Banner Portal
Expectations and beliefs of doctoral students the genre thesis project
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Thesis project
Beliefs
Research design

How to Cite

ALVES FILHO, Francisco. Expectations and beliefs of doctoral students the genre thesis project. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 63, n. 2, p. 412–426, 2024. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8675000. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The purpose of this article is to discuss the beliefs and perceptions of doctoral students in the areas of Linguistics, Literature and History, in relation to genre knowledge involved in the elaboration of thesis projects undergone to selection for admission to a doctoral course. The research is based on the theoretical and methodological assumptions of Rhetorical Studies of Genres, especially in the views that genres have a socio-rhetorical (MILLER, 1984; DEVITT, 2004) and socio-cognitive reality (BERKENKOTTER; HUCHIN, 2016; TSENG, 2012), which can be perceived through the generic expectations and beliefs of users of a specific genre.  Probably due to projects being an occluded genre, beliefs and expectations differ greatly among doctoral students about the practices of reading and writing projects, having been observed quite unusual forms, and not expected in the literature that deals with projects, on practices of reading and writing projects, as well as strategies consistent with the literature on the genre of research project.  On the other hand, we also recognize similar beliefs, such as the perception that thesis projects can be seen as an operational and prospective springboard for the doctoral thesis genre, so that its elaboration process involves prospective rhetorical-discursive actions for the development of ideas and actions outlined in terms of planning.

PDF (Português (Brasil))

References

ALVES FILHO, F. Como mestrandos agem retoricamente quando precisam justificar suas pesquisas. Revista brasileira de linguística aplicada, v. 18, n. 1, p. 131-158, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1984-6398201812071 Acesso em 25 de julho de 2023.

ALVES FILHO, F.; LIMA, C. A. C. R. A motivação para a proposição de pesquisas por pesquisadores de linguística: uma análise sociorretórica. Fórum Linguístico, v. 17, n. 2, p. 4860-4877, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1984-8412.2020v17n2p4860 . Acesso em 10 de setembro de 2023

ALVES FILHO, F.; LIMA, C. A. C. R. Estratégias sociorretóricas para proposição de pesquisa na cultura disciplinar de química: uma análise de projetos de pesquisa de experts. Revista da Anpoll, v. 51, n. 2, p. 139-152, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.18309/anp.v51i2.1393 Acesso em 10 de setembro de 2023

ARAÚJO, J.; DIEB, M.; COSTA, S. M. O QNP e as dificuldades de construção do objeto de pesquisa: uma experiência de aprendizagem mediada sobre o gênero projeto de pesquisa. DELTA: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, v. 33, n. 3, p. 729-757, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-445097873044367046>. Acesso em: 20 de agosto de 2023.

ASKEHAVE, I.; SWALES, J. M. Genre identification and communicative purpose: A problem and a possible solution. Applied Linguistics, v. 22, n. 2, p. 195-212, 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1093/applin/22.2.195>. Acesso em: 20 de agosto de 2023.

AUSTIN, J. L. How to do things with words. New York: New York Press, 1965.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. S. Paulo, Martins Fontes, 1979 [1953].

BARROS, J. de A. O projeto de pesquisa em história: da escolha do tema ao quadro teórico. Editora Vozes Limitada, 2017.

BAZERMAN, C. Gêneros textuais, tipificação e interação. São Paulo, Cortez Editora, 2005.

BERKENKOTTER, C.; HUCKIN, T. N. Genre knowledge in disciplinary communication: Cognition/culture/power. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 1995.

CARVALHO, G. de. Gênero como ação social em Miller e Bazerman: o conceito, uma sugestão metodológica e um exemplo de aplicação. Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, v. 1, p. 130-149, 2005.

CONNOR, U.; MAURANEN, A. Linguistic Analysis of Grant Proposals: European Union Research Grants English for Specific Purposes, Vol. 18, No. 1, pp. 47–62, 1999. Disponível em https://doi.org/10.1016/S0889-4906(97)00026-4>. Acesso em: 20 de agosto de 2023.

