Banner Portal
The practice of knowledge and knowing about one’s practice in geometry
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Professional knowledge
Geometry teaching
Collaborative work

How to Cite

MARQUESIN, Denise Filomena Bagne; NACARATO, Adair Mendes. The practice of knowledge and knowing about one’s practice in geometry: the analysis of a movement experienced by a group of teachers working at the first years of Elementary School. Zetetike, Campinas, SP, v. 19, n. 1, p. 103–137, 2011. DOI: 10.20396/zet.v19i35.8646647. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646647. Acesso em: 5 jul. 2024.

Abstract

The aim of this article is to analyze the movement between collective and individual work
experienced by a of collaborative work group, constituted in a public school on the countryside
of Jundiaí, SP. The study included the participation of four Elementary School teachers, one
coordinator and one researcher-educator. The group had regular meetings in 2005 and 2006 in
order to learn geometry and then teach it to their students. The analyzed documents included the
transcription of initial interviews and refl exive talks, the researcher-educator’s fi eld diary, the transcription of audio recordings of meetings, and narratives produced by the teachers. The movement
experienced by the group shows that the teachers evolved from the state of not knowing geometry
as a curricular element to a period of empirical work with geometry and then, with practice, to the state of (re)valuing their professional knowledge in geometry. Such change was made possible by
theoretical reading, classroom experience and the production of written narratives.

https://doi.org/10.20396/zet.v19i35.8646647
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, J. A. A. O ensino de Geometria: uma análise das atuais tendências, tomando como referência as publicações nos anais dos ENEM´s. 2004. 249p. Dissertação (Mestrado em Educação) — Universidade São Francisco, Itatiba/SP.

BOLZAN, D. P. V. A formação de professores: compartilhando e reconstruindo conhecimentos. Porto Alegre: Mediação, 2002.

CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: ArtMed, 2000.

CHARLOT, B. Relação com o saber, formação dos professores e globalização: questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.

COCHRAN-SMITH, M.; LYTLE, S. L. Relationships of knowledge and practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, USA, n. 24, p. 249-305, 1999.

CROWLEY, M. L. O modelo Van Hiele de desenvolvimento do pensamento geométrico. In: LINDIQUIST, M. M.; SHULTE, A. P. (Org.). Aprendendo e ensinando geometria. São Paulo: Atual, 1994.

FIORENTINI, D. Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (Org.) Pesquisa qualitativa em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p. 47-76.

FIORENTINI, D.; NACARATO, A. M.; PINTO, R. A. Saberes da experiência em matemática e educação continuada. Quadrante: Revista Teórica e de Investigação APM, Lisboa: v. 8, p. 33-59, 1999.

FONSECA, M. C. F. R. et al. O ensino de Geometria na escola fundamental – Três questões para formação do professor das séries iniciais. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 21. ed. São Paulo: Paz e Terrra, 2002.

GÓES, M. C. R.; CRUZ, M. N. Sentido, signifi cado e conceito: notas sobre as contribuições de Levi Vygotski. Pro-Posições — Revista Quadrimestral da Faculdade de Educação-Unicamp, v.17, n. 2, p. 31-45, maio/ago. 2006.

LOPES, C. E. O conhecimento profi ssional dos professores e suas relações com Estatística e Probabilidade na Educação Infantil. 2003. 281 p. Tese (Doutorado em Educação: Educação Matemática) — FE/Unicamp, Campinas/SP.

MARQUESIN, D. F. B. Práticas compartilhadas e a produção de narrativas sobre aulas de geometria: o processo de desenvolvimento profi ssional de professores que ensinam matemática. 2007. 242p. Dissertação (Mestrado em Educação) — Universidade São Francisco, Itatiba/SP.

MIZUKAMI, M. G. N. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Revista do Centro de Educação, v. 29, n. 22, p. 8-22, 2004. Disponível em: www.ufsm.br/ce/revista/2004. Acesso em: maio 2006.

NACARATO, A. M. Educação continuada sob a perspectiva da pesquisa-ação: currículo em ação de um grupo de professoras ao aprender ensinando Geometria. 2000. 323 p. Tese (Doutorado em Educação: Educação Matemática) — Faculdade de Educação/Unicamp, Campinas, SP.

NACARATO, A. M.; PASSOS, C. L. B. A geometria nas séries iniciais: uma análise sob a perspectiva da prática pedagógica e da formação de professores. São Carlos: EdUFSCar, 2003.

PAIS, L. C. Intuição, experiência e teoria geométrica. Zetetiké — Cempem /FE/ Unicamp, Campinas, v. 4, n. 6, p. 65-74, jul./dez. 1996.

PAIS, L. C. Uma análise do signifi cado da utilização de recursos didáticos no ensino da Geometria. In: REUNIÃO DA ANPED, 23., 2000, Caxambu. Disponível em: www.anped.org.br/23/ textos/1919t.pdf. Acesso em: ago. 2005.

PIRES, C. M. C.; CURI, E.; CAMPOS, T. M. M. Espaço e forma: a construção de noções geométricas pelas crianças das quatro séries iniciais do Ensino Fundamental. São Paulo: Proem, 2000.

SECRETARIA DA EDUCAÇÃO DO MUNICÍPIO DE JUNDIAÍ. Metas da Educação Básica: expectativas de aprendizagens. Documento da Secretaria da Educação do Município de Jundiaí, 2003. (Mimeo).

SHULMAN, L. Those who understand: the knowledge growths in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, fev. 1986.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profi ssional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

TARDIF, M.; LESSARD, C.; LAHAYE, L. Os professores face ao saber: esboço de uma problemática do saber docente. Revista Teoria e Educação, Porto Alegre, n. 4, 1991.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.