Banner Portal
Critical and creative thinking in mathematics
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Critical and creative thinking in mathematics
Assessment of critical and creative thinking in mathematics
Evaluation rubrics

How to Cite

FONSECA, Mateus Gianni; GONTIJO, Cleyton Hércules; CARVALHO, Alexandre Tolentino de. Critical and creative thinking in mathematics: assessment rubrics. Zetetike, Campinas, SP, v. 31, n. 00, p. e023005, 2023. DOI: 10.20396/zet.v31i00.8672149. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8672149. Acesso em: 28 jun. 2024.

Abstract

Curricular policies have shown concern about developing critical and creative thinking in mathematics in Basic Education. However, many of them do not include aspects related to how to monitor their development with students; and how to verify the potential of teaching materials for this purpose. This investigation sought to structure two evaluative matrices for critical and creative thinking in mathematics. The first aims to assist teachers in monitoring the development of each student; and the second focused on helping education professionals. A documentary analysis was adopted, a meta-synthesis based on a set of evaluation rubrics on the topic. Based on a systematic interpretation of the content of these rubrics, we proceeded with the structuring of two matrices that can be used as instruments by different actors in the educational scenario.

https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8672149
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Bezerra, W. W. V., Gontijo, C. H., & Fonseca, M. G. (2021). Promovendo a criatividade em matemática em sala de aula por meio de feedbacks. Acta Scientiae, 23(1), 1-17.

Beghetto, R. A (2017). Creativity in Teaching. In: J. C. Kaufman, V. P. Glăveanu & J. Baer (Eds.), The Cambridge Handbook of Creativity Across Domains (pp. 549-564). Cambridge: Cambridge University Press.

Bicudo, M. A. V. (2014). Meta-análise: seu significado para a pesquisa qualitativa. Revemat, 9(1), 7-20.

Ministério da Educação (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília.

Ministério da Educação (2000). Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio, parte III – Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília.

Fernandes, D. (2020). Rubricas de Avaliação. Projeto MAIA: Projeto de Monitorização, Acompanhamento e Investigação em Avaliação da Aprendizagem. Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.

Fiorentini, D., & Lorenzato, S. (2006). Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodologias. Campinas: Autores Associados.

Fonseca, M. G., & Gontijo, C. H. (2020a). Pensamento crítico e criativo em matemática em diretrizes curriculares nacionais. Ensino em Revista, 27(3), 956-978.

Fonseca, M. G., & Gontijo, C. H. (2020b). Infográfico: colocando em ação o pensamento crítico e criativo em matemática. Disponível em: < https://bit.ly/pensamentocriticoecriativoemmatematica>. Acessado em 24 jan. 2023.

Gil, A. C. (2018). Como elaborar projetos de pesquisa. 6ª Edição. São Paulo: Atlas.

Gontijo, C. H., & Fonseca, M. G. (2020). O lugar do pensamento crítico e criativo na formação de professores que ensinam matemática. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, 3 (3), 732-747.

Lipman, M. (2003). Thinking in Education. UK: Cambridge University Press.

Lozada, G., & Nunes, K. da S. (2018). Metodologia Científica. Porto Alegre: Sagah.

Matheus, M. C. C. (2009). Metassíntese qualitativa: desenvolvimento e contribuições para a prática baseada em evidências. Acta Paulista de Enfermagem, 22(1), 543-545.

Roy, P., & Schubnel, Y. (2017). La pensée critique et la pensée créative comme composantes essentielles de la pensée mathématique. Disponível em: < https://www.semanticscholar.org/paper/La-pens%C3%A9e-critique-et-la-pens%C3%A9e-cr%C3%A9ative-comme-de-Roy-Schubnel/b26454ad5f0445941e19b1a825695c15b0c75a9a>. Acessado em 24 jan. 2023.

Vincent-Lancrin, S., González-Sancho, C., Bouckaert, M., De Luca, F., Fernández-Barrerra, M., Jacotin, G., Urgel, J., & Vidal, Q. (2019). Fostering Students’ Creativity and Critical Thinking: what it means in school. Paris: OCDE Publishing.

Wallas, G. (1926). The art of thought. Nova York: Harcourt Brace.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.