Banner Portal
Writings and testimonies in the academic culture of a mathematics course
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

Keywords

Academic culture
Teacher training in mathematics
Oral history
Course of mathematics of Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

How to Cite

ALMEIDA, Shirley Patrícia Nogueira de Castro e; GOMES, Maria Laura Magalhães. Writings and testimonies in the academic culture of a mathematics course. Zetetike, Campinas, SP, v. 27, p. e019005, 2019. DOI: 10.20396/zet.v27i0.8654227. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654227. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article aims to characterize the academic culture of the Mathematics course offered by Fundação Norte
Mineira de Ensino Superior (FUNM), later Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes) in the period
1960-1990. The purpose of this study was to understand the pedagogical practices carried out and the
conceptions about the type of mathematics teacher which that course intended to prepare. The sources were
academic documents, textbooks and interviews of former teachers and students conducted in the methodology of
Oral History. As for the practices, the use of oral exposition, the organization of the classroom context, the
explanation of teaching objectives and the use of examples and exercises were highlighted. The prospective
teacher should transmit and know well mathematical content, as well as should know how to articulate the
concepts to everyday life and theory to practice. In the same way, he or she should be able to locate
mathematical knowledge in history and sociology.

https://doi.org/10.20396/zet.v27i0.8654227
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

References

Almeida, S. P. N. C. (2015) Um lugar: muitas histórias – o processo de formação de professores de matemática na primeira instituição de ensino superior da região de Montes Claros/Norte de Minas Gerais (1960-1990). Tese de Doutorado em Educação. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais.

Anastasiou, L. das G. C. (2004). Ensinar, aprender, apreender e processos de ensinagem. In: Anastasiou, L. das G. C., & Alves, L. P. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville, SC: UNIVILLE.

Baraldi, I. M. (2003). Retraços da Educação Matemática na Região de Bauru (SP): uma história em construção. Tese de Doutorado em Educação Matemática. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista. Retirada em 15 de junho, 2015, de: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/102158

Bordignon, T. F. (2011). A Aliança para o Progresso e a educação como pretexto para a consolidação do capitalismo. Anais do XXVI Simpósio Nacional de História (pp. 1-9). São Paulo: Associação Nacional de História (ANPUH). Retirado em 10 de dezembro, 2018, de: http://www.snh2011.anpuh.org/resources/anais/14/1300881299_ARQUIVO_AAliancaparaoProgressoeaeducacaocomopretextoparaaconsolidacaodocapitalismo.pdf

Cunha, M. I. da. (1992). O bom professor e sua prática. São Paulo: Papirus.

Cury, H. (1994) As concepções de Matemática dos professores e suas formas de considerar erros dos alunos. Tese de Doutorado em Educação. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Retirada em 15 de junho, 2015, de: https://www.ime.usp.br/~brolezzi/teses.htm

Durães, Rosa Terezinha Paixão. [2012]. Entrevistadora/transcritora: Shirley Patrícia Nogueira de Castro e Almeida. Montes Claros, 28 nov. 2012.

Faria Filho, L. M. de., Gonçalves, I. A., Vidal, D. G., & Paulilo, A. L. (2004). A cultura escolar como categoria de análise e como campo de investigação na história da educação brasileira. Educação e Pesquisa, 30(1), 139-159.

Fernandes, D. N. (2011). Sobre a formação do professor de Matemática no Maranhão: cartas para uma cartografia possível. Tese de Doutorado em Educação Matemática. Rio Claro: Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista. Retirada em 15 de junho, 2015, de: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/102104?locale-attribute=es

Ferreira, Ronaldo Dias. [2013]. Entrevistadora/transcritora: Shirley Patrícia Nogueira de Castro e Almeida. Montes Claros, 20 mai. 2013.

Forquin, J. C. (1993). Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre/RS: Artes Médicas.

Garnica, A. V. M., & Fernandes, D. N. (2002). Licenciaturas em Matemática: um estudo sobre as concepções vigentes. Bauru: UNESP.

