Abstract
The thesis entitled "Creative Insubordination, Self(trans)formation, and Mathematical Connections: engendering knowledge in teacher self-training" was defended in February 2020 as the result of research for Daniella Assemany da Guia's doctoral degree. This research involved mathematics teachers in Portugal, as the author attended her doctorate at the Faculty of Sciences of the University of Porto. The study adopted a reflective and dialogical perspective, in a manner and context distinct from the conventional.
References
D'Ambrosio, B. (2015). A subversão responsável na constituição do educador matemático. Anais do 16º. Encuentro Colombiano de Matemática Educativa. Bogotá, Colômbia.
D'Ambrosio, B., & Lopes, C. (2015a). Práticas pedagógicas insubordinadas criativamente. In: B. D'Ambrosio & C. E. Lopes (Orgs.), Ousadia criativa nas práticas de educadores matemáticos (pp. 13-20). Campinas: Mercado de Letras.
D’Ambrosio, B., & Lopes, C. (2015b). Insubordinação Criativa: um convite à reinvenção do educador matemático. Bolema, 29(51), 1-17.
Garnica, V. Insubordinar-se criativamente: inícios, continuidades e (re)inicíos. In: B. D'Ambrosio & C. Lopes (Orgs.), Trajetórias de educadoras matemáticas (pp. 17-22). Campinas: Mercado de Letras.
Lopes, C., & Grando, R. (2022). Subversão Responsável e Formação de Professores. Campinas, SP: Mercado de Letras.
Lopes, C., & Grando, R. (2023). Práticas Formativas em Educação Matemática em Diálogos com a Insubordinação Criativa. Campinas, SP: Mercado de Letras.
Wagner, G., Silva, C. M. R. B., Lubavem, E., Silva, G, S. , Jacomelli-Alves, K. Z., Grando, R. C., & Buehring, R. S. (2023). Articulações entre a pesquisa narrativa (auto)biográfica e as insubordinações criativas: um feliz encontro. RECEM – Revista Catarinense de Educação Matemática, 2 (1), 1-22.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Zetetiké