. (1993). El análisis crítico del discurso y la mercantilización del discurso público: las universidades. Trad. Elsa Ghio. Discurso & Sociedad, [online], v. 2, n. 1, p.170-186, 2008.

TALENTO, A. (2013). Ministério da saúde chama de “xenofobia” protesto contra médicos no CE. Folha de São Paulo, Fortaleza, 27 ago. 2013. Disponível em: <http://folha.com/no1332669>. Acesso em: 10 mar. 2019.

HALLIDAY, M. (1978). Language as social semiotic. London: Edward Arnold.

_____________ (1985). An introduction to funcional grammar. London: Edward Arnold.

HILTON, J. et. al. (2010). The four R’s of openness and ALMS analysis: frameworks for Open Educational Resources. Open Learning: the journal of open and distance learning, v. 25, n. 1, p. 37-44.

HORKHEIMER, M. (1968). Teoría Crítica. Trad. Edgardo Albizu e Carlos Luis. Buenos Aires: Amorrortu, 2003.

LEFFA, V. J. (2006). Nem tudo o que balança cai: Objetos de Aprendizagem no ensino de línguas. Polifonia, Cuiabá, v. 12, n. 2, p.15-45.

MOITA LOPES, L. P. da. (2006). Linguística Aplicada e vida contemporânea: problematização dos construtos que têm orientado a pesquisa. In: MOITA LOPES, L. P. da. Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, p. 85-107.

PENYCOOK, A. (2006) Uma Linguística Aplicada transgressiva. In: LOPES, L. P. da M. Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, p. 67-84.

SOARES, M. B. (2004). Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista brasileira de educação, [online], v. 1, n. 25, p.5-17.

VAN DIJK, T. (2008). A. Discurso e Poder. Trad. e adaptação Judith Hoffnagel, Ana Regina Vieira, Leonardo Mozdzenski, Benedito Gomes Bezerra, Rodrigo Castro e Karina Falcone. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2017.

VETROMILLE-CASTRO, R. et al. (2012). Objetos de Aprendizagem de Línguas: uma proposta. In: VETROMILLE-CASTRO, R.; HEEMANN, C.; FIALHO, V. R. Aprendizagem de línguas – a presença na ausência: CALL, Atividade e Complexidade. Pelotas: Educat, p. 242-256.

VETROMILLE-CASTRO, R. (2017). Língua como instrumento, língua para o poder: Reflexões sobre o papel do professor, tecnologias digitais e desenvolvimento linguístico. In: TAKAKI, N. H.; MOR, W. M. Construções de sentido e letramento digital crítico na área de línguas/linguagens. Campinas: Pontes, p. 195-219.

O periódico Trabalhos em Linguística Aplicada utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto, em que:

  • A publicação se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores;
  • Os originais não serão devolvidos aos autores;
  • Os autores mantêm os direitos totais sobre seus trabalhos publicados na Trabalhos de Linguística Aplicada, ficando sua reimpressão total ou parcial, depósito ou republicação sujeita à indicação de primeira publicação na revista, por meio da licença CC-BY;
  • Deve ser consignada a fonte de publicação original;
  • As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.

Downloads

Download data is not yet available.