Banner Portal
Creativity and mathematical knowledge in the Plato’s Ion
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Creativity
Mathematical knowledge
Plato
History

How to Cite

BARBOSA, Gustavo. Creativity and mathematical knowledge in the Plato’s Ion. Zetetike, Campinas, SP, v. 31, n. 00, p. e023008, 2023. DOI: 10.20396/zet.v31i00.8672174. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8672174. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

The aim of this historical-philosophical study is to clarify the understanding of creativity according to Plato, whom is attributed a conception associated with poetic activity and divine inspiration. The main source of this notion is the dialogue Ion, in which the philosopher criticizes rhapsodes and poets for not having a technique. Among some of the techniques presented in Ion as contrast is the arithmetic technique. Which directs the research to the elucidation of what Plato understood by technique, and expands the list of consulted dialogues. The methodology employed is configured as a hybridism between different trends in Mathematics Education, such as studies on creativity, the history of mathematics and hermeneutics. The conclusion locates Plato’s critique of poetic activity within the framework of Plato’s epistemological program, in order to improve its interpretation.

https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8672174
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Bicudo, I. (1998). Matemática: técnica ou ciência? Revista Hypnos, 4, 74-81. https://hypnos.org.br/index.php/hypnos/article/view/298/314"h.

Cambiano, G. (1991). Platone e le tecniche. Editori Laterza.

Priberam. (s.d.). Criatividade. In Dicionário Priberam Online de Português. Recuperado em 07 de jan. de 2023 de https://dicionario.priberam.org/criatividade.

Euclides. (2009). Os Elementos (Irineu Bicudo, Trad. & Intr.). Editora UNESP.

Folscheid, D., & Wunenburguer, J.-J. (2006). Metodologia filosófica (Paulo Neves, Trad., 3a ed.). Martins Fontes.

Glăveanu, V. (2010). Paradigms in the study of creativity: Introducing the perspective of cultural psychology. New Ideas in Psychology, 28(1), 79-93.

Gontijo, C. H., Carvalho, A. T., Fonseca, M. G., & Farias, M. P. (2019). Criatividade em Matemática: conceitos, metodologias e avaliação. Editora Universidade de Brasília.

Hösle, V. (2008). Interpretar Platão (Antonio Celiomar Pinto de Lima, Trad.). Loyola.

Jaeger, W. (2001). Paidéia: a formação do homem grego (4a ed.). Martins Fontes.

Krausz, L. S. (2007). As musas: poesia e divindade na Grécia Arcaica. Editora da Universidade de São Paulo.

Latin Dictionary (2012). Create. In Latin-English-Dictionary. Disponível em: https://www.online-latin-dictionary.com/latin-english-dictionary.php

Leikin, R., & Pitta-Pantazi, D. (2012). Creativity and mathematics education: the state of the art. ZDM Mathematics Education, 45(2), 159-166. https://link.springer.com/article/10.1007/s11858-012-0459-1.

Lubart, T. (2007). Psicologia da criatividade [e-book] (Márcia Conceição Machado Moraes, Trad.). Artmed.

Mattéi. J.-F. (2010). Platão (Maria Leonor Loureiro, Trad.). Editora UNESP.

Mendes, I. A. (2013). Cognição e criatividade na investigação em História da Matemática: contribuições para a Educação Matemática. ALEXANDRIA. Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 6(1), 185-204.

Online Etymology Dictionary. (2002). Creativity. Disponível em: https://www.etymonline.com/.

Paviani, J. (2008). Platão e a Educação. Autêntica.

Platão. (2006). A República (Anna Lia Amaral de Almeida Prado, Trad.). Martins Fontes.

Platão. (2009). Mênon (Maura Iglésias, Trad.). Loyola.

Platão. (2011a). Íon (Cláudio Oliveira, Trad., Intr., & Notas). Autêntica.

Platão. (2011b). Timeu-Crítias (Rodolfo Lopes, Trad., Intr., & Notas). Centro de Estudos Clássicos e Humanísticos.

Platão. (2012). Filebo (Fernando Muniz, Trad.). Editora PUC-Rio; Loyola.

Platone. (2010). Tutti gli Scritti (Giovanni Reale, A cura di). Bompiani.

Prado, A. L. do A. de A. (2006). Normas para a transliteração de termos e textos em grego antigo. Clássica, 19(2). https://revista.classica.org.br/classica/article/view/123/113

Schäfer, C. (2012). Léxico de Platão (Milton Camargo Mota, Trad.). Loyola.

Schleiermacher, F. D. E. (2002). Introdução aos Diálogos de Platão (Georg Otto, Trad.). Editora UFMG.

Silva, P. G. N., Vertuan, R. E., & Boscarioli, C. (2022). Um olhar para a pesquisa sobre criatividade em periódicos nacionais voltados à Educação Matemática. ALEXANDRIA. Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 15(2), 83-109. https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/82923/51758.

Treccani. (s.d.). Joy Paul Guilford. In Enciclopedia Treccani. Recuperado em 08 de jan. de 2023 de https://www.treccani.it/enciclopedia/joy-paul-guilford.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.