Banner Portal
Narrative as the identity construction of a person with Alzheimer's Disease
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Alzheimer’s Disease
Narratives
Identity

How to Cite

MIRA, Caio César Costa Ribeiro; CUSTODIO, Katiuscia de Almeida. Narrative as the identity construction of a person with Alzheimer’s Disease. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 61, n. 3, p. 747–763, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8670600. Acesso em: 21 may. 2024.

Abstract

This article aims to analyze how a person affected by Alzheimer's Disease (henceforth AD) builds their identity interactively in the context of a narrative interview. The AD scenario is a complex field considering the losses caused by the disease that affect language and cognition and significantly affect interaction and everyday social life. In addition, the increasing aging of the Brazilian population is a reality that can trigger the increase in the incidence of AD. Taking these factors into consideration, in our analysis we identified the linguistic resources used by the participant that evidence the co-construction of her identity. Thus, as a theoretical foundation we will mobilize the studies of oral narrative and the concept of identity. The analyzes show that the research participant affected by AD uses contextualization clues and indexicality elements that allow the identity construction to be evidenced.

PDF (Português (Brasil))

References

BAKHUIZAN, G.; BENSON, P; CHIK, A. (2014). Narrative Inquiry in Language Teaching and Learning Research. New York: Routledge.

BAMBERG, M. (2002). Construindo a masculinidade na adolescência: posicionamentos e o processo de construção de identidade aos 15 anos. In: MOITA LOPES, L. P.; BASTOS, L. C. (Org.). Identidades: Recortes multi e interdisciplinares. Campinas, SP: Mercado de Letras, p. 149-185.

BARROS, A. C. et al. (2009). Influência genética sobre a doença de Alzheimer de início tardio. Revista de Psiquiatria Clínica, São Paulo, v. 36, n. 01, p. 16-24.

BASTOS, L. C.; BIAR, L. (2015). Análise narrativa e práticas de entendimento da vida social. Delta, São Paulo, v. 31, p. 97-126.

BASTOS, L. C. (2005). Contando estórias em contextos espontâneos e institucionais – uma introdução ao estudo da narrativa. Calidoscópio. Vol. 3, n. 2, p. 74-87.

BAUMAN, R. (1986). Story, performance and event: contextual studies of oral narrative. Cambridge: Cambridge University Press.

BIAR, L. A.; ORTON, N.; BASTOS, L. C. (2021). A pesquisa brasileira em análise de narrativa em tempos de “pós-verdade”. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, SC, v. 21, n. 2, p. 231-251, maio/ago.

CLARK, H. C. (1996). Using Language. New York: Cambridge University Press.

CRUZ, F. M. (2017) Interação corporificada: multimodalidade, corpo e cognição explorados na análise de conversas envolvendo sujeitos com Alzheimer. Alfa. São Paulo, v. 61, n. 1, p. 55-80.

CRUZ, F. M. (2008) Linguagem, interação e cognição na Doença de Alzheimer. Tese (Doutorado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas.

CUSTODIO, K. A. (2019). “Como é que vou dizer...”: a coconstrução de sentidos nas narrativas orais de uma pessoa com atrofia cortical posterior. 2019. 116f. Dissertação (Mestre em Linguística Aplicada) - Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), São Leopoldo.

DE FINA, A. (2015). Narrative and Identities. In: DE FINA, A.; GEORGAKOPOULOU, A. The Handbook of Narrative Analysis. Oxford: Wiley Blackwell, p.361-368.

DE FINA, A.; GEORGAKOPOULOU, A. (2012). Analyzing Narrative: Discourse and Sociolinguistic Perspectives. Cambridge University Press.

FABRÍCIO, B. F. (2006). Linguística Aplicada como espaço de "desaprendizagem": Redescrições em curso. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar, São Paulo: Parábola Editora, p. 45-65.

FABRÍCIO, B. F. (2016). Mobility and discourse circulation in the contemporary world: the turn of the referential screw. Revista da Anpoll, Florianópolis, n. 40, p. 129-140.

