Banner Portal
Organism, the body and language in the corporal education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Body
Language
Physical education

How to Cite

ALMEIDA, Felipe Quintao de. Organism, the body and language in the corporal education: a critical overview. Conexões, Campinas, SP, v. 19, n. 00, p. e021019, 2021. DOI: 10.20396/conex.v19i1.8661452. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8661452. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Objective: In this paper, I discuss the relationship between language and the body in Corporal Education. Method: In order to do that, I analyze the works by Ricardo Crisorio, from La Plata University (Argentina), and Raumar Rodríguez Giménez, from Republic University (Uruguay), considered the two most important representatives of this theoretical orientation in their countries. Results: After describing the authors’ theoretical perspectives, I reflect on the difficulties and challenges faced by this orientation. Final considerations: Opportunely, I discuss another understanding about the relationship between language and the body in Physical Education.

https://doi.org/10.20396/conex.v19i1.8661452
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Felipe Quintão. Educação física, corpo e epistemologia: uma leitura com o filósofo José Nuno Gil. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 7, n. 2, p. 329-344, 2012.

ALMEIDA, Felipe Quintão; EUSSE, Karen Lorena Gil. Educação Corporal: uma análise comparada entre Argentina e Colômbia. Educación Física y Ciencia, v. 20, p. 1-14, 2018.

ALMEIDA, Felipe Quintão; EUSSE, Karen Lorena Gil. Educação, linguagem e corpo. Revista Brasileira de Educação Física escolar, ano 5, v. 3, p. 46-57, 2020.

ANDRIEU, Bernard; NÓBREGA, Terezinha Petrúcia. A emersiologia do corpo vivo na dança contemporânea. Holos, v. 3, p. 371-384, 2016.

ARAÚJO, Arthur. Intencionalidade e Umwelt. Filosofia Unisinos, v. 19, p. 105-120, 2018.

BETTI, Mauro. Corpo, motricidade e cultura: a fundação pedagógica da educação física sob uma perspectiva fenomenológica e semiótica. 2006. Relatório de pesquisa apresentado ao Departamento de Educação Física da Faculdade de Ciências. Bauru, 2006.

BETTI, Mauro. O que a semiótica inspira ao ensino da educação física. Discorpo, n. 3, p. 25-45, 1994.

BRACHT, Valter. Educação física e ciência: cenas de um casamento (in)feliz. Ijuí: Unijuí; 1999.

BRACHT, Valter. A Educação Física escolar no Brasil: o que ela vem sendo e o que pode ser (elementos de uma teoria pedagógica para a Educação Física). Ijuí: Unijuí, 2019.

BRACHT, Valter; ALMEIDA, Felipe Quintão. Pedagogia crítica da educação física: dilemas e desafios na atualidade. Movimento, v. 25, e25001, p. 1-15, 2019.

BRANDSTETTER, Gabriele. Dança como cena-grafia do saber. Urdimento: revista de estudos em arte cênica, n. 19, p. 101-11, 2012.

CAMPOS, Laura Maria. Epistemologias somáticas na dança contemporânea: um percurso de ‘ontologia frágil’ em filiações a-históricas. Repertório, ano 21, n. 31, p. 62-86, 2018.

CORREIA, Elder; ALMEIDA, Felipe Quintão. Por uma educação física da ordem da potência: o que pode o corpo em movimento? Motrivivência, v. 31, n. 56, p. 1-19, 2020.

COSTA, Marcelo Adolfo Gomes Duque; ALMEIDA, Felipe Quintão de. O corpo intensivo e a Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 40, n. 1, p. 3-9, 2018.

CRISORIO, Ricardo. Constructivismo, cuerpo y lenguaje. Educación Física y Ciencia, La Plata, 4, p. 75-81, 1998.

CRISORIO, Ricardo. Educação Física e identidade: conhecimento, saber e verdade. In: BRACHT, Valter; CRISORIO, Ricardo. A Educação Física no Brasil e na Argentina: identidade, desafios e perspectivas São Paulo: Autores Associados, 2003. p. 31-54.

CRISORIO, Ricardo. Homero y Platón: dos paradigmas de la educación corporal. 2010. Tesis de posgrado (Doctor en Ciencias de la Educación) – Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, La Plata, 2010.

