Banner Portal
The construction of strike´s social concept
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Strike
Social knowledge
Piagetian theory

How to Cite

SARAVALI, Eliane Giachetto; MANO, Amanda de Mattos Pereira; ORIANI, Angélica Pall; GUIMARÃES, Taislene; ROTOLI, Liliane Ubeda Morandi. The construction of strike´s social concept : a piagetian evolutionary study. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 22, n. 4, p. 948–968, 2020. DOI: 10.20396/etd.v22i4.8655348. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8655348. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

From the Piagetian studies on social knowledge construction, this article presents the data of a qualitative and quantitative research, whose objective was to investigate the understanding of the strike notion in public and private students, aged between 6 and 21 years. The research with transversal trajectory design consisted of 80 participants, distributed as follows: 20 subjects aged 6 years, 20 subjects aged 11 years, 20 subjects aged 16 years and 20 subjects aged 21 years. Still, for each age group, there was division as to the origin of the school institution, thus, 10 participants were from public institutions and 10, from private institutions. The instrument used was a clinical-critical interview that dealt with the notion of strike. The interviews were analyzed according to the levels of social reality understanding, through the construction of sub-levels, plus analytical statistics of correlation between variables. In general, it was found that students' ideas focused on the sub-level IIa, revealing an understanding of a little elaborate strike notion, based on more personal judgments and apparent aspects. Statistical analysis showed no difference in the answers according to the schools in which the participants were enrolled. Relevant aspects about the construction of social knowledge are discussed.

https://doi.org/10.20396/etd.v22i4.8655348
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Elisângela Áreas; Eliane Giachetto Saravali. As noções étnico-raciais e o currículo escolar de língua portuguesa: uma proposta de intervenção pedagógica. Rev. Teoria e Prática da Educação, v.20, n.1, p. 133-150, 2017. Disponível em: periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/download/37301/pdf. Acesso em: 04 abr. 2019.

AMAR, José. et al. Pensamiento económico em jóvenes universitarios. Revista Latinoamericana de Psicología, Colômbia, v.39, n.2, p. 363-373, 2007. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rlp/v39n2/v39n2a11.pdf. Acesso em: 14 mar. 2019.

BARROSO, Larissa. As ideias das crianças e adolescentes sobre seus direitos: um estudo evolutivo à luz da teoria piagetiana. 2000. 327f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.

BRASIL. Decreto nº 21.396, de 12 de maio de 1932. Institui Comissões Mistas de Conciliação e dá outras providências. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-21396-12-maio-1932-526753-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 2 fev. 2018.

BRASIL. Constituição dos Estados Unidos do Brasil, de 10 de novembro de 1937. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao37.html. Acesso em: 4 mar. 2019.

BRASIL. Decreto-Lei nº 9.070, de 15 de março de 1946. Dispõe sobre a suspensão ou abandono coletivo do trabalho e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVil_03/Decreto-Lei/Del9070.htm. Acesso em: 2 fev. 2018.

BRASIL. Lei nº 4.330, de 1º de junho de 1964. Regula o direito de greve, na forma do art. 158. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/1950-1969/L4330.htm. Acesso em: 4 mar. 2019.

BRASIL. Decreto-Lei nº 1.632, de 4 de agosto de 1978. Dispõe sobre a proibição de greve nos serviços públicos e em atividades essenciais de interesse da segurança nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/Del1632.htm. Acesso em: 2 fev. 2018.

BRASIL. Lei nº 7.783, de 28 de junho de 1989. Dispõe sobre o exercício do direito de greve, define as atividades essenciais, regula o atendimento das necessidades inadiáveis da comunidade, e dá outras providências. Disponível: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L7783.htm. Acesso em: 2 fev. 2018.

CANTELLI, Valeria. Um estudo psicogenético sobre as representações de escola em crianças e adolescentes. 2000. 227 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.

CASSAR, Vólia Bomfim. Resumo do direito do trabalho. 6.ed. São Paulo: Método, 2018.

