Banner Portal
The Apontamentos de Matemática by Dom Ireneu Penna
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

Keywords

History of textbooks
New math movement
Dom Ireneu Penna
Papy

How to Cite

DASSIE, Bruno Alves; MORAIS, Letícia Maria Ferreira da Costa de. The Apontamentos de Matemática by Dom Ireneu Penna: the construction of a didactic printed material. Zetetike, Campinas, SP, v. 27, p. e019004, 2019. DOI: 10.20396/zet.v27i0.8654231. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654231. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

This paper presents the constitution process of the Apontamentos de Matemática, a didactic printed material
written by Dom Ireneu Penna for the classes of Colégio de São Bento in Rio de Janeiro. The analysis is guided
by the relations pointed by Darnton around the creation of a book. A biographical note about the autor of
Apontamentos is followed by the explanation of the educational context where the material was produced, which
is the 1960’s, during the New Math Movement. On the sequence, the birth of the material is analyzed: it has
been conceived after the dissatisfaction of the author about the didactic books available on the national market
and his admiration on the Belgium didactic collection by Georges Papy. Documental analysis on the sources
founded in Dom Ireneu’s personal archive, mostly, lead us to the conclusion that the realization of the
Apontamentos overlaps an educational and politic juncture, a glamour and an intellectual influence of Papy, a
question related with the editors and the existence of readers/users.

https://doi.org/10.20396/zet.v27i0.8654231
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

References

Da Costa, L.M.F. (2014). O movimento da Matemática Moderna no Brasil – o caso do Colégio de São Bento do Rio de Janeiro. Dissertação de Mestrado em Ensino de Matemática. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Darnton, R. O beijo de Lamourette. Editora Companhia das Letras, 2010.

Dassie, B.A., & Da Costa, L.M.F. (2014). Dom Ireneu Penna: intelectual, monge, professor e educador matemático. Anais do 2º Encontro Nacional de Pesquisa em História da Educação Matemática: fontes, temas, metodologias e teorias: a diversidade na escrita da história da educação matemática no Brasil. (pp.1186-1196). Bauru: Faculdade de Ciências, 2014.

Dassie, B.A., Da Costa, L.M.F. & Carvalho, J.B.P.F. (2016). A trajetória de Dom Ireneu Penna e suas escolhas como educador matemático. Zetetiké, 23(44), 395-410.

De Bock, D. & Vanpaemel, G. (2015). Modern mathematics at the 1959 OEEC Seminar at Royaumont. “Dig where you stand” 3. Proceedings of the Third International Conference on the History of Mathematics Education. (pp.151-168). Uppsala: Uppsala University.

Dolar Comercial Oficial. Informativo sobre o valor do dólar comercial a partir de 1970. Disponível em: <http://www.yahii.com.br/dolar.html>. Retirado em 18 de dezembro, 2018.

Miceli, S. (2001). Intelectuais à brasileira. São Paulo: Companhia das Letras.

Monteiro, P.M., & Schwarz (2016), Uma edição crítica de Raízes do Brasil: o historiador lê a si mesmo, in Holanda, S.B. Raízes do Brasil. Edição Crítica. (pp. 11-26). São Paulo, Companhia das Letras.

Oliveira, F.D. (2010). Análise de textos didáticos de Matemática: um mapeamento e uma proposta metodológica fundada numa perspectiva hermenêutica. Bolema, 23(35B), 477 - 496.

Papy, G. (1967). Mathématique Moderne. (Vol.3). Bruxelas: Ed. Didier.

Papy, G. (1968a). Mathématique Moderne. (4a ed., Vol.1). Bruxelas: Ed. Didier.

Papy, G. (1968b). Mathématique Moderne. (Vol.2). Bruxelas: Ed. Didier.

Santana, V.D. (2001). O tradutor como autor: transformação e sobre-vida do “original”. Dissertação de Mestrado em Linguística Aplicada na Área de Tradução. Campinas, Universidade Estadual de Campinas. Retirado em 20 de janeiro, 2018, de: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/269588.

Soares, F.S. (2001). O movimento da matemática moderna no Brasil: avanço ou retrocesso. 2001. Dissertação de Mestrado em Matemática. Rio de Janeiro: Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.

Valente, W.R. (2008). Osvaldo Sangiorgi e o Movimento da Matemática Moderna no Brasil. Revista Diálogo Educacional, 8(25), 583-613.

Fontes

Penna, I. [1967 - 1970]. Rio de Janeiro. [Circular para] Pais ou responsáveis por alunos da 1ª série ginasial do Colégio de São Bento. 3f. Tem por fim prestar contas e dar alguns esclarecimentos sobre a introdução do novo método de ensino de matemática no colégio.

Penna, I. (1968). Entrevista. Boletim da Associação de Pais e Mestres do Colégio de Aplicação.

Penna, I. (1969). Apresentação da tradução para o português do volume I do livro Mathématique Moderne de Papy. 4f.

Penna, I. (1976). Apontamentos de Matemática. (Vol.1) Rio de Janeiro.

Penna, I. (1975a). Apontamentos de Matemática. (Vol.2). Rio de Janeiro.

Penna, I. (1975b). Apontamentos de Matemática. (Vol.3). Rio de Janeiro.

Penna, I. (1975c). Apontamentos de Matemática. (Vol.4). Rio de Janeiro.

Ao Livro Técnico. (1969). [Carta para] Weimar Penna e José Paulo Quinhões Carneiro. 2f. Tem por fim confirmar o entendimento verbal sobre a tradução e adaptação do livro Mathématique Moderne (I) de Papy.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.