Banner Portal
EJA mathematics textbooks
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

Keywords

Youth and adult education
EJA "Mundo do Trabalho"
Mathematic education

How to Cite

AZEVEDO, Danilo Pires de; MARTINS-SALANDIM, Maria Ednéia. EJA mathematics textbooks: an analysis with depth hermeneutics. Zetetike, Campinas, SP, v. 27, p. e019019, 2019. DOI: 10.20396/zet.v27i0.8654289. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654289. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In this article, an analysis of the Mathematics books that make up the collection "EJA - World of Work" is
presented. This collection, composed of 12 volumes, destined for the second segment of Elementary School,
was adopted by the State Secretariat of Education of São Paulo in 2013. This analysis is a master's research
clipping, whose objective was to analyze how the collection mobilizes Mathematics to approach the conception
of work, when it emerges as a theme. To do so, it used the Hermeneutics of Depth and the concept of Editorial
Paratexts, to effect three different analyzes, among them the formal or discursive, presented in this article. From
this perspective, the structure and content of the books were focused and detailed and detailed. It was possible to
verify that the structure of the books is based on a minimum curriculum of Mathematics, and that the
mathematical contents are related to specific activities of some professions.

https://doi.org/10.20396/zet.v27i0.8654289
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

References

Andrade, M. M. (2012). Ensaios sobre o Ensino em geral e o de Matemática em particular, de Lacroix: análise de uma forma simbólica à luz do Referencial

Metodológico da Hermenêutica de Profundidade. 281f. Tese de Doutorado em Educação Matemática. Universidade Estadual Paulista, Rio Claro. Retirado em 20 de novembro, 2018 de: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/102111/andrade_mm_dr_rcla.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Azevedo, D. P. de. (2017). Uma análise de livros didáticos de Matemática da coleção “EJA- Mundo do Trabalho”. 112f. Dissertação de Mestrado em Educação. Universidade Estadual Paulista, Bauru. Retirado em 24 de novembro, 2018 de: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/151966/azevedo_dp_me_bauru.pdf?sequence=3&isAllowed=y.

Garnica, A. V. M.; Gomes, M. L. M & Andrade, M. M. (2012). As memórias de Lacroix: a instrução pública na França revolucionária, em geral, e o ensino de Matemática, em particular. Bolema, 26, 1227-1240.

Genette, G. (2009). Paratextos editoriais (Álvaro Faleiros, Trad.). São Paulo: Ateliê Editorial.

Oliveira, F. D. (2008). Análise de textos didáticos: três estudos. 224f. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista. Retirado em 20 de novembro, 2018 de: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/91113/oliveira_fd_me_rcla.pdf?sequence=1&isAllowed=y

São Paulo. (2013). Educação de Jovens e Adultos (EJA) – Mundo do Trabalho: Ciências e Matemática: 9º ano/3º termo do Ensino Fundamental. São Paulo: Secretaria de Desenvolvimento Econômico, Ciência e Tecnologia (SDECTI).

Souza, L. J. A. (2017). Aritmética Elementar de Charles Sanders Peirce: tradução e notas para uma hermenêutica. 276 f. Dissertação de Mestrado em Educação para Ciência. Bauru: Universidade Estadual Paulista. Retirado em 26 de novembro, 2018 de: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/150552/souza_lj_me_bauru.pdf?sequence=3&isAllowed=y.

Thompson, J. B. (2011). Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis: Vozes.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.