CRISORIO, Ricardo. L. Homero y Platón: dos paradigmas de la educación corporal. Educación Física y Ciencia, ano 13, p. 77-98, 2011.

CRISORIO, Ricardo. Educación Corporal. Cadernos de Formação da RBCE, p. 9-19, 2013.

CRISORIO, Ricardo. De una semiótica a una hermenéutica en la investigación de las prácticas corporales. Poiesis, v. 8, n. 14, p. 334-347, 2014.

CRISORIO, Ricardo. Actividad(es) física(s) versus prácticas corporal(es). In: GALAK, Eduardo. Cuerpo, educación, política: tensiones epistémicas, históricas y prácticas. Buenos Aires: Editorial Biblos, 2015a. p. 21-39.

CRISORIO, Ricardo. La teoría de las prácticas. In: CRISORIO, Ricardo. Ideas para pensar la educación del cuerpo La Plata: Edulp, 2015b. p. 14-21.

CRISORIO, Ricardo. ¿Un cuerpo incorporal? In: CRISORIO, Ricardo; ESCUDERO, Carolina. Educación del cuerpo: currículum, sujeto y saber La Plata: Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, 2017. p. 179-189.

CRISORIO, Ricardo. Prácticas corporales. In: CRISORIO, Ricardo; BIDEGAIN, Liliana Rocha; LESCANO, Agustin. Enseñanza y educación del cuerpo. La Plata: Edulp, 2020. p. 42-53.

DOMENICI, Eloisa. O encontro entre dança e educação somática como uma interface de questionamento epistemológico sobre as teorias do corpo. Pro-Posições, v. 21, n. 2, p. 69-85, 2010.

FELICIO, Pedro Fernando Viana; MANOEL, Edison de Jesus. A natureza das ações encarnadas/incorporadas e situadas e suas implicações para o estudo do desenvolvimento humano. In: BRESCIANI FILHO, Ettore; D'OTTAVIANO, Itala Lofredo; GONZALEZ, Maria Eunice; PELLEGRINI, Ana Maria; ANDRADE, Ramon Capelle. Auto-organização: estudos interdisciplinares. Campinas: Editora da Unicamp, 2014. v. 66, p. 189-231.

FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. O que significa aprender no âmbito da cultural corporal de movimento? Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 7, n. 2, p. 320-328, maio/ago., 2012.

FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo; PICH, Santiago. Ontologia pós-metafísica e o movimento humano como linguagem. Impulso, v. 22, n. 53, p. 25-36, 2012.

GAMA, Jairo de Almeida. Subjetividade e afeto em Zizek e Johnston: controvérsias em torno da relação psicanálise e neurociências. Physis: Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 26, n. 1, p. 137-156, 2016.

GIL, José. A imagem-nua e as pequenas percepções: estética e metafenomenologia. Lisboa: Relógio d’água, 1996.

GIMÉNEZ, Raumar Rodríguez. Saber del cuerpo: una exploración entre normalismo y universidad en ocasión de la educación física (Uruguay, 1876-1939). 2012. 261 p. Tesis (Maestría en Enseñanza Universitaria) - Universidad de la República, Uruguay, 2012.

GIMÉNEZ, Raumar Rodríguez. Por una lectura política de la relación cuerpo-educación-enseñanza. Polifonías. Revista de Educación, ano 3, n. 5, p. 128-143, 2014a.

GIMÉNEZ, Raumar Rodríguez. Apuntes sobre la cuestión del cuerpo, la crítica y la educación contemporánea. Poiésis, v. 8, n. 14, p. 290-301, 2014b.

GIMÉNEZ, Raumar Rodríguez. Saber do corpo: entre o político e a política. 2016a. 261 p. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016a.

GIMÉNEZ, Raumar Rodríguez. ¿Qué quiere decir darle lugar al cuerpo en una política educativa? A propósito de algunos equívocos respecto del materialismo. In: BEHARES, Luís; GIMÉNEZ, Raumar Rodríguez. VII Encuentro Internacional de Investigadores en Políticas Educativas. Montevideo: Udelar y AUGM, 2016b. p. 207-213.

GIMÉNEZ, Raumar Rodríguez. Sobre el saber y el conocimiento del cuerpo en la educación física: elementos para un balance a partir de la experiencia uruguaya. Revista da ALESDE, v. 9, n. 2, p. 52-64, 2018.

