Banner Portal
Content and pedagogical knowledge in teacher education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

The history of mathematical education
Mathematics teaching education
Content and pedagogical knowledge

How to Cite

DUARTE, Aparecida Rodrigues Silva; OLIVEIRA, Maria Cristina A. de; PINTO, Neuza Bertoni. Content and pedagogical knowledge in teacher education: a historical inquiry. Zetetike, Campinas, SP, v. 18, n. 1, p. 103–136, 2010. DOI: 10.20396/zet.v18i33.8646695. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646695. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

A current issue in mathematics teacher education is the lack of
articulation between content and pedagogical knowledge. Representations used
by math teachers have been a source of arguments along the history of Brazilian
mathematics teaching as well as a source of data illustrating the disputed
relationship between the aforementioned forms of knowledge. The purpose of
this article is to conduct a historical overview of this relationship, drawing on the
personal experience of prominent mathematics educators like Benedito
Castrucci, Ubiratan D’Ambrosio and Osvaldo Sangiorgi. By means of interviews,
newspaper articles, classroom notes and textbooks, we analyzed representations
used by teachers along different periods in the history of Brazilian mathematics
teaching. The conceptual framework is based upon the Cultural History,
especially the historiographical operation, as proposed by Michel De Certeau,
and the concept of appropriation, due to Roger Chartier.

https://doi.org/10.20396/zet.v18i33.8646695
PDF (Português (Brasil))

References

Anuário da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras (Universidade de São Paulo). São Paulo, 1953, Secção de Publicações da USP, 1939-1949.

BENEDITO, Castrucci. Entrevista concedida à professora Elizabete Zardo Búrigo. Jul. 1988.

BENEDITO, Castrucci. Entrevista concedida à professora Sonia Maria de Freitas em 26 out. 1990.

BENEDITO, Castrucci. Discurso do prof. Benedito Castrucci ao ser agraciado com o título de emérito educador concedido pela Academia Paulista de Educação. 18 out. 1993.

BURIGO, E. Z. Movimento da Matemática Moderna: estudo da ação e do pensamento de educadores matemáticos nos anos 60. Dissertação (Mestrado em Educação). Porto Alegre/RS. UFRS: Faculdade de Educação, 1989.

BRUTER, Annie. Le cours magistral: modalités et usages (XVIe – XXe siècles) Pratiques orales et pratiques écrites dans la constitution et la diffusion des savoirs. Paris, 2005, disponível em acesso em 12/08/2008.

CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria&Educação. Porto Alegre, n° 2, 1990, p. 177-229.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Fichas produzidas pelo Professor Ubiratan durante sua graduação na FFCL da USP no período de 1951 a 1953.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Reminiscências do meu tempo de estudante na Maria Antônia. In Santos, M. C. L. (org). Maria Antônia: uma rua na contramão. São Paulo: Nobel, 1988, p. 53-65.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Entrevista concedida às professoras Aparecida Rodrigues Silva Duarte e Maria Cristina de Oliveira. GHEMAT, São Paulo, ago. 2005.

DE CERTEAU, M. A escrita da história. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.

DUARTE, A. R. S. Matemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do Movimento da Matemática Moderna no Brasil. São Paulo, 2007. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – PUCSP.

FEHR, H.F (Org.). Educação Matemática nas Américas. Relatório da Segunda Conferência sobre Educação Matemática. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1989.

LIMA, F. R. de. Grupo de Estudo do Ensino de Matemática – GEEM: Formação de Professores e o Movimento da Matemática Moderna no Brasil. Dissertação. (Mestrado em Educação Matemática). São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2006.

MEC/CADES. Anais do V Congresso Brasileiro de Ensino da Matemática. São Paulo, 1966.

NUNES, Célia Maria Fernandes. Saberes docentes e formação de professores: um breve panorama da pesquisa brasileira. Educação & Sociedade, ano XXII, nº 74, Ab.2001.

PINTO, N.B. Formação continuada: concepções e implicações na profissão docente. Revista Educação em Movimento. Associação de Educação Católica do Paraná.-V. 1, n. 1.jan.- abr. Curitiba: Champanhat, 2002. pp. 11-18.

PINTO, N.B. A modernização pedagógica da Matemática no Brasil e em Portugal : apontamentos para um estudo histórico-comparativo. In: MATOS, J.M.; VALENTE, W.R. A matemática Moderna nas escolas do Brasil e de Portugal: primeiros estudos. São Paulo, Da Vinci, 2007, p. 104-122.

PINTO, N.B. Formação e preparação de professores para o ensino da Matemática Moderna. Revista IberoAmericana de Educación Matemática. Marzo, 2007, Número 9, p. 245-256. ISSN: 1815-0640.

PINTO, N.B. Uma estrela-guia da Matemática Moderna no Brasil. In: VALENTE, W.R. (org.). Osvaldo Sangiorgi: um professor moderno. São Paulo: Annnablume, 2008, p. 119- 144.

SANGIORGI, O. Introdução da Matemática Moderna no Ensino Secundário. GEEM, IBECC. Matemática Moderna para o Ensino Secundário. São Paulo: IBECC, 1962, p. 1-14.

SANGIORGI, O. Guia para uso dos Professores. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1963.

SANGIORGI, O. Matemática. Curso Moderno. 7ª. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1969, V.1.

SANGIORGI, O. Progresso do ensino da matemática no Brasil. FEHR, H ( Org.) Educação Matemática nas Américas. Relatório da Segunda Conferência Interamericana sobre Educação Matemática. São Paulo: Companhia Editora Nacional,1969 a, p.76-88.

SILVA, Circe Mary Silva da. A Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da USP e a formação de professores de matemática. In: Reunião Anual da ANPED, 23, 2000, Caxambu, Anais da 23ª Reunião Anual da ANPED, 2000.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

VALENTE, Wagner R. Do Engenheiro ao Licenciado: Subsídios para a História da Profissionalização do Professor de Matemática no Brasil. Revista Diálogo Educacional, Paraná, v.5, n.16, p.75-94, 2005.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.