Banner Portal
Conceptions of second graders about numerical writings and place value
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Place value
Decimal numerical system
Numeric notations

How to Cite

AGRANIONIH, Neila Tonin; DORNELES, Beatriz Vargas. Conceptions of second graders about numerical writings and place value. Zetetike, Campinas, SP, v. 19, n. 1, p. 139–163, 2011. DOI: 10.20396/zet.v19i35.8646648. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646648. Acesso em: 5 jul. 2024.

Abstract

This article describes a research that accomplished nine second class students from Elementary School in a public school in the town of Erechim-RS. It aims to investigate conceptions
built upon the children-numeric writing interaction that contributes for the construction of place
value, using the clinical method of Piaget and Genetic Epistemology. The proposal interventions
improved an advance of the children to a better understanding of the additive, multiplicative
principles and the “posicionality” principle. The research evidenced a higher advance regarding
the knowledge of the conventional numeric writing itself than regarding the comprehension of
place value posicional and a mutual infl uence of both. The study shows that the notational system is not transparent to children and it needs a non-linear constructive process of conceptions
towards the comprehension of place value built as the didactic situations evoke refl ections and continuous consciousness about notations themselves and about the relations between writings
and groupings. 

https://doi.org/10.20396/zet.v19i35.8646648
PDF (Português (Brasil))

References

AGRANIONIH, N. T. Escritas numéricas de milhares e valor posicional. Concepções de alunos de 2ª série. 2008. 219 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, UFRGS, Porto Alegre, 2008.

BEDNARZ, N. Interações sociais e construção de um sistema de números no ensino fundamental. In: GARNIER, C.; BEDNARZ, N.; ULANOVSKAYA, I. Após Vygotsky e Piaget. Perspectivas social e construtivista. Escolas russa e ocidental. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

BROUSSEAU, G. Fundamentos e métodos da didáctica da matemática. In: BRUN, J. Didáctica das matemáticas. Lisboa: Instituto Jean Piaget, 1996.

CARRAHER, T. N. O desenvolvimento mental e o sistema de numeração decimal. In: CARRAHER, T. N. (Org.). 2. ed. Aprender pensando: contribuições da psicologia cognitiva para a educação. Petrópolis: Vozes, 1982.

COBB, P.; YACKEL, E.; WOOD, T. A constructivist alternative to the representational view of mind in mathematics education. Journal for Research in Mathematics Education, Reston, v. 23, n. 1, p. 2-33, 1992.

FUSON, K. Conceptual structures for multiunit numbers: Implications for learning and teaching multidigit addition, subtraction and place value. Cognition and Instruction, New Haven, v. 7, n. 4, p. 343-403, 1990.

FUSON, K. et al. Children’s conceptual structures for multidigit numbers and methods of multidigit addition and subtraction. Journal for Research in Mathematics Education, Reston, v. 28, n. 2, p. 130-162, 1997.

INHELDER, B.; BOVET, M.; SINCLAIR, H. Aprendizagem e estruturas do conhecimento. São Paulo: Saraiva, 1977.

KAMII, C.; JOSEPH, L. L. Aritmética: novas perspectivas. Campinas: Papirus, 1992. KAMII, C.; JOSEPH, L. L. Crianças pequenas continuam reinventando a aritmética (séries iniciais): implicações da teoria de Piaget. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2005.

LERNER, D. A matemática na escola: aqui e agora. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 1995.

LERNER, D. ¿Tener éxito o comprender? Uma tensión costante en la enseñanza y el aprendizaje del sistema de numeración. In: ALVARADO, M.; BRIZUELA, B. (Comp.). Haciendo números. Las notaciones numéricas vistas desde la psicologia, la didáctica y la historia. México: Paidós, 2005. p. 147-197.

LERNER, D.; SADOVSKY, P. O sistema de numeração: um problema didático. In: PARRA, C.; SAIZ, I. (Org.). Didática da matemática: refl exões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, l996.

NUNES, T.; BRYANT, P. Crianças fazendo matemática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

OROZCO, G. H. Construcción de la operación multiplicativa y del sistema notacional em base 10: uma relación posible. Informe técnico fi nal. II Etapa. Colômbia: Centro de Investigaciones y Estúdios Avanzados em Psicologia, Cognición y Cultura. Universidad del Valle, out. 2001. Disponível em: redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/335/33590305.pdf. Acesso em: 12 fev. 2007.

OROZCO, G. H. Os erros sintáticos das crianças ao aprender a escrita dos numerais. In: MORO, M. L. F.; SOARES, M. T. C. Desenhos, palavras e números: as marcas da matemática na escola. (Org.). Curitiba: Editora da UFPR, 2005. p. 77-106.

OROZCO, G. H.; HEDERICH, C. Construcción de la operación multiplicativa y del sistema notacional em base 10: uma relación posible. Informe técnico fi nal. Colômbia: Centro de Investigaciones y Estúdios Avanzados em Psicologia, Cognición y Cultura. Universidad del Valle, jul. 2000. Disponível em: Acesso em: 12 fev. 2007.

PERRET-CLERMONT, A. N. A construção da inteligência pela interação social. Lisboa: Sciocultur, 1978.

PIAGET, J. A tomada de consciência. São Paulo: Melhoramentos; Editora da Universidade de São Paulo, 1977.

PIAGET, J. Fazer e compreender. São Paulo: Melhoramentos; Editora da Universidade de São Paulo, 1978.

ROSS, S.; SUNFLOWER, E. Place-value: problem-solving and written assessment using digitcorrespondence tasks. NCTM Meeting in San Diego. Disponível em: http://mathforum.org/mathed/nctm96/construct/ross/method.html. Acesso em: 6 jan. 2007.

SINCLAIR, A.; TIÈCHE CHRISTINAT, C.; GARIN, A. Constructing and understanding of place value. European Journal of Psychology of Education, v.7 n.3, p. 191-207, 1992.

TEIXEIRA, L. R. M. As representações da escrita numérica: questões para pensar o ensino e a aprendizagem. In: MORO, M. L. F.; SOARES, M.T.C. Desenhos, palavras e números: as marcas da matemática na escola. (Org.). Curitiba: Editora da UFPR, 2005. p. 19-38.

TEIXEIRA, L. R. M. interpretação da numeração escrita. In: BRITO, M. R. F. (Org.). Solução de problemas e a matemática escolar. Campinas, SP: Alínea, 2006.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.