Banner Portal
An essay on the institutional importance to support sign language professional interpreters in the Covid-19 pandemic situation
PDF

Keywords

Libras
Risky Communication
Social Inclusion

How to Cite

OLIVEIRA, João Gabriel de Araujo; MOREIRA, Franciele Oga; CASTRO JÚNIOR, Glaucio de; REICHERT, Andre Ribeiro. An essay on the institutional importance to support sign language professional interpreters in the Covid-19 pandemic situation: the brazilian case. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 61, n. 1, p. 210–217, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8660628. Acesso em: 17 aug. 2024.

Abstract

Our essay seeks to present the actual situation of health communication regarding Covid-19 in Brazil. Our main objective is to start a discussion on how public institutions guarantee access to this kind of information. By undertaking a critical analysis of the situation, this paper shows the importance of translators and interpreters when it comes to reporting on the news during a pandemic so deaf people can get information without delay. This also allows them to avoid fake news, which is crucial in all circumstances. Some considerations have been presented concerning how these institutions can finance the professionals and their legal utilization by the community in order to reinforce their rights.

PDF

References

AMORIM, G.; RAMOS, A. S. L.; JÚNIOR, G. C.; AFONSO, L. S.; CASTRO, H. C. (2020). Coronavirus Deafness and the Use of Different Signs of the Area in Health During a Period of Pandemic Time: Is That the Best Option to Do? Creative Education. vol. 11, nº 4, pp. 573-580.

BERGHEL, H. (2017). Lies, Damn Lies, and Fake News. IEEE Xplore. vol. 50, nº 2, pp. 80-85.

BITTENCOURT, Z. Z. L. de C., FRANCOZO, M. F. C., MONTEIRO, C. R., FRANCISCO, D. D. (2011). Deafness, Social Network and Social Protection. Ciência & Saúde Coletiva. vol. 16, nº 1, pp. 769-776.

BRAZIL. Art. 5 Dos Direitos e Garantias Fundamentais, Constituição., 1988. Constituição [da] República Federativa do Brasil, Senado Federal, DF, 1988.

BRAZIL. Decreto-lei nº 7713, de 22 de dezembro de 1988. Diário oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, DF, 22 de Dez. 1988.

BRAZIL. Decreto-lei nº 3298, de 20 de dezembro de 1999. Diário oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, DF, 20 de Dez. 1999.

BRAZIL. Decreto-lei nº 10436, de 24 de abril de 2002. Diário oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 20 de abr. 2002.

BRAZIL. Decreto-lei nº 12319, de 11 de setembro de 2010. Diário oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 11 de set. 2010.

BRAZIL. 1988. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Brasileiro.

BRAZIL. Projeto-lei nº 6990, de 17 de março de 2010. Câmara Federal [da] República Federativa do Brasil, Poder Legislativo, Brasília, DF, 17 de mar. 2010.

CARSLON, M. (2020). Fake News as an Informational Moral Panic: the Symbolic Deviancy of Social Media During the 2016 US Presidential Election. Information, Communication & Society. vol. 23 nº 3, pp. 374-388.

DECLECQ, M. (2020). Informações Essenciais sobre Novo Coronavirus não Chegam para os Surdos. Folha de São Paulo, São Paulo. Disponível em: https://tab.uol.com.br/noticias/redacao/2020/04/02/a-maioria-das-informacoes-sobre-a-covid-19-nao-chegam-para-os-surdos.htm Acesso em 2 de abr. 2020.

FARJADO, I.; VIGO, M.; SALMERÓN, L. (2009). Technology for Supporting Web Information Search and Learning in Sign Language. Interacting with Computers. vol. 21, nº 4, pp. 243-256.

FAPESP. (2020). Laboratório da UFSCar produz material sobre prevenção da COVID-19 em Libras. FAPESP, São Paulo. Disponível em: http://agencia.fapesp.br/laboratorio-da-ufscar-produz-material-sobre-prevencao-da-covid-19-em-libras/33118/ Acesso em: 8 de mai. 2020.

