Banner Portal
Textbooks and other written materials in Colégio Técnico-UFMG (1969-1997)
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

Keywords

Mathematics textbooks
Directed study and programmed instruction
Colégio técnico- UFMG
Oral history

How to Cite

MELILLO, Kelly Maria de C. Fornero A. L.; GOMES, Maria Laura Magalhães. Textbooks and other written materials in Colégio Técnico-UFMG (1969-1997). Zetetike, Campinas, SP, v. 27, p. e019003, 2019. DOI: 10.20396/zet.v27i0.8654121. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654121. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article focuses on the use of textbooks and other written materials in the practices of Mathematics teachers
of Colégio Técnico, Universidade Federal de Minas Gerais, from 1969 to 1997. It presents results from a
research based on 16 interviews with former teachers and students according to Oral History methodology.
Teachers' statements minimized the role of books in their practices, emphasizing their own production of written
materials, with emphasis on guided studies and progammed instruction for classrooms. Student testimonials
referred to the lack of lectures by Mathematics teachers due to the use of these materials and did not generally
emphasize the use of books. However, the analysis of the narratives revealed that the textbooks were present in
the practices developed in the school, because they were essential to the preparation and the accomplishment of
the directed studies.

https://doi.org/10.20396/zet.v27i0.8654121
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

References

Alberti, V. (2003). Narrativas na história oral. Anais eletrônicos do 22º Simpósio Nacional de História (pp. 1-10). João Pessoa: Associação Nacional de História. Retirado em 27 de novembro, 2018, de: http://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/bitstream/handle/10438/6705/1346.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Batista, A. A. G. (1999). Um objeto variável e instável: textos, impressos e livros didáticos. In M. Abreu (Org.). Leitura, História e História da Leitura (pp. 529-575). Campinas: Mercado de Letras; Associação de Leitura do Brasil/ São Paulo: Fapesp.

Dassie, B. A. (2012a). A Comissão Nacional do Livro Didático após 1945 e os livros de matemática aprovados para uso no ensino secundário. Revista HISTEDBR On-line, 47, 88-107.

Dassie, B. A. (2012b). Da fragmentação à fusão: os primeiros livros didáticos no Brasil denominados de matemática. Perspectivas da Educação Matemática, 5, 7-27.

Dassie, B. A. (2018). Analisar livros didáticos: trajetos e caminhos percorridos. Revista de História da Educação Matemática. 4, 59-74.

Dassie, B. A. & Costa, D. A. da (2014). Livros didáticos como fonte: o que dizem as pesquisas apresentadas no I ENAPHEM. In W. R. Valente (Org.) História da Educação Matemática no Brasil: problemáticas de pesquisa, fontes, referências teórico-metodológicas e histórias elaboradas (pp. 200-209). São Paulo: Livraria Editora da Física.

Galvão, A. M. O. & Batista, A. A. G. (2008). Manuais escolares e pesquisa em história. In Veiga, C.G.; Fonseca, T.N.L (Orgs.) História e historiografia da educação no Brasil (pp. 161-188). Belo Horizonte: Autêntica.

Garnica, A. V. M. (2015). História oral em educação matemática: um panorama sobre pressupostos e exercícios de pesquisa. História Oral, 18(2), 35-53.

Garnica, A. V. M., Fernandes, D. N. & Silva, H. da. (2011). Entre a amnésia e a vontade de nada esquecer: notas sobre regimes de historicidade e história Oral. Boletim de Educação Matemática (Bolema), 25(41), 213-250.

Giani, L. M. C. de C. (2004). Concepções de professores de Matemática: considerações à luz do processo de escolha de livros-texto. Dissertação de Mestrado em Educação para a Ciência. Bauru: Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”.

Melillo, K. M. de C. F. A. de L. (2018). História de práticas de ensinar-aprender Matemática no Colégio Técnico da UFMG-Coltec (1969-1997). Tese de Doutorado em Educação. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais.

Mendes, I. A., & Valente, W. R. (Orgs.) (2017). A matemática dos manuais escolares - curso primário, 1890-1970. São Paulo: Editora Livraria da Física.

Meihy, J. C. S. B. & Ribeiro, S. L. S. (2011). Guia prático de história oral: para empresas, universidades, comunidades, famílias. São Paulo: Contexto.

Munakata, K. (2012). O livro didático: alguns temas de pesquisa. Revista Brasileira de História da Educação,12, 179-197.

Muniz, N.C. (2013). Relatos de memórias: a trajetória histórica de 25 anos da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (1988-2013). São Paulo: Editora Livraria da Física.

Pires Júnior, W. J. (2017). A Educação Matemática e a produção de livros didáticos: entrevista com o educador matemático Luiz Márcio Imenes. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática, 1(1), 96-118.

Rocha, H. H. P., & Somoza, M. (2012). Apresentação do dossiê Manuais escolares: múltiplas facetas de um objeto cultural. Pro-Posições, 23(3), 21-31.

Saviani, D. (2007). História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados.

Trotta, F., Imenes, L. M. P., & Jakubovic, J. (1980). Matemática Aplicada. São Paulo: Moderna.

Valente, W. R. (2010). Programas e livros didáticos modernos para o ensino de matemática no Brasil: de Euclides Roxo a Osvaldo Sangiorgi. In W. R. Valente & J. M. Matos (Orgs.). A reforma da Matemática Moderna em contextos ibero-americanos (pp. 77-102). Lisboa: UIED/FCT/UNL.

Vieira, G. M. & Gomes, M. L. M. (2014). Livros didáticos e formação de professores que ensinam Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Educar em Revista, 54, 257-273.

Vinão, A. (2012). Historia de las disciplinas, profesionalización docente y formación de professores: el caso español. Pro-Posições, 23(3), 103-118.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.