COOPER, Sandra Iarê; STOLTZ, Tania. Conhecimento social: o caso do pagamento mínimo da fatura do cartão de crédito. Ensino em Re-vista, Uberlândia, v.25, n.1, p. 82-106, 2018. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/em revista/issue/view/1546. Acesso em: 14 mar. 2019.

DELVAL, Juan. La construcción del conocimiento sobre la sociedade. Ensino Em Re-Vista Uberlândia, MG, v.25, n.1, p. 11-32, p. 82-106, 2018.Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/em revista/issue/view/1546. Acesso em: 14 mar. 2019.

DELVAL, Juan. Aspectos de la construcción del conocimiento sobre la sociedad. Educar em revista. Curitiba: Editora da UFPR, n. 30, p.45-64, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n30/a04n30 . Acesso em: 14 mar. 2019.

DELVAL, Juan. Introdução à prática do método clínico: descobrindo o pensamento das crianças. Tradução Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2002.

DENEGRI, Marianela. A construção do conhecimento social na infância e a representação da pobreza e desigualdade social: desafios para a ação educativa. In: ASSIS, Mucio e FAGUNDES, Antonio Jayro Fonseca da Motta. Descrição, definição e registro de comportamento. São Paulo: Edicon, 1981.

GOUVEIA; Andréa Barbosa; FERRAZ, Marcos Alexandre dos Santos. Sindicalismo docente e política educacional: tensões e composições de interesses corporativos e qualidade da educação. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n.48, p.111-129, abr./jun. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n48/n48a08.pdf. Acesso em: 29 jun. 2018.

GREVE DOS MESTRES QUASE TOTAL EM SP. Correio da manhã. Rio de Janeiro. Sexta-feira, 18 de outubro de 1963. n. 21.639, ano LXIII. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/Hotpage/HotpageBN.aspx?bib=089842_07&pagfis=44933&url=http://memoria.bn.br/docreader#. Acesso em: 21 jun. 2018.

MANO, Amanda de Mattos Pereira; SARAVALI, Eliane Giachetto. As relações entre a construção da abstração reflexionante e o conhecimento social: um estudo psicogenético. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v.23, p.759-779, 2014. Disponível em: http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1327 . Acesso em: 14 mar. 2019.

MANTOVANI DE ASSIS, Orly. ENCONTRO NACIONAL DE PROFESSORES DO PROEPRE - A criança e a escola, 15., 1998. Anais... Campinas: UNICAMP/FE/LPG, p. 43-54, 1998.

MONTEIRO, Tamires; SARAVALI, Eliane Giachetto. Psicogênese da noção de violência: um estudo evolutivo a partir da perspectiva piagetiana. Educação: Revista do Centro de Educação da UFSM, v.36, n.12, maio/ago., 2011, p. 279-296. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/2361. Acesso em: 18 jan. 2018.

PERALTA, Tânia; OLIVEIRA, Francismara Neves. A relação entre escola e trabalho: a realidade social na perspectiva de crianças. Educação em Questão, UFRN, Natal, v. 55, n. 45, p. 200-226, jul./set. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/12751. Acesso em: 14 mar. 2019.

PIAGET, Jean. A equilibração das estruturas cognitivas. Tradução de Marion Merlone dos Santos Penna, Rio de Janeiro: Zahar, 1975.

PIAGET, Jean. A representação do mundo na criança. Tradução Rubens Fiúza. Rio de Janeiro: Record, 1979.

QUINO. Toda a Mafalda: da primeira à última tira. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

SARAVALI, Eliane Giachetto; GUIMARÃES, Taislene. Ambientes educativos e conhecimento social: um estudo sobre as representações de escola. Educação em revista, Belo Horizonte, v.26, n.1, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-46982010000100008&script=sci_abstract&tlng=pt . Acesso em: 14 mar. 2019.

SOUZA, Emilyn Fernanda Pereira de; SARAVALI, Eliane Giachetto. As relações entre o raciocínio lógico-matemático e a construção do conhecimento social: um estudo evolutivo. Cadernos de Educação, Pelotas, n.53, p.101-122, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/9155 . Acesso em: 14 mar. 2019.

VICENTINI, Paula Perin; LUGLI, Rosário Genta. História da profissão docente no Brasil. São Paulo: Cortez, 2009.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.