Banner Portal
Relation with knowledge of students at risk of failure in mathematics
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mathematics education
School success
School failure
Relation with knowledge
Relation with school mathematical knowledge

How to Cite

OLIVEIRA, Simone Amorim C. K.; MOREIRA, Plínio Cavalcanti. Relation with knowledge of students at risk of failure in mathematics . Zetetike, Campinas, SP, v. 18, n. 1, p. 239–266, 2011. DOI: 10.20396/zet.v18i33.8646699. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646699. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In this article we report a study on the “relation with knowledge” of a
specific group of eighth grade students of two different schools. This group is
composed by students at risk of failure in mathematics. Our objective was to
understand the “relation with knowledge” of the students of this group, as
compared to the “relation with knowledge” of the students of another group in the same classroom, this last one being composed by students with a history of
success in school mathematics. Data were collected using interviews with the
students and their families and written questionnaires. Results point to
significant differences between these two groups, not only in their performance
in school mathematics, but in all of the six aspects of “relation with knowledge”
encompassed by our study. 

https://doi.org/10.20396/zet.v18i33.8646699
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES, F.; ORTIGÃO, M. I. ; FRANCO, C. Origem social e risco de repetência escolar: um estudo sobre a interação entre raça e capital econômico. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), São Paulo, v. 37, p. 161-180, 2007.

BOURDIEU, P. A economia das trocas simbólicas. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 1992.

BOURDIEU. P. Escritos de Educação. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2003.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.

CAPUCHINHO, D. S. R. 2002. Fatores que influenciam a relação dos alunos com a matemática. Dissertação (Mestrado) – UFMG, Belo Horizonte.

CASARIN, K. 2008. As diferenças entre os desempenhos escolares, a relação com os saberes e o acesso à escrita: o que dizem professores e alunos de 5ª série. Dissertação (Mestrado) – UNESP, Rio Claro.

CHARLOT, B. Relação com o saber e com a escola entre estudantes de periferia. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 97, p. 47-63, 1996.

CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000. 93 p.

GONÇALVES JÚNIOR, M. A. 2004. Um olhar sobre os dizeres e fazeres de uma professora de matemática da 8a Série do Ensino Fundamental. Dissertação (Mestrado) – UEL, Londrina.

GRAY, E.; TALL, D. Duality, Ambiguity and Flexibilty: a proceptual view of simple arithmetic. Journal of Research in Mathematics Education, v. 25, n. 2, p. 115-141, 1994.

HIEBERT, J.; LEFEVRE, P. Conceptual and procedural knowledge in Mathematics: an introductory analysis. In: HIEBERT, J. Conceptual and procedural knowledge: the case of Mathematics. London: Lawrence Erlbaum, 1986. p.1-27.

LAHIRE, B. Sucesso escolar nos meios populares – as razões do improvável. São Paulo: Ática, 2004.

NOGUEIRA, C. M. M.; NOGUEIRA, M. A. A sociologia da educação de Pierre Bourdieu. Educação & Sociedade, São Paulo, n.78, p. 15-36, 2002.

NOGUEIRA, M. A. Estratégias de escolarização em famílias de empresários. In: ALMEIDA, A. M. F.; NOGUEIRA, M. A. (Org.) A organização das elites: um panorama internacional da pesquisa. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 49-65.

PIRES, M. N. M. 2003. Relação com o saber: alunos de um curso de licenciatura em matemática. Dissertação (Mestrado) – UFPR, Curitiba.

REBEL, S. M. C. 2004. A relação com o saber de alunos de um curso normal de nível médio. Dissertação (Mestrado) – UFF, Niterói.

RODRIGUES, R. N. 2001. Relações com o saber: um estudo sobre o sentido da matemática em uma escola pública. Dissertação (Mestrado) – PUC, São Paulo.

SILVA, V. A. Por que e para que aprender matemática? São Paulo: Cortez, 2009.

VIANA, M. J. B. Novas abordagens da escolarização das camadas populares: uma revisão de estudos recentes acerca de trajetórias escolares de sucesso. Vertentes, São João Del-Rei, p. 82-93, 1996.

VIANA, M. J. B. A relação com o saber, com o aprender e com a escola: uma abordagem em termos de processos epistêmicos. Cadernos de Psicologia e Educação - Paidéia, USP/Ribeirão Preto, v. 12, n. 24, p. 175-183, 2002.

ZAGO, N. Quando os dados contrariam as previsões estatísticas: os casos de êxito escolar nas camadas socialmente desfavorecidas. Cadernos de Psicologia e Educação - Paidéia, USP/Ribeirão Preto, v. 10, n. 18, p. 70-80, 2001.

ZAGO, N. Os jovens em busca de um ensino que rentabilize as chances escolares. Um estudo com alunos bolsistas do ensino médio. In: REUNIÃO DA ANPED, 25., 2002, Caxambu. Anais... .

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.