FABRÍCIO, B. F.; MOITA LOPES, L. P. (2002). Discursos e Vertigens: identidades em xeque em narrativas contemporâneas. Veredas Rev. Est. Ling. Juiz de Fora, v. 6, n. 2, p. 11-29.

FREITAS, L. F. R.; MOITA LOPES, L. P. (2019). Vivenciando a outridade: escalas, indexicalidade e performances narrativas de universitários migrantes. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 19, n. 1, p. 147-172.

FREITAS, L. F. R.; MOITA LOPES, L. P. (2017). “Sobre feminismo, sobre racismo, sobre xenofobia, sobre tudo”: desequilíbrios narrativos em performances heterossexuais de um aluno migrante branco. Calidoscópio. V. 15, n. 2, p. 305-316.

GARCEZ, P. M. (2001). Deixa eu te contar uma coisa: o trabalho sociológico do narrar na conversa cotidiana. In: RIBEIRO, B. T.; LIMA, C. C.; DANTAS, M. T. L. (Orgs.). Narrativa, identidade e clínica. Rio de Janeiro: Edições IPUB – CUCA (Instituto de Psiquiatria, UFRJ), p. 189-213.

GOFFMAN, E. (2002). Footing. In: RIBEIRO, B. T.; GARCEZ, P. M. Sociolinguística Interacional. São Paulo: Loyola, p. 107-148.

GONZALEZ, C.; LOPES, L. P. M. (2018). Reflexividade metapragmática sobre o cinema de Almodóvar numa interação online: indexicalidade, escalas e entextualização. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 57, n. 2, p. 1102-1136, 2018.

GUIMARÃES, T. F.; LOPES, L. P. M. (2017). Trajetória de um texto viral em diferentes eventos comunicativos: entextualização, indexicalidade, performances identitárias e etnografia. Alfa Revista de Linguística, São Paulo, v. 61, n. 1, p. 11-33.

GUMPERZ, J. J. (2002). Convenções de Contextualização. In: RIBEIRO, B. T.; GARCEZ, P. M. Sociolinguística Interacional. São Paulo: Loyola, p. 149-182.

HALL, S. (2006). A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Lamparina, 12a ed.

HALL, S. (2014). Quem precisa de identidade? In: SILVA, T. T. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais (org.). Petrópolis: Vozes, 15a. ed, p. 247-264.

HUFF, F. et al. (1988). Semantic impairment and anomia in Alzheimer's disease. Brain and Language, v. 28, n. 2, p. 235-249.

HYDÉN, L. C. (2017). Storytelling in dementia: collaboration and commun ground. In: HYDÉN, L. C; ANTELIUS, E. Living with demencia. Palgrave: London, p. 116-134.

HYDÉN, L. C. (2018). Entangled Narratives. New York: Oxford University Press.

HYDÉN, L. C.; ÖRULV, L. (2008). Interaction and narrative structure in dementia. In: SCHIFFRIN, D.; DE FINA, A.; NYLUND, A. (Orgs.). Telling stories: language, narrative, and social life. Washington D.C.: Georgetown University Press.

JOHNSTONE, B. (2001). Discourse analysis and narrative. In: SCHIFFRIN, D.; TANNEN, D.; HEIDI, E. H. (ed.). The handbook of discourse analysis. Malden, Mass.: Blackwell, p. 635-649.

JOSEPH, J. E. (2016). Historical perspectives on language and identity. In: PREECE, S. The Routledge Handbook of Language and Identity. New York: Routledge: p.19-33.

LABOV, W.; WALETZKY, J. (1967). Narrative Analysis: Oral Versions of Personal Experience. The Journal of Narrative and Life History, v. 7, n. 1-4, p. 3-38, 1967.

LEITE, M. S. et al. (2020). Diagnóstico do paciente com Doença de Alzheimer: uma revisão sistemática de literatura. Brazilian Journal of Surgery and Clinical Research – BJSCR, v. 30, n. 1, p. 47-50.

