Banner Portal
Creative learning in mathematics education
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Creative learning
Mathematical education
Financial literacy

How to Cite

LIMA, Jeferson Moizés; SANTOS, Luciane Mulazani dos. Creative learning in mathematics education: a means to promote financial literacy. Zetetike, Campinas, SP, v. 31, n. 00, p. e023016, 2023. DOI: 10.20396/zet.v31i00.8671806. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8671806. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article will present a practice that was developed as part of a qualitative research in Mathematics Education and that has been discussing students' difficulties in solving problem-situations that involve financial knowledge. The objective of the practice was to apply the creative learning spiral proposed by Resnick (2020) for the promotion of financial literacy, in a group of high school students. The results indicate that the use of the creative learning spiral can awaken in the student the ability to be the subject of his own learning and responsible for the creation of creative products, which are important insofar as they become impulses for the learning processes and development of attitudes favorable to creativity.

https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8671806
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Alro, H., & Skovsmose, O. (2021). Diálogo e aprendizagem em educação matemática. Autêntica Editora.

Amaral, A. L. S. N. D. (2011). A constituição da aprendizagem criativa no processo de desenvolvimento da subjetividade (Tese de doutorado em Educação). Universidade de Brasília, Brasília.

Habowski, A. C., & Conte, E. (2018). O ócio criativo e a educação para o século XXI. ARTEFACTUM-Revista de estudos em Linguagens e Tecnologia, 16(1), 1-12.

Hofmann, R. M., & Moro, M. L. F. (2012). Educação matemática e educação financeira: perspectivas para a ENEF. Zetetiké, 20(2), 37-54. https://doi.org/10.20396/zet.v20i38.8646609

Keidann, G. L. (2013). Utilização de Mapas Mentais na inclusão digital. Comunicações Científicas Perspectivas Teórico-Metodológicas do II Encontro de Educomunicação da Região Sul, 1-15.

Pessoa, C. A. S., Muniz Jr. I., & Kistemann Jr., M. A. (2018). Cenários sobre educação financeira escolar: entrelaçamentos entre a pesquisa, o currículo e a sala de aula de Matemática. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Ibero-americana, 9 (1), 1-28. https://doi.org/10.36397/emteia.v9i1.236528

Resnick, M. (2020). Jardim de Infância para a vida toda: por uma aprendizagem criativa, mão na massa e relevante para todos. Penso Editora.

Sampieri, R. H., Collado, C. F., & Lucio, M. P. B. (2013) Metodologia de Pesquisa. Penso Editora.

Santos Souza, F., Vieira, T. V., & Junior, M. A. K. (2021). Uma investigação sobre as concepções de letramento financeiro de professores de Matemática em três cidades com o suporte do CHIC. Educação Matemática Pesquisa, 23(2), 016-046. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2021v23i2p016-046

Sena, F. D. L. D. (2017). Educação financeira e estatística: estudo de estruturas de letramento e pensamento (Dissertação de Mestrado em Educação Matemática) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

Silva, A. M., & Powell, A. B. (2015). Educação Financeira na escola: A perspectiva da OCDE. Boletim Gepem, (66), 3-19. https://doi.org/10.4322/gepem.2015.024

Silva, A. R. M. G., Albuquerque, D. C. A. S., Marinho, R. M. D., de Carvalho, C. R. C., & Suares, M. P. (2021). Aprendizagem criativa: um estudo teórico sobre a criatividade na educação superior Creative learning: a theoretical study on creativity in higher education. Brazilian Journal of Development, 7(6), 61546-61556. https://doi.org/10.34117/bjdv7n6-499

Soares Muniz, L., & Mitjáns Martínez, A. (2015). A expressão da criatividade na aprendizagem da leitura e da escrita: um estudo de caso. Educação e Pesquisa, 41(4),1039-1054. https://doi.org/10.1590/s1517-97022015041888

Vaz, C. L. D., & Neri Júnior, E. D. P. (2020). O Lugar Da Aprendizagem Criativa: Uma Experiência Com A Matemática Mão Na Massa. REMATEC, 15, 137-155. http://dx.doi.org/10.37084/REMATEC.1980-3141.2020.n0.p137-155.id243

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.