LACAN, Jacques. Función y campo de la palabra y del lenguaje en psicoanálisis. In: LACAN, Jacques. Escritos 1. México: Siglo XXI, 1979. p. 59-139.

LACAN, Jacques. El seminario de Jacques Lacan: libro 10. Buenos Aires: Paidós, 2006.

LACAN, Jacques. El Seminario de Jacques Lacan: libro 17. Buenos Aires: Paidós, 2008.

LEITE, Ana Rita Nicoliello Lara. Yvonne Rainer e os fins da dança: corpo, consciência e educação somática. Doispontos, v. 15, n. 2 p. 125-133, 2018.

MANOEL, Edison de Jesus. Formação de professores: a necessidade da experiência, a experiência da complementaridade. In: GIMENEZ, Roberto; SOUZA, Maurício Teodoro de. Ensaios sobre contextos da formação profissional em educação física. Várzea Paulista: Editora Fontoura, 2011. p. 99-126.

MANOEL, Edison de Jesus. Sobre conhecimento, ação motora e educação física. In: MANOEL, Edison de Jesus; DANTAS, Luiz Eduardo. A construção do conhecimento na educação física escolar: Ensaios e experiências. Curitiba: Editora CRV, 2017, v. 1, p. 15-32.

NIETZSCHE, Friedrich. Obras incompletas. São Paulo: Abril Cultural, 1983.

NÓBREGA, Terezinha Petrúcia. Merleau-Ponty: o corpo como obra de arte. Princípios, Natal, v. 7, n. 8, p. 95-108, 2000.

NÓBREGA, Terezinha Petrúcia. Qual o lugar do corpo na educação? Notas sobre conhecimento, processos cognitivos e currículo. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 599-615, 2005.

NÓBREGA, Terezinha Petrúcia. Merleau-Ponty o corpo como obra de arte e a inexatidão da verdade. Revista Cronos, Natal, v. 9, p. 393-403, 2008.

NÓBREGA, Terezinha Petrúcia. Uma fenomenologia do corpo. São Paulo: Livraria Editora da Física, 2010.

NÓBREGA, Terezinha Petrúcia. A ontologia do ser selvagem em Merleau-Ponty e a paixão segundo Clarice Lispector: Encontros entre Filosofia e Literatura. Revista Estudos Filosóficos, v. 13, p. 15-33, 2014.

ORTEGA, Francisco. O corpo incerto: corporeidade, tecnologias médicas e cultura contemporânea. Rio de Janeiro: Garamond, 2008.

PICH, Santiago; SILVA, Sidinei; FENSTERSEIFER, Paula Evaldo. Cuerpo lenguage y (bio) política: los giros del cuerpo y su educación en la alta modernidad. In: GALAK, Eduardo; GAMBAROTTA, Emiliano. Cuerpo, educación, política: tenciones epistémicas, históricas y práticas. Buenos Aires: Biblos, 2015. p. 59-73.

PICH, Santigo; GHIDETTI, Filipe Ferreira; BASSANI, Jaison José. As derivas do corpo e sua educação: dos seus saberes e das suas artes. In: GALAK, Eduardo; ATHAYDE, Pedro; LARA, Larissa. Por uma epistemologia da educação dos corpos e da Educação Física. Natal: EDUFRN, 2020. p. 49-61.

PORTER, Luis. La palabra corporizada. Pro-Posições, Campinas, v. 21, n. 2 (62), p. 19-36, 2010.

RABELLO, Ernesto Grillo; YONEZAWA, Fernando Hiromi; LOUZADA, Ana Paula Figueiredo. O yoga como prática de áskesis. Motrivivência, v. 30, n. 55, p. 208-226, 2018.

SHUSTERMAN, Richard. Thinking through the body, educating for the humanities: a plea for Somaesthetics. The Journal of Aesthetic Education, v. 40, n. 1, p. 1-21, 2006.

SOUZA, José Crisóstomo. O mundo bem nosso: antirrepresentacionismo poiéticopragmático, não linguístico. Cognitio, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 335-360, 2015.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Filiação. Novos Estudos do Cebrap, São Paulo, n. 77, p. 91-126, 2007.

ZIZEK, Slavoj. A visão em paralaxe. São Paulo: Boitempo, 2008.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Felipe Quintao de Almeida

Downloads

Download data is not yet available.