Banner Portal
Difficulties and barriers presented by a group of Math teachers in the study of Hyperbolic Geometry
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Geometry Teaching
Hyperbolic Geometry
Epistemological barriers and constraints

How to Cite

LOVIS, Karla Aparecida; FRANCO, Valdeni Soliani; BARROS, Rui Marcos de Oliveira. Difficulties and barriers presented by a group of Math teachers in the study of Hyperbolic Geometry. Zetetike, Campinas, SP, v. 22, n. 2, p. 11–29, 2014. DOI: 10.20396/zet.v22i42.8646565. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646565. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The aim of this article is to describe the difficulties and barriers presented by a group of Junior School Math teachers during an introductory course on Hyperbolic Geometry. Forty-one Math teachers participated in this research, from cities in the northern region of the state of Paraná, Brazil.  A mini-course was taught about Hyperbolic Geometry, specifically on Poincaré´s Model and GeoGebra, to obtain data for current research. Teachers´ discourses and activities were recorded for this purpose. From this analysis, it must be highlighted that difficulties and barriers to comprehend basic concepts of Hyperbolic Geometry are related to the representations of geometrical objects in this type of Geometry, as well as to the 'contamination' that Euclidean Geometry provides on learning Hyperbolic Geometry. It was also observed two epistemological barriers: general and verbal.

https://doi.org/10.20396/zet.v22i42.8646565
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, D. A. A importância dos obstáculos epistemológicos para o desenvolvimento da ciência: a contribuição de Gaston Bachelard. Pensar, Fortaleza, v. 9, p. 45-49, 2004.

BACHELARD, G. A formação do espírito científico. Tradução de Estela dos S. Abreu. 3. reimp. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

BARKER, S. F. Filosofia da Matemática. Tradução de Leonidas Hegenberg e Octanny S. da Mota. Rio de Janeiro: Zahar, 1969.

BOYER, C. História da Matemática. Tradução de Elza F. Gomide. 2. ed. São Paulo: Edgard Blucher, 1999.

EUCLIDES. Os elementos. Tradução de Irineu Bicudo. São Paulo: Editora Unesp, 2009.

EVES, H. História da Geometria. Tradução de Hygino H. Domingues. São Paulo: Atual, 1992.

GÁLVEZ, D. A geometria, a psicogênese das noções espaciais e o ensino da geometria na escola primária. In: SAIZ, C. P. I. (Org.). Didática da Matemática. São Paulo: Artmed, 2006.

GEOGEBRA. Software. Disponível em: <http://www.geogebra.org>. Acesso em: 24 fev. 2014.

GERDES, P. Sobre o despertar do pensamento geométrico. Curitiba: Editora da UFPR, 1992.

JAPIASSÚ, H. Introdução ao pensamento epistemológico. 4. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1986.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares de Matemática para a Educação Básica. Curitiba, 2008.

PIAGET, J.; GARCIA, R. Psicogénese e história das ciências. Tradução de Maria Fernanda de M. R. Jesuíno. Lisboa: Dom Quixote, 1987.

POINCARÉ, H. Ensaios fundamentais. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto; PUC Rio, 2008.

POINCARÉ, H. O valor da ciência. Tradução de Maria Helena F. Martins. Rio de Janeiro: Contraponto, 1995.

SANTOS, T. S. A inclusão das geometrias não-euclidianas no currículo da Educação Básica. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática. Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2009. 138f.

SOUZA, J. C. de M. O escândalo da Geometria. Rio de Janeiro: Aurora, 1948.

TROVON, A. Obstáculos epistemológicos e didáticos. Disponível em: http://people.ufpr.br/~trovon/cursos/2012_Especializacao/obstaculos.pdf Acesso em: 24 fev. 2014.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2015 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.