Banner Portal
Gymnastics For All in the physical education classes
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Physical Education
Gymnastics For All
School
Curriculum

How to Cite

SANTOS, Thyago Thacyano de Souza dos; NOBRE, Juliana Nogueira Pontes; NIQUINI, Claudia Mara; LOPES, Priscila. Gymnastics For All in the physical education classes: a case study. Conexões, Campinas, SP, v. 16, n. 4, p. 450–467, 2018. DOI: 10.20396/conex.v16i4.8653973. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8653973. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The present research, fruit of a documentary analysis, sought to apprehend the presence of the
Gymnastics content in classes of Physical Education (PE) of a specific school and reality. We
emphasize the possibilities of all gymnastics modalities to be present in the school space, highlighting
the Gymnastics For All (GFA) as closest to the characteristics of the school, due to gymnastic
movements that can be transformed by assigning new meanings to the modalities that present rigid and
predetermined rules, the possibilities of structural adjustment, the richness of the choreographic
construction process, the promotion of creativity, of inclusion, among other aspects. We analyzed
diaries of physical education classes referring to the year 2017 (Elementary and high school) and the
results showed that the gymnastics was worked in the classes from 1st to 6th year of Elementary
School and in the 1st year of High School, being the GFA the only gymnastic practice approached. In
Elementary School, some basic gymnastic elements have been developed and choreographic
composition, while in high school, gymnastics appears as theme for seminars. We consider that the
school develops GFA and we suggest conducting further research to understand how such classes are
developed and the reasons for other modalities do not appear in the specific records.

https://doi.org/10.20396/conex.v16i4.8653973
PDF (Português (Brasil))

References

AMORIM, Lucia; LOPES, Priscila. O conceito de ginástica na proposta curricular de Minas Gerais. 15 a 18 outubro, 2014. In: FÓRUM INTERNACIONAL DE GINÁSTICA GERAL, São Paulo, SP. Anais (on-line). São Paulo: Campinas, SP: UNICAMP/FEF: SESC, 2014 Disponível em: https://www.forumgpt.com/2018/arquivos/anais/07-forum-internacional-de-ginastica-geral-2014.pdf. Acesso em: 12 jun. 2018.

AYOUB, Eliana. Ginástica geral e Educação Física escolar. Campinas: Editora Unicamp, 2003.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2006.

BRACHT, Valter. A Educação Física no Ensino Fundamental. 2010. In: SEMINÁRIO NACIONAL, : CURRÍCULO EM MOVIMENTO, 1., 2010, Belo Horizonte Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-pdf/7170-3-6-educacao-fisica-ensinofundamental-walter-bracht/file. Acesso em: 12 jun. 2018.

CARBINATTO, Michele Viviene, ZAGHI, Flávio; SIMÕES, Regina Maria Rivogatti. Ginástica nas escolas de Minas Gerais. In: FÓRUM INTERNACIONAL DE GINÁSTICA GERAL, 7., 2014, São Paulo, SP. Anais (on-line). São Paulo: Campinas, SP: UNICAMP/FEF: SESC, Disponível em: https://www.forumgpt.com/2018/arquivos/anais/07-forum-internacional-de-ginastica-geral-2014.pdf. Acesso em: 12 jun. 2018.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

CORREIA, Walter Roberto. Educação física escolar: o currículo como oportunidade histórica. Revista brasileira da educação física e do esporte, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 831-836, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbefe/v30n3/1807-5509-rbefe-30-03-0831.pdf.

COSTA, Andrize Ramires. et al. Ginástica na escola: por onde ela anda professor?. Conexões, Campinas, v. 14, n. 4, p. 76-96, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8648071.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

DARIDO, Suraya Cristina. Educação física na escola: questões e reflexões. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2003.

FENSTENSEIFER, Paulo Evaldo; GONZALEZ, Fernando Jaime. Entre o “Não mais” e o “Ainda não”: pensando saídas do não lugar da Educação Física escolar II. Cadernos de formação RBCE, Campinas: Autores Associados, 2010. p. 10-21. Disponível em: http://rbce.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/viewFile/978/561.

