Banner Portal
Analysis of a textbook of geometry based on depth hermeneutics
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

Keywords

Teaching of geometry
Textbook
Hermeneutics of depth
Classification of problems
Formalism

How to Cite

CURY, Fernando Guedes. Analysis of a textbook of geometry based on depth hermeneutics. Zetetike, Campinas, SP, v. 27, p. e019021, 2019. DOI: 10.20396/zet.v27i0.8654251. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654251. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The paper presents results of the analysis of a Geometry textbook too much used in Math teacher’s edication in
Brazil called Elementos de Geometria Plana, written by João Lucas Barbosa. We were guided by the follow
questions: how are the most common Euclidean geometry books organized / structured in the training of
mathematics teachers? and what kind of tasks are proposed to your readers? For this, we use the Depth
Hermeneutics as research methodology because we understand that the textbook is a "symbolic form" (human
intentional production). The study contemplated an investigation of the context of the production and circulation
period of the first edition of that book and an analysis of its structure, with emphasis on a classification of the
tasks proposed there. We perceive strong ties of the book with ideas characteristic of the Modern Mathematics
Movement, such as the overvaluation of the teaching based on the logical-deductive construction, notably, the
great proposition of exercises directed to proofs of conjectures.

https://doi.org/10.20396/zet.v27i0.8654251
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

References

Barbosa, J. L. M. (1985) Geometria Euclidiana Plana. Rio de Janeiro: SBM.

Borasi, R. (1986) On the nature of problems. Educational Studies in Mathematics, 17(2), 125-141.

Conejo, L. & Ortega, T. (2013) Clasificación de los problemas propuestos en aulas de Educación Secundaria Obligatoria. Educación Matemática, 25(3), 129-158;

Crescenti, E. P. (2005) Os professores de matemática e a geometria: opiniões sobre a área e seu ensino. Tese de Doutorado em Educação. São Carlos: Universidade Federal de São Carlos.

Dante, L. R. (1988) Criatividade e resolução de problemas na prática educativa matemática. Tese de Livre Docência em Educação Matemática. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista.

Duarte, A. R. S. & Silva, M. C. L. (2006) Abaixo Euclides e Acima Quem? Uma análise do ensino de Geometria nas teses e dissertações sobre o Movimento da Matemática Moderna no Brasil. Práxis Educativa, 1(1), 87-93.

Ferreira, M. B. C. & Almouloud, S. (2017). Análise dos livros de geometria indicados nos cursos de licenciatura em matemática. REVEMAT, 12(2), 16-57.

Fiorentini, D & Oliveira, A. T. C. C. (2013) O Lugar das Matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas? Bolema, 27(47), 917-938.

Fiorentini, D. (1995) Alguns Modos de Ver e Conceber o Ensino de Matemática no Brasil. Zetetiké, 3(4), 1-37.

Garnica, A. V. M. & Salandim, M. E. M. (Org.) (2014) Livros, leis, leituras e leitores: exercícios de interpretação para a história da educação matemática. Curitiba: Appris.

Hilbert, D. (2003) Fundamentos da Geometria. Lisboa: Gradiva.

Junqueira, S. M. S. & Manrique, A. L. (2015) Reformas curriculares em cursos de licenciatura de Matemática: intenções necessárias e insuficientes. Ciência & Educação, 21(3), 623-635.

Marmolejo, G. A. (2014). Desarrollo de la visualización a través del área de superficies planas. Análisis de libros de texto colombianos y españoles. Tese de Doutorado em Educação. Salamanca: Universidade de Salamanca.

Miorim, M. A. (1988) Introdução à História da Educação Matemática. São Paulo: Atual.

Oliveira, F. D. (2008) Análise de textos didáticos: três estudos. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista.

Pavanello, R. M. (1993). O abandono do ensino da Geometria no Brasil: causas e consequências. Zetetiké, 1(1), 7-17.

Pinos Ceballos, J. (2015) Tipos de Problemas de Matemáticas. In Blanco Nieto, Lorenzo J.; Cárdenas Lizarazo, Janeth A.; Caballero Carrasco, A. (Eds.). La Resolución de Problemas de Matemáticas en la Formación Inicial de Profesores de Primaria. (pp 187-208) Cáceres: Universidad de Extremadura.

Pinto, N. B. (2006) Práticas Escolares do Movimento da Matemática Moderna. Anais do VI Congresso Luso-Brasileiro de História da Educação (pp. 4057-4068). Uberlândia: Universidade Federal de Uberlândia.

Pogorélov, A. V. (1974) Geometría Elemental. Moscou: Mir Moscú.

Rodrigues, M. U.; Silva, L. D. & Ferreira, N. C. (2016) Clássicos da Educação Matemática nos cursos de Licenciatura em Matemática no Brasil. In D’Ambrosio, B. & Miarka, R. (Org.). Clássicos na educação matemática brasileira: múltiplos olhares. (pp. 301-346) Campinas: Mercado de Letras.

Santos, V. O. (2016) Uma história da Sociedade Brasileira de Matemática durante o período de 1969 a 1989: criação e desenvolvimento. Tese de Doutorado em Educação Matemática. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista.

Schubring, G. (2003) Análise histórica de livros de matemática. Campinas: Autores Associados.

Sierra Vázquez, M., González Astudillo, M. T., López, C. (1999) Evolución Histórica del Concepto de Límite Funcional en los Libros de Texto de Bachillerato y Curso de Orientación Universitaria: 1940-1995. Enseñanza de las Ciencias, 17(3), 463-476.

Silva, J. J. (1999) Filosofia da Matemática e Filosofia da Educação Matemática. In: Bicudo, M. A. V. (Org.). Pesquisa em educação Matemática: Concepções e Perspectivas. (pp. 45-58) São Paulo: Edunesp.

Souza, L. A. & Cury, F. G. (2015) A Hermenêutica de Profundidade como recurso metodológico para as pesquisas em História da Educação Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, 8(18), 5-20.

Thompson, J. B. (2011) Ideologia e Cultura Moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis: Vozes.

Valente, W. R. (2008) Livro didático e educação matemática: uma história inseparável. Zetetiké. 16(30), 139-161.

Vidal, D. G. & Faria Filho, L. M. (2005) As Lentes da História: estudos de história e historiografia da educação no Brasil. Campinas: Autores Associados.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.