LINDE, Charlotte. (1993). Life Stories: the creation of coherence. Oxford, Oxford University Press.

MARCUSCHI, L. A. (1986). Análise da Conversação. São Paulo: Ática.

MELO, G. C. V.; MOITA LOPES, L. P. (2015). "Você é uma morena muito bonita": a trajetória textual de um elogio que fere. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 54, n. 1, p. 53-78.

MIRA, C.; CUSTODIO, K. A. (2021). “Isso tudo me traz de novo a vida que eu tinha": a coconstrução de uma narrativaautobiográfica na Doença de Alzheimer.Rev. Estud. Ling., Belo Horizonte, v. 29, n. 3, p. 1979-2009.

MIRA, C. (2019). Como é que a gente diz? Uma análise das estratégias textual-interativas na narrativa de uma pessoa com doença de Alzheimer. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, SC, v. 19, n. 3, p. 419-433.

MISHLER, E. G. (1986). Research interviewing - context and narrative. Cambridge: Harvard University Press.

MOITA LOPES, L. P. (2009). A performance narrativa do jogador Ronaldo como fenômeno sexual em um jornal carioca: multimodalidade, posicionamento e iconicidade. Revista da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Letras e Linguística, Brasília, n. 27, v. 2, p. 128-157.

MOITA LOPES, L. P..; BASTOS, L. C. (2010). A experiência identitária na lógica dos fluxos-uma lente para se entender a vida social. In: LOPES, L. P. M.; BASTOS, L. C. (org.). Para além da identidade: fluxos, movimentos e trânsitos. Belo Horizonte: UFMG, p. 9-23.

MOITA LOPES, L. P.; FABRÍCIO, B. F. (2020) Por uma ideologia linguística responsiva às teorizações queer. Cadernos de Linguagem e Sociedade, v. 21, n. 2.

MONDADA, L. (1997). A entrevista como acontecimento interacional: abordagem linguística e interacional. RUA, Campinas, v. 3, n. 1, p. 59-86.

MORATO, E. M. (2016). Das relações entre linguagem, cognição e interação - algumas implicações para o campo da saúde. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, SC, v. 16, n. 3, p. 575-590.

MORATO, E. M. (2012). Referenciação metadiscursiva no contexto das afasias e da Doença de Alzheimer. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 47, n. 1, p. 45-54.

OLIVEIRA, L. M.; BASTOS, L. C. (2014). Narrando em Colaboração: as construções discursivas de uma pessoa com afasia. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 14, n. 2, p. 247-267.

POLKINGHORNE, D.E. (1988). Narrative Knowing and the Human Sciences. Albany, NY: State University of New York Press.

RIBEIRO, B. T.; GARCEZ, P. M. (1998). Sociolinguística Interacional. Porto Alegre: AGE.

RIESSMAN, C. K. (1993). Narrative Analysis. Newbury Park, CA: Sage.

SANTOS, C. S.; et al. (2020). Factors associated with dementia in elderly. Ciência & Saúde Coletiva, v. 25, n.2, p. 603-611.

SANTOS, W. S. (2013). Níveis de interpretação na entrevista de pesquisa interpretativa com narrativas. In: BASTOS, L. C.; SANTOS, W. S. A entrevista na pesquisa qualitativa - perspectivas em análise da narrativa e da interação. Rio de Janeiro: Quartet.

SILVERSTEIN, M. (2003). Indexical order and dialectics of sociolinguistic life. Language & Communication, University of Chicago, n. 23, p. 193-229.

TANNEN, D. Talking voices: repetition, dialogue and imagery in conversational discourse. 2. ed. New York: Cambridge University Press, 2007.

TEIXEIRA, J. B. et al. (2015). Doença de Alzheimer: estudo da mortalidade no Brasil 2000-2009. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 31, n. 4, p. 1-12.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Trabalhos em Linguística Aplicada

Downloads

Download data is not yet available.