Gil, Francisco Bastos. [2013]. Entrevistadora/transcritora: Shirley Patrícia Nogueira de Castro e Almeida. Montes Claros, 03 jul. 2013.

Guimarães, Edson. [2013]. Entrevistadora/transcritora: Shirley Patrícia Nogueira de Castro e Almeida. Montes Claros, 28 mai. 2013.

Guimarães, Mariza Monteiro. [2013]. Entrevistadora/transcritora: Shirley Patrícia Nogueira de Castro e Almeida. Montes Claros, 28 mai. 2013.

Julia, D. (2001). A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, 1(1), 9-44.

Libâneo, J. C. (1994). Didática. São Paulo: Cortez.

Luckesi, C. C. (2005). Filosofia da Educação. São Paulo: Cortez Editora.

Macena, M. M. M. (2013). Sobre formação e prática de professores de Matemática: estudo a partir de relatos de professores, década de 1960, João Pessoa (PB). Tese de Doutorado em Educação Matemática. Rio Claro: Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista. Retirada em 15 de junho, 2015, de: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/102121

Martins, P. L. O. (1998). A Didática e as contradições da prática. Campinas, SP: Papirus.

Martins-Salandim, M. E. (2012). A interiorização dos cursos de Matemática no estado de São Paulo: um exame da década de 1960. Tese de Doutorado em Educação Matemática. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista. Retirada em 15 de junho, 2015, de: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/102107

Mota, D. (2006). Chega de subjetividade: entrevista de Beatriz Sarlo. Trópico, São Paulo, 29 abr. 2006. Seção História. Retirado em 21 de março, 2019, de: http://www.revistatropico.com.br/tropico/html/textos/2735,1.shl

Mourão, Dilma Silveira. [2012]. Entrevistadora/transcritora: Shirley Patrícia Nogueira de Castro e Almeida. Montes Claros, 03 dez. 2012.

Paixão, Maria de Lourdes Ribeiro. [2013]. Entrevistadora/transcritora: Shirley Patrícia Nogueira de Castro e Almeida. Montes Claros, 23 mai. 2013.

Pina, F. (2008). Acordo MEC-USAID: ações e reações (1966-1968). Anais do XIX Encontro Regional de História: Poder, Violência e Exclusão (pp.1-10). São Paulo: ANPUH/SP-USP. Retirado em 10 de dezembro, 2018, de: https://www.anpuhsp.org.br/sp/downloads/CD%20XIX/PDF/Autores%20e%20Artigos/Fabiana%20Pina.pdf

Ponte, J. P. da. (1992). Concepções dos professores de Matemática e Processos de Formação. Revista Educação Matemática: Temas de Investigação (pp.185-239). Disponível em: http://www.educ.fc.ul.pt/docentes/jponte/DOCS-PT/92-ponte(Ericeira).doc.

Ribeiro, Rosina Rabelo Nuzzi. [2013]. Entrevistadora/transcritora: Shirley Patrícia Nogueira de Castro e Almeida. Montes Claros, 04 jun. 2013.

Santos, Edson Crisóstomo dos. [2013]. Entrevistadora/transcritora: Shirley Patrícia Nogueira de Castro e Almeida. Montes Claros, 13 jun. 2013.

Saviani, D. (2003). Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre a educação política. Campinas, SP: Autores Associados.

Silva, T. T. da. (2014). Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica.

Souza, João Barbosa de. [2013]. Entrevistadora/transcritora: Shirley Patrícia Nogueira de Castro e Almeida. Montes Claros, 28 mai. 2013.

Souza, Sebastião Alves de. [2013]. Entrevistadora/transcritora: Shirley Patrícia Nogueira de Castro e Almeida. Montes Claros, 21 mai. 2013.

Viñao Frago, A. (1995). Historia de la educación e historia cultural: Posibilidades, problemas, cuestiones. Revista Brasileira de Educação, (0), 63-82. Disponível em: http://anped.tempsite.ws/novo_portal/rbe/rbedigital/RBDE0/RBDE0_06_ANTONIO%20VINAO_FRAGO.pdf

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.