Banner Portal
Critical and creative thinking in mathematics and formative assessment
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Critical and creative thinking in mathematics
Early years
Formative assessment
Continuing training

How to Cite

COSTA, Ildenice Lima; GONTIJO, Cleyton Hércules. Critical and creative thinking in mathematics and formative assessment: limitations and potentialities. Zetetike, Campinas, SP, v. 31, n. 00, p. e023004, 2023. DOI: 10.20396/zet.v31i00.8672206. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8672206. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The present study, which is a segment of the thesis "Formative Assessment and Critical and Creative Thinking in Mathematics: A Perspective from Elementary School Teachers," aims to provide insights into how formative assessment practices used by public school teachers in the Federal District can foster critical and creative thinking in mathematics among elementary school students. Through content analysis, this qualitative, exploratory, and literature-based research identified elements that contributed to characterizing the data collected through individual questionnaires, focus group discussions, and online interviews with eight teachers. Preliminary findings suggest the potential for developing a pedagogical framework that enhances formative assessments and pedagogical resources through ongoing professional development with the aim of promoting critical and creative thinking in mathematics.

https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8672206
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Alencar, E. M. L. S., & Fleith, D. S. (2003). Criatividade: múltiplas perspectivas (3ª. ed.). Brasília: Editora da Universidade de Brasília.

Amabile, T. M. (1998). How to kill creativity. Harvard Business Review. 76 (5), 76–87. Disponível em: https://hbr.org/1998/09/how-to-kill-creativity.

Bailin, S. (1993). Epilogue: problems in conceptualizing good thinking. American Behavioral Scientist, 37(1), 156-164. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0002764293037001016.

Barros de Araújo e Silva, F. (2016). Trabalho pedagógico e criatividade em matemática: um olhar a partir da prática docente nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. (Dissertação de mestrado em Educação). Brasília: Universidade de Brasília.

Beghetto, R. A. (2017). Creativity in Teaching. In J. C. Kaufman, V. P. Glăveanu, & J. Baer (Eds.), The Cambridge Handbook of Creativity Across Domains (pp. 549-564). Cambridge: Cambridge University Press.

Beghetto, R. A. (2020). On creative thinking in education: eight questions, eight answers. Future EDge Future Edge: NSW Department of Education, 1, 48-71. Retirado em 1º de novembro, 2022, de: https://education.nsw.gov.au/teaching-and-learning/education-for-a-changing-world/future-edge/future-edge-issue-1

Bughin, J., Hazan, E., Lund, S., Dahlström, P., Wiesinger, A., & Subramaniam, A. (2018). Skill shift: automation and the future of the workforce. New York: McKinzey Global Institute.

Carvalho, A. T. de. (2019). Criatividade compartilhada em matemática: do ato isolado ao ato solidário. (Tese de doutorado em Educação). Brasília: Universidade de Brasília.

Celik, P., & Lubart, T. (2016). When east meets west. In V. P. Glăveanu (Org.), The Palgrave handbook of creativity and culture research (pp. 37-55). London: Palgrave Macmillan.

Costa, I. L. (2023). A avaliação formativa e o pensamento crítico e criativo em matemática na percepção de professores dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. (Tese de doutorado em educação). Brasília: Universidade de Brasília.

Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity: flow and the psychology of discovery and invention. New York: Harper; Collins.

Fonseca, M. G. (2019). Aulas baseadas em técnicas de criatividade: efeitos na criatividade, motivação e desempenho em matemática com estudantes do Ensino Médio. (Tese de doutorado em Educação). Brasília: Universidade de Brasília.

Fonseca, M. G., & Gontijo, C. H. (2020). Pensamento crítico e criativo em Matemática em diretrizes curriculares nacionais. Ensino Em Re-Vista, 27(3), 956-978. https://doi.org/10.14393/ER-v27n3a2020-8.

Fonseca, M. G., & Gontijo, C. H. (2021). Pensamento crítico e criativo em matemática: uma abordagem a partir de problemas fechados e problemas abertos. In: Perspectivas da Educação Matemática, 14(34), pp: 1-18. https://doi.org/10.46312/pem.v14i34.12515

Franco, A. H. R., & Almeida, L. S. (2017). Definição e medida do pensamento crítico. In L. S. Almeida (Org.), Criatividade e pensamento crítico: conceito, avaliação e desenvolvimento (pp. 107-132). Porto: CERPSI.

Gontijo, C. H. (2007). Relações entre Criatividade, Criatividade em Matemática e Motivação em Matemática de Alunos do Ensino Médio. (Tese de doutorado em Educação). Brasília: Universidade de Brasília.

Gontijo, C. H. (2015). Técnicas de criatividade para estimular o pensamento matemático. Educação e matemática, 135, 16-20.