DEVITT, A. Genre for social action: Transforming worlds through genre awareness and action. In S. Auken, & C. Sunesen (Eds.), Genre in the climate debate. Krakow, Poland: De Gruyter, 202, p. 17-33. Disponível em: https://doi.org/10.1515/9788395720499-006>. Acesso em: 24 de agosto de 2023.

DEVITT, A. J. Writing genres. Southern Illinois University Press, 2004. 268 p.

GILTROW, J. Meta-genre. In: R. COE; L. LORELEI; T. TESLENKO (eds.), The Rhetoric and Ideology of Genre: Strategies for Stability and Change. Creskill, New Jersey, Hampson Press, 2002, p. 187-205.

JUCÁ, D. C. N. A organização retórico-argumentativa na seção de justificativa no gênero textual projeto de dissertação. 2006. 109f. Dissertação (Mestrado em Letras) –Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2006.

MAGGIONI, L.; VANSLEDRIGHT, B.; ALEXANDER, P. Walking on the borders: a measure of epistemic cognition in history. The Journal of Experimental Education. v. 77, n. 3, p. 187-213, p. 2009. Disponível em https://doi.org/10.3200/JEXE.77.3.187-214>. Acesso em: 12 de setembro de 2023.

MOTTA-ROTH, D..; HENDGES; G. R. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

OLIVEIRA, J. S. L. de. Estratégias retóricas de projetos de pesquisa de doutorandos em História: a construção do problema de pesquisa. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Piauí, Centro de Ciências Humanas e Letras, Programa de Pós-Graduação em Letras. Teresina (PI), 2022.

OLIVEIRA, J. S. L.; ALEXANDRE, L. R. B. Como mestrandos de Linguística agem retoricamente quando elaboram sua identificação do problema de pesquisa. LETRAS EM REVISTA, v. 11, n. 01, 2020. Disponível em: https://ojs.uespi.br/index.php/ler/article/view/235>. Acesso em: 20 de setembro de 2023.

PAIVA, V. L. M. de O. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola, v. 157, 2019.

PARÉ, A.; SMART, G. Observing genres in action: Towards a research methodology. In: FREEDMAN, A.; MEDWAY, P. (Ed.). Genre in the new rhetoric. Londres: Taylor & Francis, p. 146-154, 1994.

PEHKONEN, E.; PIETILA, A. On relationships between beliefs and knowledge in mathematics education. Paper presented at the CERME 3: Third conference of the European society for research in mathematics education, Bellaria, Italy, 2003.

PORTO, A. J. P. A construção retórica e o contexto de produção em projetos de pesquisa de doutorado em literatura. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2022.

RAYMOND, A. M.; SANTOS, V. Preservice elementary teachers and self-reflection: how innovation in Mathematics teacher preparation challenges mathematics beliefs. Journal of Teacher Education, 46(1), 58-70, 1995. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0022487195046001010>. Acesso em: 20 de setembro de 2023.

SWALES, J. M. Aspects of article introductions. Birmingham: The University of Aston, 1981

SWALES, J. M. Genre analysis: English in academic and researching settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

SWALES, J. M. Occluded genres in the academy. Academic writing, v. 45, p. 58, 1996.

SWALES, J. M. Research genres: Explorations and applications. Cambridge University Press, 2004.

TARDY, C. M. A genre system view of the funding of academic research. Written Communication, Sage Journals, v. 20. n. 1, p. 7-36, 2003. Disponível em: https: https://doi.org/10.1177/0741088303253569>. Acesso em: 03 de outubro de 2023.

TSENG, M. Toward a metapragmatic analysis of self-review in research grant proposals: From relevance to metarelevance. Intercultural Pragmatics, v. 9, n. 3, p. 335- 360, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1515/ip-2012-0020>. Acesso em: 10 de setembro de 2023.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Francisco Alves Filho

Downloads

Download data is not yet available.