Banner Portal
Uni, Duni, Tê
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Rap
Meta-narratives
Performance
Identity
Ethics

How to Cite

ZENI, Bruno. Uni, Duni, Tê: Identity and Drama in the Songs of "Sobrevivendo no Inferno", By the Racionais MC’s. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 63, n. 2, p. 281–290, 2024. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8675615. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The music of the Racionais MC’s, one of the most important Brazilian rap groups, draws its strength from a forceful discourse. Racionais’ rap is poetry made in the periphery and aimed at the periphery itself, where its members come from. However, their reach extends beyond this audience of equals to other social actors. This is because they have achieved so much success, but also for formal reasons characteristic of the structure of the compositions. Another even more significant feature is the characterization of the characters acting in the songs, which include broader actors and interlocutors. In this process, Racionais’ rap combines the construction of identities with a performance that stages and dramatizes narrative and social positions. From the album Sobrevivendo no Inferno (1997) onwards, the group’s music appealed to a wide audience and challenged the listener, who had to position themselves in relation to what they were hearing. The article sets out to investigate how the group’s lyrics have contributed to this broadening of the dialog with listeners. Two compositions, “Diário de um detento” (“Diary of a prisoner”) and “Capítulo 4, versículo 3” (“Chapter 4, verse 3”), are analyzed in order to understand how, by dramatizing situations in which different social actors find themselves, the songs force people to take up positions, to take part in the drama, a drama that is the drama of the peripheries, but which is also the drama of everyone, as these songs indicate, inviting people not only to reflect, but to take part in the game of action and enjoyment of the compositions.

PDF (Português (Brasil))

References

CANDIDO. Antonio. (1998). Dialética da malandragem. In: CANDIDO. Antonio, O discurso e a cidade, 2ª Ed. São Paulo: Duas Cidades.

G1. Show de Racionais MC’s na Sé termina em quebra-quebra; 11 são detidos. (2007). Globo.com. Disponível em: https://g1.globo.com/Noticias/SaoPaulo/0,,MUL32048-5605,00-SHOW+DE+RACIONAIS+MCS+NA+SE+TERMINA+EM+QUEBRAQUEBRA+SAO+DETIDOS.html. Acesso em: 14 abr. 2024.

GARCIA, Walter. (2004). Ouvindo Racionais MC’s. Teresa: Revista de Literatura Brasileira, São Paulo, n. 4-5, p. 166-180.

ISER, Wolfgang. (1999). O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. Vol. 2. Tradução de Johaness Kretschmer. S. Paulo: Ed. 34.

JOCENIR. (2001). Diário de um detento. São Paulo: Labortexto Editorial.

KEHL, Maria Rita (org.). (2000). Função fraterna. Rio de Janeiro: Relume Dumará.

NESTROVSKI, Arthur; SELIGMANN-SILVA, Márcio (orgs.). (2000). Catástrofe e representação. São Paulo, Escuta.

OLIVEIRA, Acauam Silvério de. (2017). O fim da canção? Racionais MC’s como efeito colateral do sistema cancional brasileiro. Tese de Doutorado em Literatura Brasileira. Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

POLÍCIA PRENDE GRUPOS de rap durante show. (1994). Folha de S. Paulo. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/1994/11/28/brasil/23.html. Acesso em: 14 abr. 2024.

RACIONAIS MC’s. (2014). Cores e valores. São Paulo: Cosa Nostra/Boogie Naipe. CD.

RACIONAIS MC’s. (1992). Escolha seu caminho. São Paulo: Zimbabwe Records. CD.

RACIONAIS MC’s. (1990). Holocausto urbano. São Paulo: Zimbabwe Records. CD.

RACIONAIS MC’s. (2002). Nada como um dia após o outro dia. São Paulo: Cosa Nostra. CD.

RACIONAIS MC’s. (1993). Raio X do Brasil. São Paulo: Zimbabwe Records. CD.

RACIONAIS MC’s. (1997). Sobrevivendo no inferno. São Paulo: Cosa Nostra. CD.

RACIONAIS MC’s. (2018). Sobrevivendo no inferno. São Paulo: Companhia das Letras.

RACIONAIS MC’s ([s.d.]). Spotify. Disponível em: https://open.spotify.com/intl-pt/artist/29CQLw9uLWsl8Qkz9holfr. Acesso em: 14 abr. 2024.

ROCHA, João Cezar de Castro. (2004). A guerra de relatos no Brasil contemporâneo. Ou: “A dialética da marginalidade”. Revista Letras (UFSM), n. 28-29, p. 153-184, jan./dez. 2004.

TEPERMAN, Ricardo. (2015). Se liga no som: As transformações do rap no Brasil. São Paulo: Claro Enigma.

ZENI, Bruno. (2004). O negro drama do rap: entre a lei do cão e a lei da selva. Estudos Avançados, v. 18, n. 50, p. 225-241.

ZUMTHOR, Paul. (2007). Performance, Recepção, Leitura. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Cosac Naify.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Bruno Zeni

Downloads

Download data is not yet available.