Lau, J. Y. F. (2011). An introduction to critical thinking and creativity: think more, think better. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc..

Leikin, R. (2017). Developing mathematical creativity and expertise in students and teachers: focusing on multiple solution and investigation tasks. The 10th Mathematical Creativity and Giftedness International Conference (pp. 7-16). Nicosia, Cyprus: Department of Education, University of Cyprus.

Manyika, J., Chui, M., Miremadi, M., Bughin, J., George, K., Willmott, P., & Dewhurst, M. (2017). A future that works: automation, employment, and productivity. New York: McKinsey Global Institute.

Mendonça, P. V. C. F. (2012). Treinamento de criatividade com professores: efeitos da criatividade e no rendimento escolar de alunos com e sem Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade. (Tese de doutorado em Psicologia). Universidade de Brasília, Brasília.

Ministério da Economia. (2022). O Ministério da Economia e a OCDE. Retirado em 19 de dezembro, 2022, de: https://www.gov.br/economia/pt-br/assuntos/ocde

Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação. Retirado em 05 de janeiro, 2023, de: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf.

Ministério da Educação. (2020). Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica (BNC-Formação Continuada). Resolução CNE/CP Nº 1, de 27 de outubro de 2020. Retirado em 09 de dezembro, 2022, de: http://portal.mec.gov.br/docman/outubro-2020-pdf/164841-rcp001-20/file

Ministério da Saúde. (2012). Resolução CNS nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Brasília: Conselho Nacional de Saúde. Retirado em 28 de fevereiro, 2022, de: https://www.gov.br/defesa/pt-br/assuntos/hfa/ensino-e-pesquisa/comite-de-etica-em-pesquisa-cep-hfa-1/arquivos/resolucao_cns_n__466.pdf

Ministério da Saúde. (2016). Resolução CNS nº 510, de 07 de abril de 2016. Brasília: Conselho Nacional de Saúde. 59ª Reunião Extraordinária. Retirado em 30 de janeiro, 2023, de: https://doi.org/10.14393/ER-v27n3a2020-8

Nogaro, A., & Battestin, C. (2016). Sentidos e contornos da inovação na educação. Holos, 32(2), 357-372.

Ostrower, F. (2001). Criatividade e processos de criação. Petrópolis: Vozes.

Pais, L. C. (2010). Transposição didática. In S. D. A Machado (Org.), Educação matemática: uma (nova) introdução (Série Trilhas) (pp. 11-48). São Paulo: EDUC.

Schleicher, A. (2019). Assessing creative thinking to empower learners. Creating Creators: How can we enhance creativity in education systems? Creativity Matters, 1, 10-12. Billund: The LEGO Foundation.

Siswono, T. Y. E. (2011). Level of student’s creative thinking in classroom mathematics. Educational Research and Review, 6(7): 548-553.

Sordi, M. R. L. (2002). Entendendo as lógicas da avaliação institucional para dar sentido ao contexto interpretativo. In B. M. F. Villas Boas (Org.), Avaliação: políticas e práticas (pp. 65-81). Campinas: Papirus.

Sternberg, R. J. (2008). Psicologia Cognitiva (4a. ed.). Porto Alegre: Artmed.

Toheri, T., Winarso, W., & Haqq, A. A. (2020). Where Exactly for Enhance Critical and Creative Thinking: The Use of Problem Posing or Contextual Learning. European Journal of Educational Research, 9(2), 877-887. https://doi.org/10.12973/eu-jer.9.2.877

Veiga, I. P. A. (2022). Formação de professores: uma análise por dentro da Resolução nº 2/2019. In Veiga, I. P. A, & Santos, J. S. (orgs.), Formação de Professores para a Educação Básica (pp. 94-116). Petrópolis: Vozes.

Veiga, I. P. A., & Silva, E. F. (2018). Ensino fundamental: gestão democrática, projeto político-pedagógico e currículo em busca de qualidade. In I. P. A. Veiga, & E. F. Silva (Orgs.), Ensino fundamental: da LDB a BNCC (pp. 43-67). Campinas: Papirus.

Villas Boas, B. M. F. (2001). Avaliação formativa e formação de professores: ainda um desafio. Linhas Críticas, 12(22), 75-90.

Villas Boas, B. M. F. (2013). Virando a escola do avesso por meio da avaliação. Campinas: Papirus.

Weisberg, R. (2020). Insight. In S. Pritzker, & M. Runco (Orgs.), Encyclopedia of creativity. Amsterdam: Academic Press; Elsevier.

World Economic Forum (2018). The future jobs report. Davos: Centre for the New Economy and Society.

Zabalza, A. M., & Cerdeiriña, A. Z. (2014). Innovación y cambio en las instituciones educativas. Rosário: Homo Sapiens Ediciones.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.