Banner Portal
Hermeneutics of depth
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

Keywords

Lacroix
Hermeneutics of depth
Interpretation of texts

How to Cite

ANDRADE, Mirian Maria; CERQUEIRA NETTO, Fernando Paulino de. Hermeneutics of depth: a reference, two essays and some notes. Zetetike, Campinas, SP, v. 27, p. e019015, 2019. DOI: 10.20396/zet.v27i0.8654109. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654109. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article presents two analyzes of distinct symbolic forms, triggered by the Methodological Referential of
Depth Hermeneutics (HP). The two texts analyzed are old, printed, and authored by Silvestre F. Lacroix, both
translated into Portuguese: Essays on Teaching in General and Mathematics in Particular (1838); Introduction
to the knowledge of the sphere (1872). From these two analyzes, the intention is to present some notes that these
studies allow to weave on the analysis of written texts when HP is mobilized, especially in History of
Mathematical Education.

https://doi.org/10.20396/zet.v27i0.8654109
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

References

Andrade, M. M. (2012). Ensaios sobre o Ensino em Geral e o de Matemática em Particular, de Lacroix: análise de uma forma simbólica à luz do Referencial Metodológico da Hermenêutica de Profundidade. Tese de Doutorado em Educação Matemática. Rio Claro, Universidade Estadual Paulista (UNESP). Retirado em 16 de agosto de 2018 de: http://hdl.handle.net/11449/102111.

Andrade, M. M., & Oliveira, F. D. (2014). Referencial metodológico da hermenêutica de profundidade na educação matemática: reflexões teóricas. In A. V. M. Garnica, & M. E. M. Salandim. (Eds.), Livros, leis, leituras e leitores: exercícios de interpretação para a História da Educação Matemática (pp. 17-42). Curitiba: Appris.

Garnica, A. V. M., & Salandim, M. E. M. (2014). Livros, leis, leituras e leitores: exercícios de interpretação para a História da Educação Matemática. Curitiba: Appris.

Genette, G. (2009). Paratextos editoriais. Cotia: Ateliê Editorial.

Lacroix, S. F. (1838). Essai sur l'enseignement en général, et sur celui des mathématiques en particulier (4a ed.). Paris: Bachelier, Impremeur-Libraire.

Lacroix, S. F. (2013). Ensaios sobre o ensino em geral e o de Matemática em particular. (Karina Rodrigues, Trad., Antônio Vicente M. Garnica e Maria Laura Magalhães Gomes, Notas). São Paulo: Editora Unesp.

Lacroix, S. F. (2014). Introdução ao Conhecimento da Esfera. Paris. In A. V. M. Garnica, & M. E. M. Salandim. (Eds.), Livros, leis, leituras e leitores: exercícios de interpretação para a História da Educação Matemática (pp. 275-294). Curitiba: Appris.

Oliveira, F. D. (2008). Análise de textos didáticos: três estudos. Mestrado em Educação Matemática. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista (UNESP). Retirado em 10 de novembro, 2018, de: http://hdl.handle.net/11449/91113.

Oliveira, F. D. (2014). Hermenêutica de profundidade: um contexto. Anais do Encontro Nacional de Pesquisa em História da Educação Matemática (pp. 98-103), Bauru/SP, 2.

Thompson, J. B. (1995). Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis: Vozes.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.