Banner Portal
The didactic contract from the implementation of a didactic sequence to teach arithmetic progression
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Didactic contract
Arithmetical progression
Didactical sequence

How to Cite

SOUZA, Carla Maria Pinto; LIMA, Anna Paula de Avellar Brito. The didactic contract from the implementation of a didactic sequence to teach arithmetic progression. Zetetike, Campinas, SP, v. 22, n. 2, p. 31–61, 2014. DOI: 10.20396/zet.v22i42.8646566. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646566. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

This paper results from a research that aimed to investigate the dealings between teacher and students in application of a didactic sequence previously established for the teaching of Arithmetic Progression (AP). The survey was conducted in four stages: preparation of the didactic sequence, preliminary analysis of the proposal to the teacher, implementation of the sequence. The didactic sequence sought to accommodate the elaborate steps proposed by Brousseau, the typology of Didactic Situations (action, formulation, validation and institutionalization) in order to allow its application in accordance with a didactic contract type approximation, which is that the active stance of student in constructing knowledge is valued. The results showed that although we have proposed a sequence to be applied as a kind of didactic contract approximate, negotiations, renegotiations and breaks the rules of the didactic contract were made during the development of the sequence. We believe that these breaches of the rules were motivated by previous marks of didactic contract, or implicit and explicit rules by which teacher and students were accustomed.
https://doi.org/10.20396/zet.v22i42.8646566
PDF (Português (Brasil))

References

ARCHILIA, S. Construção do termo geral da progressão aritmética pela observação e generalização de padrões. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo, 2008.

ARTIGUE, M. Didactic engineering. In: DOUADY, R.; MERCIER, A. (Ed.). Research in Didactique of Mathematics: Selected papers. Grenoble: La pensée Sauvage. p. 41-66.

BRASIL. Orientações Curriculares para o Ensino Médio (OCEM). Brasília: MEC/SEM, 2008.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio (PCNEM). Brasília: MEC/SEM, 1999.

BRITO MENEZES, Anna Paula de Avelar. Contrato didático e transposição didática: inter-relações entre os fenômenos didáticos na iniciação à álgebra na 6a série do ensino fundamental. 2006. 410f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife.

BROUSSEAU, G. Fundamentos e métodos da Didáctica da Matemática. In: BRUN, J. Didáctica das Matemáticas. Tradução de Maria José Figueiredo. Lisboa: Instituto Piaget, 1996a. p. 34-113.

BROUSSEAU, G. Os diferentes papéis do professor. In: PARRA, C.; SAIZ, I. Didática da Matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996b. p. 48-72.

CÂMARA DOS SANTOS, M. O professor e o tempo. Tópicos Educacionais, Recife, v. 15, n. 1-2, p. 105-116, 1997.

CARVALHO, C. A. S. O aluno do Ensino Médio e a criação de uma fórmula para o termo geral da Progressão Aritmética. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo, 2008.

CHARNAY, R. Aprendendo (com) a resolução de problemas. In: PARRA, C.; SAIZ, I. Didática da Matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. p. 36-47.

DANTE, L. R. Matemática: Ensino Médio –1a série. São Paulo: Ática, 2004.

DANTE, L. R. Matemática: Ensino Médio. São Paulo: Ática, 2008. Volume único.

DORNELAS, J. J. B. Análise de uma sequência didática para a aprendizagem do conceito de função afim. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Pernambuco (UFRPE), Recife, 2007. 118 p.

FERREIRA, C. R. M. Os alunos do 1o ano do Ensino Médio e os padrões: observação, realização e compreensão. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. 119 p.

GÁLVEZ, G. A Didática da Matemática. In: PARRA, Cecília; SAIZ, Irma (Org.). Didática da Matemática: reflexões psicológicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. Cap. 2, p. 26-35.

JONNAERT, P. Criar condições para aprender. Porto Alegre: Artmed, 2002.

KILPATRICK, J. Historia de la investigación en Educación Matematica. In: KILPATRICK et al. Educación Matemática y investigación. Madrid: Editorial Sinteses, 1992.

LINS LESSA, M. M. Aprender álgebra em sala de aula: contribuição de uma seqüência didática. Tese (Doutorado) – Curso de Pós-Graduação em Psicologia Cognitiva, Universidade Federal de Pernambuco, Recife-PE, 2005. Não publicada.

MACHADO, S. D. A. Engenharia didática. In: MACHADO, S. D. A. (Org.). Educação Matemática: uma introdução. São Paulo: EDUC, 2002. p. 197-212.

PAIS, L. C. Didática da Matemática: uma análise da influência francesa. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

PAIVA, Manoel. Matemática. São Paulo: Moderna, 2005.

PARRA, C.; SAIZ, I. (Org.). Didática da Matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

SOLIS, A. Argumentação e prova no estudo de Progressões Aritméticas com o auxílio de Hot Potatoes. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. 184 p.

SOUZA, C. M. P. Contrato didático: negociações, rupturas e renegociações a partir de uma sequência didática sobre Progressão Aritmética. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação no Ensino das Ciências, Departamento de Educação, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2011.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2015 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.