Banner Portal
Mathematical creativity with comics in the first year of elementary school
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Children’s literature
Math teaching
Early years
Creative math

How to Cite

ELERT, Cristiane Winkel; GRÜTZMANN, Thaís Philipsen. Mathematical creativity with comics in the first year of elementary school. Zetetike, Campinas, SP, v. 31, n. 00, p. e023018, 2023. DOI: 10.20396/zet.v31i00.8672190. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8672190. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

The teaching of Mathematics in a creative way, based on children’s literature, is the theme of this paper,which aims to analyze a practical proposal conducted in a classroom with 24 first-year students from Elementary School. The literature we used presents the teaching of Mathematics through literature, specifically through comics, as a text genre for problem creation and resolution by the students, as well as the mathematical creativity within this process. The results and analyses were conducted based on the creation of six comic strips with addition (add and gather) and subtraction (remove) problem situations and the different solving strategies. We perceive the child as the protagonist within a creative environment and their grasp of the mathematical abilities present in the graphic records, as well as the possibility for mathematical creativity.

https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8672190
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Boaler, J. (2018). Mentalidades matemáticas: estimulando o potencial dos estudantes por meio da matemática criativa, das mensagens inspiradoras e do ensino inovador. Porto Alegre: Penso.

Boaler, J. (2020). Mente sem barreiras: as chaves para destravar seu potencial ilimitado de aprendizagem. Porto Alegre: Penso.

Cândido, P. T. (2001). Comunicação em matemática. In K. C. S. Smole & M. I. Diniz (Orgs.) Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática (pp. 15-28). Porto Alegre: Artmed.

Costa, I. L., Silva, A. L., & Gontijo, C. H. (2021). Oficinas de criatividade em matemática: uma experiência nos anos iniciais. Zetetike, 29, e021010. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661902.

Fonseca, M. G., & Gontijo, C. H. (2021). Estimulando a criatividade, motivação e desempenho em matemática: uma proposta para a sala de aula. Curitiba: CRV.

Gontijo, C.H. (2007). Relações entre criatividade, criatividade em matemática e motivação em matemática de alunos do ensino médio. (Tese de Doutorado em Psicologia). Brasília: Universidade de Brasília.

Gontijo, C. H., Carvalho, A. T., Fonseca, M. T., & Farias, M. P. (2019). Criatividade em matemática: conceitos, metodologias e avaliação. Brasília: Universidade de Brasília.

Nacarato, A.M., Mengali, B.L.S., & Passos, C.L.B. (2021). A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprende (3 ed.). São Paulo: Autêntica.

Machado, N. J. (2011). Matemática e língua materna: análise de uma impregnação mútua (6 ed.). São Paulo: Cortez.

Minayo, M. C.de S. (Org.). (2016). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes.

Ramos, L. F. (2009). Conversas sobre números, ações e operações: uma proposta criativa para o ensino da matemática nos primeiros anos. São Paulo: Ática.

Rangel, A. P. (2008). Alfabetizar aos seis anos. Porto Alegre: Mediação.

Santos, F. C., & Campos, A. M. A. (2016). A contação de histórias: contribuição à neuroeducação. Rio de Janeiro: Wak.

Smole, K. C. S., Cândido, P. T., & Stancanelli, R. (1999). Matemática e literatura infantil (4ª ed.). Belo Horizonte: Lê.

Smole, K. C. S., Rocha, G. H. R., Cândido, P. T., & Stancanelli, R. (2001). Era uma vez na matemática: uma conexão com a literatura infantil (4ª ed.). São Paulo: IME-USP.

Sousa, M. (1999). Tirinha 6493. In Espaço Educar, Muitas Tirinhas da Turma da Mônica para Colorir ou Preparar Atividades Diversas! Retirado em 31 de janeiro, 2023, de: https://www.espacoeducar.net/2012/07/muitas-tirinhas-da-turma-da-monica-para.html.

Thiollent, M. (2011). Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez.

Vergueiro, W. (2022a). Uso das HQS no ensino. In Â. Rama & W. Vergueiro(Orgs.), Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula (4ª ed., pp. 7-29). São Paulo: Contexto.

Vergueiro, W. (2022b). A linguagem dos quadrinhos: uma alfabetização necessária. In Â. Rama & W. Vergueiro (Orgs.), Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula (4ª ed., pp. 31-64). São Paulo: Contexto.

Zilberman, R. (2003). A literatura infantil na escola (11ª ed.). São Paulo: Global.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.