Banner Portal
Music and mathematics
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Music
Mathematics
Interdisciplinarity
Teaching of mathematics
Rational numbers

How to Cite

VAZ, Leonardo José Leite da Rocha; PINHO, Marcos de Oliveira. Music and mathematics: a brief interdisciplinary course. Zetetike, Campinas, SP, v. 19, n. 1, p. 179–194, 2011. DOI: 10.20396/zet.v19i35.8646650. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646650. Acesso em: 5 jul. 2024.

Abstract

The purpose of this work is proposing an alternative for the teaching of rational numbers,
with help from new technologies: a set of workshops, directioned for Fifth and Sixth grades’s
students. It will be explained the basic elements of the Music: rhythm, melody and harmony, and
the formation of the western musical scale, through the experience from the Greek mathematician
Pythagoras. Some of the principal elements of the sound waves, like height and frequency, will be
related to rational numbers. Through an audiovisual experience, that integrates the musical and
visual ratiocination and the logical-mathematical ratiocination, a new approach to the fractions
teaching is suggested.

https://doi.org/10.20396/zet.v19i35.8646650
PDF (Português (Brasil))

References

ABDOUNUR, O. Matemática e música – o pensamento analógico na construção de significados. São Paulo: Escrituras, 1999.

GARDNER, H. Inteligências múltiplas – a teoria na prática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

LEVY, Pierre. As tecnologias da inteligência – o futuro do pensamento na era da informática. São Paulo: Editora 34, 1993. p. 7

MACHADO, N. J. Matemática e Educação – alegorias, tecnologias e temas afins. São Paulo: Cortez, 2002.

PIAGET, J.; SZEMINSKA, A. A gênese do número na criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1971.

PRIOLLI, M. L. Princípios básicos da música para a juventude. Rio de Janeiro: Casa Oliveira, 1983. p. 20.

SAVIANI, D. O trabalho como princípio educativo frente às novas tecnologias. In: FERRETTI, C. et al. Novas tecnologias, trabalho e educação: um debate multidisciplinar. Petrópolis: Vozes, 1994.

VAZ, L. Música e Matemática: novas tecnologias do ensino em uma experiência interdisciplinar. Dissertação (Mestrado) — Centro Federal de Educação Tecnológica (CEFET), Rio de Janeiro, 2006.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.