Banner Portal
Collective mathematical creativity
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Mathematical creativity
Shared creativity in mathematics
Teaching mediation
Mathematics education

How to Cite

CARVALHO, Alexandre Tolentino de; GONTIJO, Cleyton Hércules; FONSECA, Mateus Gianni. Collective mathematical creativity: the role of mediation towards shared creativity. Zetetike, Campinas, SP, v. 31, n. 00, p. e023017, 2023. DOI: 10.20396/zet.v31i00.8672128. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8672128. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

In a context that demands skills focused on collective and creative work, research presents itself as an unusual alternative, focusing on the collective dimension of creativity. The purpose was to show characteristics of communicative interactions favorable to the emergence of shared creativity in mathematics and made possible by the teaching mediation of students in the 5th year of elementary school. It was guided by the qualitative methodology, using a creativity test and a semi-structured script for conducting focus groups as data collection instruments. Data were analyzed using Critical Discourse Analysis, listing categories of creative sharing during the mediated resolution of open mathematical problems. It was noted that collective work is characterized by negotiation of meanings, positive affection, offering feedback, leadership, conscientiousness and use of ideas. It is concluded that the teacher plays an important role in guaranteeing interaction patterns aimed at the collective construction of mathematical knowledge.

https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8672128
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Alencar, E. M. L. S. D., & Fleith, D. D. S. (2003). Criatividade: Múltiplas perspectivas. 3ª. ed. Brasília: Universidade de Brasília.

Aljarrah, A., & Babb, A. P. P. (2022). Shifting metaphors as a trigger for creativity: a review of students’ mathematical creative acts. Proceedings of the 12th International Conference on Mathematical Creativity and Giftedness – MCG 12 (pp. 59-65). Las Vegas: University of Las Vegas.

Amabile, T. M. (1996). Creativity in context. Boulder: Westview Press.

Assis, A., Frade, C., & Godino, J. D. (2013). Influência dos padrões de interação didática no desenvolvimento da aprendizagem matemática: Análise de uma atividade exploratório-investigativa sobre sequências. Bolema, 27(47), 733-758.

Backes, D. S., Colomé, J. S., Erdmann, R. H., & Lunardi, V. L. (2011). Grupo focal como técnica de coleta e análise de dados. O mundo da saúde, 35(4), 438-442.

Beghetto, R. A. (2010). Creativity in the Classroom. In: J. C. Kaufman & R. J. Sternberg (Eds.), The Cambridge Handbook of Creativity (pp. 441-463). New York: Cambridge University Press.

Bezerra, W. W. V. B., Gontijo, C. H., & Fonseca, M. G. (2019). Promovendo a criatividade em matemática em sala de aula por meio de feedbacks. Acta Scientiae, 23(1), 1-17. https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6213 .

Boaler, J. (2018). Mentalidades matemáticas: estimulando o potencial dos estudantes por meio da matemática criativa, das mensagens inspiradoras e do ensino inovador (Tradução de Daniel Bueno). Porto Alegre: Penso.

Bruner, J. (2001). A cultura da educação (Trad. Marcos A. G. Domingues). Porto Alegre, RS: Artmed.

Carvalho, A. T. (2019). Criatividade compartilhada em matemática: do ato isolado ao ato solidário. (Tese de Doutorado em Educação). Brasília: Universidade de Brasília. Retirado em 15 de agosto, 2023, de: repositorio.unb.br/bitstream/10482/36786/1/2019_AlexandreTolentinodeCarvalho.pdf

Carvalho, A. T. (2015). Relações entre criatividade, desempenho escolar e clima para criatividade nas aulas de matemática de estudantes do 5º ano do ensino fundamental. (Dissertação de Mestrado em Educação). Brasília: Universidade de Brasília. Retirado em 15 de agosto, 2023, de: repositorio.unb.br/bitstream/10482/18201/1/2015_AlexandreTolentinodeCarvalho.pdf

Carvalho, A. T., Gontijo, & C. H. (2020). Discursos em interações comunicativas em aulas de matemática e o desenvolvimento da criatividade compartilhada. Quadrante, 29(2), 109-131. https://doi.org/10.48489/quadrante.22573 .

Carvalho, A. T., & Gontijo, C. H. (2022a). Aprendizagem dialógica de probabilidade: construindo conhecimento matemático a partir da argumentação. Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação, 22(2), 107-130. http://dx.doi.org/10.47369/eidea-22-2-3453 .

Carvalho, A. T., & Gontijo, C. H. (2022b). Autism spectrum disorder and shared creativity in mathematics: breaking the stigma os limitation in order to bring out potentialities. Actio, 7(3), 1-27. http://dx.doi.org/10.3895/actio.v7n3.15335 .