FEBRAPELIS. (2019). Nota de Esclarecimento. FEBRAPILS, Rio de Janeiro. Disponível em: http://febrapils.org.br/nota-de-esclarecimento/ Acesso em: 15 de mar. 2020.

CORPO EDITORIAL. (2020). Estudantes Criam Site que Informa sobre Covid-19 na Língua dos Surdos. GAZETA DO POVO, Curitiba. Disponível em: https://www.gazetadopovo.com.br/parana/covid-19-estudantes-da-pucpr-criam-site-com-informacoes-a-surdos/ Acesso em: 1 de mai. 2020.

HAMMERSTEIN, L. VON. (2020). How Germany’s Fight Against Coronavirus Excludes the Deaf. DW, Berlin. Disponível em: https://www.dw.com/en/how-germanys-fight-against-coronavirus-excludes-the-deaf/a-52787476 Acesso em: 16 de mar. 2020.

IBGE. (2010). Pessoas com Deficiência. Secretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência. Disponível em: http://www.pessoacomdeficiencia.gov.br/app/sites/def ault/files/publicacoes/cartilha-censo-2010-pessoas-com-deficienciareduzido.pdf. Acesso em: 15 de mai. 2020

KELMAN, C. A.; SILVA; D. N. H.; AMORIM, A. C. F.; MONTEIRO, R. M. G.; AZEVEDO, D. C. (2011). Deafness and Family: Aspects of Parental relationships in Daily Bilingual Communication. Linhas Críticas. vol. 17, nº 33, pp. 341-365.

LORENTZ, B. (2020). Intérpretes de Libras da Live de Marília Mendonça fala sobre Repercussão após Performance. O Globo, Rio de Janeiro. Disponível em: https://g1.globo.com/pop-arte/musica/noticia/2020/04/10/interprete-de-libras-da-live-de-marilia-mendonca-fala-sobre-repercussao-apos-performance.ghtml Acesso em: 11 de abr. 2020.

NAPIER, J.; SKINNER, R.; TURNER, G.H. (2017). “It’s Good for Them But Not So For Me”: Insight the Sign Language Interpreting Call Centre. The International Journal for Translation & Interpreting Research. vol. 9, nº 2, pp. 1-23.

NAPIER, J.; LLPYD, K.; SKINNER, R.; TURNER, G. H.; WHEATLEY, M. (2018). Using Video Technology to Engage Deaf Sign Language Users in Survey Research: An Example From the insight Project. The International Journal for Translation & Interpreting Research. vol. 10, nº 2, pp. 101-121.

PAIVA, V. L. M. de O.; PAGANO, A. S. (2001). English in Brazil with an Outlook on its Function as a Language of Science; The Dominance of English as a Language of Science: Effects on Other Language and Language Communities. Berlin: De Gruyter Mouton.

SCOTT, G. A. (2011). Deaf and Hard of Hearing Children: Federal Support for Developing Language and Literacy. Hilights of GAO. Pp. 1-26.

STADEN, A.; BADENHORST, G.; RIDGE, E. (2008). The Benefits of Sign Language for Deaf Learners with Language Challenges. Per Linguan. vol. 25, nº 1, pp. 44-60.

WELSH, W. A. (2019). The Economic Impact of the Deafness. Jadara. vol. 24, nº 3, pp. 72-80.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. (2020). Deafness and Hearing Loss. Disponível em: https://www.who.int/health-topics/hearing-loss#tab=tab_1 Acesso em: 22 de abr. 2020

YUE, A. H. (20100. Intervenção bilíngue: percepção dos pais quanto a mudanças na comunicação com seus filhos surdos. Dissertação de Mestrado em Medicína, Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

ZHANG, X., GHORBANI, A. A. (2020). An Overview of Online Fake News: Characterization, Detection, and Discussion. Information Processing & Management. vol. 57, nº 2, pp. 1-26.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Trabalhos em Linguística Aplicada

Downloads

Download data is not yet available.