Banner Portal
Teacher education and creativity
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Reflecting abstraction
Creative process
Math teaching
COVID-19

How to Cite

MELLO, Jéssica Adriane de; BASSO, Marcus Vinicius de Azevedo. Teacher education and creativity: an experience with mathematics undergraduates. Zetetike, Campinas, SP, v. 31, n. 00, p. e023011, 2023. DOI: 10.20396/zet.v31i00.8671862. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8671862. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

This article addresses the creative process investigation of a group of undergraduates in Mathematics in teaching strategies elaboration. Seeking to understand how creativity can favor the construction of teaching knowledge, plans and portfolios of four undergraduates who developed teaching practice with sixth and seventh-year high school students were analyzed. Teaching practice took place in the context of the COVID-19 pandemic. The methodology was based on qualitative research and classified as a case study. The theoretical framework is anchored in studies from a constructivist perspective. The practice experienced by the group points to a creative process related to Piaget's reflecting abstraction process. The “creation cyclone” proposed by Borges and Fagundes contributed to the records analysis, making it possible to conclude that the evidenced creation process is continuous and can be expanded and improved.

https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8671862
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Barros, J. D. S., Silva, M. F. P., & Vásquez, S. F. (2011). A prática docente mediada pelo estágio supervisionado. Atos de Pesquisa em Educação, 6(2), 510-520. Recuperado de https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/1661.

Basso, M. V. A. (2003). Espaços de Aprendizagem em Rede: novas orientações na formação de Professores de Matemática. (Tese de doutorado em Informática na Educação) Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS.

Becker, F. (2001). Educação e construção do conhecimento. Porto Alegre, RS: Artmed.

Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora.

Borba, M. C., Souto, D. L. P., & Canedo Jr, N. R. C. (2022). Vídeos na educação matemática: Paulo Freire e a quinta fase das tecnologias digitais. Belo Horizonte: Autêntica.

Borges, K. S., & Fagundes, L. C. (2016). A teoria de Jean Piaget como princípio para o desenvolvimento das inovações. Educação, 39(2), 242-248. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.2.21804

Copetti, E. A. (2015). Laboratórios de prática de ensino e aprendizagem em matemática: o olhar dos docentes formadores (Trabalho de Conclusão – Licenciatura em Matemática). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS. Recuperado de http://hdl.handle.net/10183/128015.

Gontijo, C. H., & Fonseca, M. (2020). O lugar do pensamento crítico e criativo na formação de professores que ensinam matemática. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, 3(3), 732-747. https://doi.org/10.5335/rbecm.v3i3.11834

Gontijo, C. H. (2015). Técnicas de criatividade para estimular o pensamento matemático. Educação e Matemática, 135, 16-20.

Josso, M. C. (2004). Experiência de Vida e Formação. São Paulo: Cortez.

Justo, J. S. (2001). Criatividade no mundo contemporâneo. In M. S. Vasconcelos (Org.), Criatividade: psicologia, educação e conhecimento do novo (pp. 59-78). São Paulo: Moderna.

Lévy, P. (1999). Cibercultura. São Paulo: Editora 34.

Machado, J. B. (2013). As experiências formadoras da docência: estudo das trajetórias formativas de professoras-cursistas do curso PEAD/UFRG. (Tese de doutorado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS. Recuperado de http://hdl.handle.net/10183/72134.

Moreira, M. A (2003). Pesquisa em ensino: aspectos metodológicos (Trabalho de revisão). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS. Recuperado de http://moreira.if.ufrgs.br/pesquisaemensino.pdf.

Moura, D. S. (2013). Laboratório de Prática Ensino e Aprendizagem: Uma análise sobre a importância das disciplinas na formação inicial de professores de Matemática da UFRGS. (Trabalho de conclusão de Licenciatura em Matemática). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS. Retirado em 08 de dezembro, 2022, de http://hdl.handle.net/10183/88274.

Parrat-Dayan, S. (2001). Gênio e Criatividade. In M. S. Vasconcelos (Org.), Criatividade: psicologia, educação e conhecimento do novo (pp. 113-123). São Paulo: Moderna.

Piaget, J. (1972). Development and learning. In C. S. Lavattelly & F. Stendler (Orgs.), Reading in child behavior and development (P. F. Slomp, Trad.). New York: Hartcourt Brace Janovich.

Piaget, J. (1974). Adaptation vitale et psychologie de l'intelligence. Paris: Hermann.

Piaget, J. (1995). Abstração Reflexionante: Relações lógico aritméticas e ordem das relações espaciais (F. Becker & P. B. G. Silva, Trad.). Porto Alegre: Artes Médicas.

Piaget, J. (2001). Criatividade. In M. S. Vasconcelos (Org.), Criatividade: psicologia, educação e conhecimento do novo (pp. 11-20). São Paulo: Moderna.

Ponte, J. P., Brocardo, J., & Oliveira, H. (2006). Investigação Matemática na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.