Banner Portal
Mathematical modeling in the teaching, complexity and knowledges necessary for the education of the future
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mathematical modeling in teaching
Complexity

How to Cite

LEVY, Lênio Fernandes. Mathematical modeling in the teaching, complexity and knowledges necessary for the education of the future. Zetetike, Campinas, SP, v. 19, n. 1, p. 165–177, 2011. DOI: 10.20396/zet.v19i35.8646649. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646649. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

In the present article, discourse about the possibility of a work, it unite mathematical
modeling in teaching and epistemology of complexity. They are showed some principles of complex
paradigm “morinian²
”, following them discuss objective of concept enlargement of “mathematical
modeling in teaching” with fi nality considered under the behold of complexity theory

https://doi.org/10.20396/zet.v19i35.8646649
PDF (Português (Brasil))

References

ANASTÁCIO, M. Q. A. Concepções de matemática e de realidade no processo de modelagem matemática: alguns apontamentos (Debate Temático – DTB1 – Aspectos Epistemológicos de Modelagem Matemática). In: CONGRESSO NACIONAL SOBRE MODELAGEM NA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 5., 2007, Ouro Preto, Minas Gerais. Anais... p. 24-34.

BASSANEZI, R. C. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática. São Paulo: Contexto, 2002.

JAPIASSÚ, H.; MARCONDES, D. Dicionário básico de fi losofi a, 3. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1996.

LEVY, L. F.; ESPÍRITO SANTO, A. O. Conhecendo o conhecimento utilizado em modelagem. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE PESQUISAS EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2., 2008, Recife, Pernambuco, Brasil. Anais..., 2008a.

LEVY, L. F.; ESPÍRITO SANTO, A. O. Conjugando, na modelagem matemática, o tema “religião” e alguns debates paradigmáticos. In: ENCONTRO PARANAENSE DE MODELAGEM NA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 3., 2008, Guarapuava, Paraná. Anais..., 2008b.

LEVY, L. F.; ESPÍRITO SANTO, A. O. Trabalhando com modelagem, paradigmas epistemológicos e o tema “aquecimento global”. In: ENCONTRO PARAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 6., 2009, Belém, Pará. Anais..., 2009.

MORIN, E. A epistemologia da complexidade. In: MORIN, E.; LE MOIGNE, J. L. A inteligência da complexidade. 2. ed. São Paulo: Fundação Peirópolis, 2001a. p. 43-137.

MORIN, E. Ciência com consciência. 5. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001b.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2002a.

MORIN, E. Edgar Morin: ninguém sabe o dia que nascerá. São Paulo: UNESP; Belém: UEPA, 2002b. Entrevista concedida a Edmond Blattchen.

MORIN, E. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. In: ALMEIDA, M. C. de; CARVALHO, E. A. (Org.). Edgar Morin. São Paulo: Cortez, 2002c. p. 11-102.

MORIN, E.; CIURANA, E-R.; MOTTA, R. D. Educar na era planetária: o pensamento complexo como método de aprendizagem pelo erro e incerteza humana. São Paulo: Cortez; Brasília, Distrito Federal: UNESCO, 2003.

NUSSENZVEIG, H. M. Introdução à complexidade. In: NUSSENZVEIG, H. M. (Org.). Complexidade e caos. Rio de Janeiro: UFRJ; COPEA, 1999.

PETRAGLIA, I. C. Edgar Morin: a educação e a complexidade do ser e do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2002. 115p.

PRIGOGINE, I. O fi m das certezas: tempo, caos e as leis da natureza, São Paulo: UNESP, 1996.

PRIGOGINE, I. Ilya Prigogine: do ser ao devir. São Paulo: UNESP; Belém, PA: EDUEPA, 2002. (Coleção Nomes de deuses). Entrevista concedida a Edmond Blattchen, Liège, Bélgica, 1997.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.