Banner Portal
Creativity and creative thinking
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Creativity
Student video lesson
Creative thinking model
Math

How to Cite

PERAÇA, Maria da Graça; MONTOITO, Rafael. Creativity and creative thinking: a practical study on the models of Wallas and Hadamard. Zetetike, Campinas, SP, v. 31, n. 00, p. e023002, 2023. DOI: 10.20396/zet.v31i00.8671675. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8671675. Acesso em: 12 may. 2024.

Abstract

The aim of this paper is to research how the creative process takes place in the individual, to seek teaching methodologies that stimulate creativity. Going through concepts/definitions of creativity and models of creative thinking, the paper briefly presents the results of an activity of producing student video lessons in two classes of integrated high school students from the IFSul Campus Pelotas, in which the occurrence (or not) of the phases described in the Wallas and Hadamard models was analyzed through continuous monitoring and application of a questionnaire: preparation, incubation, lighting, and verification. In conclusion, it was possible to verify the occurrence of these four phases, which highlights that creativity is a quality that all individuals have, to a greater or lesser degree, and that can be developed (encouraged) as it provides knowledge and environment that contribute to their progress.

https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8671675
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Alencar, E. S. de, & Fleith, D. de S. (2003). Criatividade: Múltiplas perspectivas (3o ed). Editora Universidade de Brasília.

Bucho, J. L. C. (2016). Relação entre Ying-Yang e a criatividade. Psicologia.pt - O Portal dos periódicos. (pp. 1-12). Disponível em: https://www.psicologia.pt/artigos/textos/A0971.pdf

Damiani, M. F., Rochefort, R. S., Castro, R. F. de, Dariz, M. R., & Pinheiro, S. N. S. (2013). Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação (UFPel), 45, 57–67. https://doi.org/10.15210/CADUC.V0I45.3822

Eagleman, D., & Brandt, A. (2020). Como o cérebro cria: O poder da criatividade humana para transformar o mundo. Intrínseca.

Faria, A. C., Perneta, A. F., Teixeira, C. M., & Félix, F. F. (2018). A complexidade da criatividade. In M. Pocinho & S. Garcês (Orgs.), Psicologia da criatividade (pp. 20-46). Funchal: Universidade da Madeira.

Furtado, C. (2021). Gênio Louco? Criatividade, Genialidade e Loucura -. MELKBERG. Retirado em novembro de 2021 de: https://melkberg.com/2021/02/05/genio-louco-criatividade-genialidade-e-loucura/

Gardner, H. (1996). Mentes que criam (1o ed). Artmed.

Gontijo, C. H., Carvalho, A. T. de, Fonseca, M. G., & Farias, M. P. de. (2019). Criatividade em matemática: Conceitos, metodologias e avaliação. Em Portal de Livros da UnB. Editora Universidade de Brasília. https://doi.org/10.26512/9788523010195

Hadamard, J. (2009). Psicologia da invenção matemática. Contraponto.

Haetinger, M. G., & Arantes, A. C. (2008). Criatividade e sua importância para a educação. IESDE Brasil S.A.

Lubart, T. (2007). Psicologia da criatividade. Artmed.

Oliveira, Z. M. F. de, & Alencar, E. M. L. S. de. (2008). A criatividade faz a diferença na escola: O professor criativo e o ambiente facilitador da criatividade. Revista Contrapontos, 8(2), 295-306. https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rc/article/view/954/810

Pereira, J., Proença, K., & Alves, L. (2022). Professores, conhecem os 10 passos para produzir vídeos com os alunos? Editora Rubra Cinematográfica.

Wechsler, S. M., & Nakano, T. de C. (2020). Dimensões da criatividade segundo Paul Torrance. In M. Pereira & D. Fleith (Orgs.), Teorias da criatividade (pp. 15-46). Campinas: Alínea.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.