Banner Portal
The discipline Real Analysis and the future Mathematics teacher
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Mathematics education
Real analysis
Mathematics teacher education

How to Cite

CAMARGO, Ligia Bittencourt Ferraz de; TARRAN, Marisa Martinez; SAVIOLI, Angela Marta Pereira das Dores; POLEGATTI, Geraldo Aparecido. The discipline Real Analysis and the future Mathematics teacher: a rethink. Zetetike, Campinas, SP, v. 31, n. 00, p. e023025, 2023. DOI: 10.20396/zet.v31i00.8667533. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8667533. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

The purpose of this article is to promote a discussion about the Real Analysis discipline to understand why this discipline has its permanence in Mathematics degree courses, considering its use in Basic Education, and at the same time it is so criticized for its rigor and formality. To achieve this goal, we bring a survey of this discipline in undergraduate courses in Mathematics in Brazil, perspectives of national and international work on the topic, situations related to Elementary and High School that would justify discussions in analytical classrooms, as well as a look at this discipline based on the Horizon of Content Knowledge (HCK) and on the Specialized Content Knowledge (SCK) belonging to the theoretical framework of Mathematical Knowledge for Teaching by Deborah Ball et al. As a result, we list some justifications for the permanence of this discipline in the Mathematics Degree curriculum.

https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8667533
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Almouloud, S., Silva, M. J. F., Miguel, M. I. R., & Fusco, C. A. S. (2008). Formação de professores de Matemática e apreensão significativa de problemas envolvendo provas e demonstrações. EMP, 10(2), 217-246. https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/1744/1135

Ávila, G. S. (2011). Análise Matemática para licenciatura. São Paulo: Edgard Blücher.

Bacha, M. L., & Saito, F. (2014). Peirce e Cantor: um estudo preliminar sobre continuidade e infinitesimais. RBHM, 14(28), 1-23. https://doi.org/10.47976/RBHM2014v14n2801-23

Ball, D. L. (1993). With an Eye on the Mathematical Horizon: Dilemas of Teaching Elementary School Mathematics. The Elementary School Journal, 93(4), 373-397. https://www.journals.uchicago.edu/doi/pdf/10.1086/461730

Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content Knowledge for Teaching: What Makes It Special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177%2F0022487108324554

Ball, D. L., & Bass, H. (2009). With an Eye on the Mathematical Horizon: Knowing Mathematics for Teaching to Learners´ Mathematical Futures. Anais do Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, n.43, (pp. 1-12). Oldenburg. https://static1.squarespace.com/static/577fc4e2440243084a67dc49/t/579a39cebe65945c23e8b8cf/1469725134888/EyeOnMathHorizon.pdf

Broetto, G. C., & Santos-Wagner, V. M. P. (2019). O ensino de números irracionais na Educação Básica e na Licenciatura em Matemática: um círculo vicioso está em curso? Bolema, 33(64), 728-747. https://doi.org/10.1590/1980-4415v33n64a14

Chavante, E. R. (2015). Convergências: Matemática, 7º ano: anos finais: Ensino Fundamental. (Manual do Professor). São Paulo: Edições SM.

D’Amore, B. (2011). Matemática, estupefação e poesia. São Paulo: Livraria da Física.

Dysman, A. M., & Dysman, F.C. (2021). Análise Real na Licenciatura: do Pensamento Abissal à Ecologia de Saberes. International Journal of Research in Mathematics Education – RIPEM, 11(2), 336-359. https://doi.org/10.37001/ripem.v11i2.2558

Elias, H. R. (2017). Fundamentos teórico-metodológicos para o ensino do Corpo dos Números Racionais na formação de professores de Matemática. Tese de Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática. Londrina: Universidade Estadual de Londrina. http://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?code=vtls000213550

Elias, H. R., Gereti, L. C. V., & Savioli, A. M. P. D. (2015). “Que horror! Uma coisinha tão Simples”: Um Estudo sobre a Produção de Significados para Questões Matemáticas. Anais do VI Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, (pp. 1-14). https://www.researchgate.net/publication/284442925.

