Banner Portal
Of the didactic materials produced in the Faculties of Technology of the state of São Paulo
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

Keywords

São Paulo school of technology
History of mathematics education
Textbooks
Schooling culture

How to Cite

PRADO, Rosemeiry Castro; GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Of the didactic materials produced in the Faculties of Technology of the state of São Paulo. Zetetike, Campinas, SP, v. 27, p. e019009, 2019. DOI: 10.20396/zet.v27i0.8654047. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654047. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper is a part of a Doctoral Thesis and has as its main objective to study the Math teaching process that
took place in São Paulo School of Tecnology (Fatec), an institution created in the Seventies, during the Brazilian
Dictatorial period. Oral History was the main methodological approach used to develop such research, and in this paper, particularly, some written material – as textbooks – were analysed in association with the narratives
of teachers interviewed by the authors. The leading question here is that about the arise of a specific schooling
culture – a Mathematics related to technological issues.

https://doi.org/10.20396/zet.v27i0.8654047
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

References

Broti, M. P. (2012). O Ensino Superior no Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza: sujeitos, experiências e currículo (1969-1976). Dissertação de Mestrado em Educação. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Chervel, F. G. (1990). História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, Porto Alegre, 2(1) 177-229.

Chixaro, Paulo Henriques. Entrevistadora: Rosemeiry de Castro Prado. Ourinhos, 16 mar. 2016. Disponível em Prado (2018).

Cury, F. G. (2011). Uma história da formação de professores de Matemática e das instituições formadoras de estado de Tocantins. Tese de Doutorado em Educação Matemática. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista.

Faria Filho, L. M.; & Vidal, D. G. (2004). A cultura escolar como categoria de análise e como campo de investigação na história da educação brasileira. Revista Educação e Pesquisa, 30(1), 139-159.

Fiorentini, D. (1995). Alguns modos de ver e conceber o ensino da matemática no Brasil. Zetetike, 3(4), 1-37.

Fonseca, A. G., & Vilela, D. S. (2014). Livros Didáticos e Apostilas: o currículo de matemática e a dualidade do ensino médio. Bolema, 28(49), 557-579.

Maranhão, M. C. S. (1999). A Dialética Ferramenta Objeto. In Machado, S. A. D. (Org.). Educação Matemática: uma introdução. (pp. 115-134). São Paulo: EDUC.

Melillo, K.M.F.A.L. (2018). História de práticas de ensinar-aprender Matemática no Colégio Técnico da UFMG-COLTEC (1969-1997). Tese de Doutorado em Educação. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais.

Paullete, Walter. Entrevistadora: Rosemeiry de Castro Prado. São Paulo, 23 nov.2016. Disponível em Prado (2018).

Prado, R. C. (2018). As Faculdades de Tecnologia do Estado de São Paulo: um histórico da instituição e aspectos relativos ao ensino de Matemática nela praticado. Tese de Doutorado em Educação para Ciência. Bauru: Universidade Estadual Paulista.

Souza, Suzana Abreu Oliveira de. Entrevistadora: Rosemeiry de Castro Prado. São Paulo, 07 dez. 2016. Disponível em Prado (2018).

Souza, R. F. de. (2007). Vestígios da cultura material escolar. Revista Brasileira da História de Educação, 7(2), 11-14. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php /rbhe/issue/view/1378. Acesso em: 20 de jun. 2018.

Valente, W. R. (2008). Quem somos nós professores de matemática? Caderno Cedes, 28(74), 11-23.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.