GOMES, Nayara do Socorro, GONÇALVES, Edvânia da Silva. Ginástica na educação física escolar: reflexões acerca da estrutura organizacional de seus conteúdos. 2014. 52f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal dos Vales Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, 2014.

LOPES, Priscila et al. Ginástica Para Todos e literatura: realidade, possibilidades e criação. Conexões, Campinas, v. 13, n. Especial, 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8637581.

LOPES, Priscila; NIQUINI, Cláudia Mara. O conteúdo da ginástica durante a educação física escolar: uma análise a partir de ingressantes do curso de licenciatura em educação física. In: FÓRUM INTERNCAIONAL DE GINÁSTICA GERAL, 7., 2014. Campinas. Anais... Campinas, 2014, p. 221-229. Disponível em: https://www.forumgpt.com/2018/arquivos/anais/07-forum-internacional-de-ginastica-geral-2014.pdf.

LOPES, Priscila; BATISTA, Mellina Souza; CARBINATTO, Michele Viviene. Ginástica para Todos e arte: diálogos possíveis na extensão universitária. In: CONGRESSO DE GINÁSTICA PARA TODOS E DANÇA NO CENTRO-OESTE, 7., 2017, Goiânia. Anais… Goiânia, 2017, p. 1-20.

MARCASSA, Luciana. Metodologia do ensino da ginástica: novos olhares, novas perspectivas. Pensar a Prática, v. 7, n. 2, p. 171-186, 2004. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/94/2379.

MERIDA, Fernanda Vieira. Fundamentos da Ginástica Acrobática. In: NUNOMURA, Myrian (Org.) Fundamentos das ginásticas. 2. ed. Várzea Paulista: Fontoura, 2016.

NISTA-PICCOLO, Vilma Leni; MOREIRA, Wagner Wey. Esporte como conhecimento e prática nos anos iniciais do ensino fundamental. São Paulo: Cortez, 2012a.

NISTA-PICCOLO, Vilma Leni; MOREIRA, Wagner Wey. Esporte como conhecimento e prática nos anos finais do ensino fundamental. São Paulo: Cortez, 2012b.

NISTA-PICCOLO, Vilma Leni; MOREIRA, Wagner Wey. Esporte para a vida no ensino médio. São Paulo: Cortez, 2012c.

PALMA, Ângela Pereira Teixeira Victoria; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bassoli; PALMA, José Augusto Victoria. Educação Física e a organização curricular: educação infantil, ensino fundamental, ensino médio. 2. ed. Londrina: Eduel, 2010.

PEREIRA, Ana Maria; CESÁRIO, Marilene. A ginástica nas aulas de educação física: o “aquecimento corporal” em questão. Revista da Educação Física da UEM, Maringá, v. 22, n. 4, p. 637-649, 2011. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/12536.

PEREIRA, Flávio Medeiros. A favor da ginástica no cotidiano da educação física no ensino médio. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, v. 11, n. 2, p. 47-58, 2012. Disponível em: http://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/838.

RUSSEL, Keith. Gymnastics Foundations. Saskatoon: Ruschkin Publishing, 2010.

SCHIAVON, Laurita; NISTA-PICCOLO, Vilma Leni. A ginástica vai à escola. Movimento, Porto Alegre v. 13, n. 3, p. 131-150, 2007. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/3572.

SERON, Taiza Daniela et al. A ginástica na Educação Física escolar e o ensino aberto. Revista da Educação Física da UEM, Maringá, v. 18, n. 2, p.115-125, 2007. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/3268.

SOARES, Carmen Lúcia. Educação física: raízes europeias e Brasil. 2. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2001.

SOUZA, Elizabeth Paoliello Machado. Ginástica geral: uma área do conhecimento da educação física. 1979. 163f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1997.

TOLEDO, Eliana; TSUKAMOTO, Mariana Harumi Cruz; CARBINATTO, Michele Viviene. Fundamentos da Ginástica Para Todos. In: NUNOMURA, Myrian (Org.) Fundamentos das ginásticas. 2. ed. Várzea Paulista: Fontoura, 2016.

VENÂNCIO, Luciana; CARREIRO, Eduardo Augusto. Ginástica. In: DARIDO, Suraya Cristina; RANGEL, Irene Conceição Andrade. Educação Física na Escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.