Abstract
This article privileged the analysis of five pedagogical manuals published between 1930 and 1950, and aimed to
identify which principles for the teaching of arithmetic in primary school was popularized at the time of the
New School. Considering the theoretical and methodological contribution of Cultural History, the study
identified the appropriations made by the authors of the manuals in relation to the theoretical foundations
underlying the New School Movement and, consequently, the representations that tended to the universality of
ideas. The analyzes indicated that the representations regarding how to teach Arithmetic in New School times
became popular with three guiding principles, namely, gradual, objective and global teaching. Taking advantage
of various materials, games and everyday situations, the teaching of Arithmetic should be based on real
circumstances, privileged both the active learning of the child and the practical meaning of mathematical
knowledge.
References
Aguayo, A. M. (1935). Didática da Escola Nova. São Paulo: Companhia editora nacional. Retirado em 13 de dezembro, 2018, de: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/116427?show=full
Albuquerque, I. (1942). Jogos e recreações matemáticas. Rio de Janeiro: Getúlio Costa.
Albuquerque, I. (1951). Metodologia da Matemática. Rio de Janeiro: Conquista. Retirado em 13 de dezembro, 2018, de: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/134314
Backheuser, E. (1933). A aritmética na "Escola Nova". Livraria Católica: Rio de Janeiro. Retirado em 13 de dezembro, 2018, de: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/134889
Chartier, R. (1990). A História Cultural entre práticas e representações. Tradução de Maria Manuela Galhardo. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.
Felisberto, L. G. S. (2019). A Pedagogia da Escola Nova e a concepção de concreto: o ensino dos saberes elementares matemáticos no Paraná (1920-1960). Tese de Doutorado em Educação. Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Retirado em 07 de abril, 2019, de: http://www.biblioteca.pucpr.br/pergamum/biblioteca/img.php?arquivo=/000073/00007337.pdf .
Marques, J. A. O. (2013). Manuais pedagógicos e as orientações para o ensino de matemática no curso primário em tempos de Escola Nova. Dissertação de Mestrado. Guarulhos: Universidade Federal de São Paulo. Retirado em 07 de abril, 2019, de: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/104818.
Miguel, M. E. B. (2011). A reforma da Escola Nova no Paraná: as atuações de Lysímaco Ferreira da Costa e de Erasmo Pilotto. In M. E. B. Miguel, D. G. Vidal & J. C. Araújo (Orgs.), Reformas Educacionais: As manifestações da Escola Nova no Brasil (1920 a 1946). (pp. 121-137). Minas Gerais: EDUFE.
Ramos, B. L. (2016). Modelos de ensino que circulam e leituras de práticas pedagógicas: O Manual Pedagógico de Everardo Backheuser, os Relatórios Regionais de Ensino de São Paulo e a aritmética nas escolas, 1930-1940. Anais do 14º Seminário Temático - Saberes Elementares Matemáticos do Ensino Primário (1890-1970): Sobre o que tratam os Manuais Escolares?. Natal: Universidade Federal Rio Grande do Norte, Retirado em 07 de abril, 2019, de: http://xivseminariotematico.paginas.ufsc.br/files/2016/05/RAMOS_T2_vf.pdf .
Rezende, A. M. S. (2016) Apropriações de teorias de Edward Lee Thorndike para o ensino dos saberes elementares matemáticos em revistas pedagógicas brasileiras (1920-1960). Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática. São Cristóvão: Universidade Federal de Sergipe. Retirado em 25 de outubro, 2018, de: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/169135
Silva, M. R. I. S. (2016). As orientações para o ensino de Cálculo no Instituto de Educação do Rio de Janeiro (1937): A nova metodologia da Aritmética de Thorndike. Anais do 14º Seminário Temático - Saberes Elementares Matemáticos do Ensino Primário (18901970): Sobre o que tratam os Manuais Escolares?. Natal: Universidade Federal Rio Grande do Norte, Retirado em 15 de março, 2018, de: http://xivseminariotematico.paginas.ufsc.br/files/2016/05/SILVAM_T2_VF.pdf
Souza, T. S. (2016). Entre o ensino ativo e a escola ativa: os métodos de ensino de aritmética nos Grupos Escolares catarinenses (1910-1946). Dissertação de Mestrado em Educação Científica e Tecnológica. Florianópolis: UFSC. Retirado em 25 de outubro, 2018, de: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/160937
Thorndike, E. L. (1936). A nova metodologia da Aritmética. Porto Alegre: Livraria do Globo. Retirado em 13 de dezembro, 2018, de: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/134890?show=full
Valdemarin, V. T. (2010). História dos métodos e materiais de ensino: a escola nova e seus modos de uso. São Paulo: Cortez.
Villela, L. M. A., et al. (2016). Os experts dos primeiros anos escolares: a construção de um corpo de especialistas no ensino de Matemática. In: Pinto, N. B; Valente, W. R (Orgs), Saberes Matemáticos em Circulação (pp. 245-292). São Paulo: Livraria da Física.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2019 Zetetike