Fernández, S., & Figueiras, L. (2014). Horizon Content Knowledge: Shaping MKT for a Continuous Mathematical Education. REDIMAT, 3(1), 7-29. https://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/redimat/article/view/640/pdf

Gomes, D. O. (2013). A Disciplina de Análise Segundo Licenciandos e Professores de Matemática da Educação Básica. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/91056

Gomes, D. O., Otero-Garcia, S. C., Silva, L. D., & Baroni, R. L. S. (2015). Quatro ou Mais Pontos de Vista sobre o Ensino de Análise Matemática. Bolema, 29(53), 1242-1267. https://doi.org/10.1590/1980-4415v29n53a22

Gonçalves, K. V., & Fiorentini, D. (2023). Origens e apropriação cultural do Lesson Study: contribuições à aprendizagem do professor que ensina Matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, 12(29), 226-249. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.29.226-249

Jakobsen, A., Thames, M. H., Ribeiro, C. M., & Delaney, S. (2012). Using Practice to Define and Distinguish Horizon Content Knowledge. Anais do international Congress on Mathematical Education, (pp. 4635-4644). Seul. https://www.researchgate.net/publication/258960150.

Klein, F. (1932). Elementary mathematics from an advanced standpoint. Londres: Macmillian and Co. Ltd..

Lima, E. L. (2007). Matemática e Ensino. Rio de Janeiro: Editora da SBM.

Lima, E. L., Carvalho, P. C. P., Wagner, E., & Morgado, A. C. (2006). A Matemática do Ensino Médio. Volume 1. Rio de Janeiro: Editora da SBM.

Marcelo-García, C. (2009). A identidade docente: constantes e desafios. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente, 1(1), 109-131. https://www.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/8

Martines, P. T. (2012). O papel da disciplina de Análise segundo professores e coordenadores. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/91033

Morais Filho, D. C. (2016). Um convite à Matemática com técnicas de demonstração e notas históricas. Rio de Janeiro: Editora da SBM.

Moreira, P. C., & David, M. M. M. S. (2005). A Formação Matemática do Professor: Licenciatura e Prática Docente. Belo Horizonte: Autêntica.

Moreira, P.C., Cury, H. N., & Vianna, C. R. (2005). Por que análise real na licenciatura? Zetetiké, 13(23), 11-42. https://doi.org/10.20396/zet.v13i23.8646978

Moreira, P.C., & Vianna, C. R. (2016). Por Que Análise Real na Licenciatura? Um Paralelo entre as Visões de Educadores Matemáticos e de Matemáticos. Bolema, 30(55), 515-534. https://doi.org/10.1590/1980-4415v30n55a11

Niven, I. (1984). Números: racionais e irracionais. Coleção Fundamentos da Matemática Elementar. Rio de Janeiro: SBM.

Penteado, C. B. (2004). Concepções do professor do Ensino Médio relativas à densidade do conjunto dos números reais e suas reações frente a procedimento para a abordagem dessa propriedade. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica. https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11180

Roque, T. (2015). História da Matemática: uma visão crítica, desfazendo mitos e lendas. Rio de Janeiro: Zahar.

Schulman, L. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://www.jstor.org/stable/1175860

Severino, A. J. (2007). Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo, Cortez.

Silva, E. S., Andrade, F. C., & Santos, J. A. (2018). Explorando Uma Lista De Transmissão Para Refletir Sobre O Conhecimento Matemático Para o Ensino de Análise Combinatória. REVEMAT. 13(2), 210-227. http:// doi.org/105007/1981-1322.2018v13n2p210

Souza, A. C. C., Perez, G., Bicudo, I., Bicudo, M. A. V., Silva, M. G. P., Baldino, R. R., & Cabral, T. C. B. (1991). Diretrizes para a Licenciatura em Matemática. Bolema, 6(7), 90-99. https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10712

Wasserman, N. H., Fukawa-Connelly, T., Villanueva, M., Mejia-Ramos, J. P., & Weber, K. (2017). Making real analysis relevant to secondary teachers: Building up from and stepping down to practice. PRIMUS, 559–578. https://doi.org/10.1080/10511970.2016.1225874

Wasserman, N.H., Weber, K., Fukawa-Connelly T., & Mcguffey, W. (2019). Designing advanced mathematics courses to influence secondary teaching: fostering mathematics teachers’ “attention to scope”. Journal of Mathematics Teacher Education. 1-21. https://doi.org/10.1007/s10857-019-09431-6

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.