Carvalho, A. T., Gontijo, C. H., & Fonseca, M. G. (2020). Discursos nas aulas de matemática e a construção de barreiras para o desenvolvimento da criatividade compartilhada. Revista Cenas Educacionais, 3(7469), 1-38.

Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity. Nova York: HarperCollins.

Diez-Palomar, J. (2017). Mathematics dialogic gatherings: A way to create new possibilities to learn mathematics. Adults Learning Mathematics: An International Journal, 12(1), 39-48.

Foucault, M. (1992). Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal.

Glăveanu, V. P. (2014). Distributed Creativity: thinking outside the box of the creative individual. Londres: Springer.

Glăveanu, V. P., & Lahlou, S. (2012). Through the creator's eyes: using the subjective camera to study craft creativity. Creativity Research Journal, 24(2-3), 152-162. https://doi.org/10.1080/10400419.2012.677293 .

Gontijo, C. H., Fonseca, M. G, Carvalho, A. T., & Bezerra, W.W. V. (2021). Criatividade em Matemática: alguns elementos históricos na constituição do campo de pesquisa e de intervenção pedagógica. REnCiMa, 12(5), 1-24. https://doi.org/10.26843/rencima.v12n5a20 .

Guastello, S. J. (2017). Non-linear Dynamics and Leadership Emergence. The Leadership Quarterly, 18(4), 357-369. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2007.04.005 .

Guerreiro, A., Tomás Ferreira, R. A. T., Menezes, L., & Martinho, M. H. (2015). Comunicação na sala de aula: A perspectiva do ensino exploratório da matemática. Zetetiké, 23(44), 279-295. https://doi.org/10.20396/zet.v23i44.8646539 .

Guo, J., Dilley, E., & Gonzales, R. (2016). Creativity and Leadership in Organizations: A Literature Review. Creativity Theories – Research – Applications, 3(1), 127-151. https://doi.org/10.1515/ctra-2016-0010 .

Leikin, R., & Pitta-Pantazi, D. (2013). Creativity and mathematics education: the state of the art. ZDM Mathematics Education, 45, 159-166. https://doi.org/10.1007/s11858-012-0459-1 .

Levenson, E. (2011). Exploring collective mathematical creativity in elementary school. Journal of Creative Behavior, 45(3), 215–234. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.2011.tb01428.x .

Lithner, J. (2008). A research framework for creative. Educ Stud Math , 67, 255–276.

Lubart, T. (2007). Psicologia da criatividade (Tradução de Márcia Conceição Machado Moraes). Porto Alegre: Artmed.

McCrindle, M., & Wolfinger, E. (2010). The ABC of XYZ: Understanding the Global Generations. Sidney: University of New South Wales Press.

Mitchell, K., & Reiter-Palmon, R. (2017). Creative Leadership: How Problem Solving, Decision Making, and Organizational Context Influence Leadership Creativity. In: J. C. Kalfman, V. P. Glaveanu & J. Baer (Eds.), The Cambrigde Handbook of Creativity across Domains (pp. 363-380). Cambrigde: Cambridge University Press.

Mumford, M. D., & Gustafson, S. B. (1988). Creativity syndrome: Integration, application, and innovation. Psychological Bulletin, 103, 27-43.

Neumann, C. J. (2007). Fostering creativity: a model for developing a culture of collective creativity in Science. EMBO reports, 8 (3), 202-206.

OECD. (2021). Beyond Academic Learning: First Results from the Survey of Social and Emotional Skills, Paris: OECD Publishing.

Ramalho, V., & Resende, V. D. M. (2011). Análise de discurso (para a) crítica: O texto como material. Campinas: Pontes Editores.

Sawyer, K. (2007). Group Genious: The creative power of collaboration. New York: Basic Books.

Sinclair, N., De Freitas, E., & Ferrara, F. (2013). Virtual encounters: The murky and furtive world of mathematical inventiveness. ZDM Mathematics Education, 45(2), 239-252. https://doi.org/10.1007/s11858-012-0465-3 .

Tierney, P., Farmer, S. M., & Graen, G. B. (1999). An examination of leadership and employee creativity:the relevance of traits and relationships. Personnel Psychology, 52, 591-620.

Van Den Bossche, P., Gijselaers, W., Segers, M., Woltjer , G., & Kirschner, P. (2011). Team learning: building shared mental models. Instructional Sciences, 39(3), 283-301.

Van Dijk, T. (2015). Discurso e Poder (2ª. ed.). São Paulo: Contexto.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.