Banner Portal
Critical intercultural education and its potentialities for other school management
PDF (Português (Brasil))

Keywords

School management
Critical intercultural education
Public school

How to Cite

KUNRATH, Zenaide Borre; CECCHETTI, Elcio. Critical intercultural education and its potentialities for other school management. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 23, n. 3, p. 658–676, 2021. DOI: 10.20396/etd.v23i3.8664215. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664215. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

In an attempt to contribute to the intercultural transformation of school management, this work aims to understand how school managers from three public schools located in the municipality of Chapecó/SC conceive, narrate and position themselves in the face of problems arising from the relationship between the different in the school routine. Assuming a qualitative approach, semi-structured interviews were used methodologically with managers, supervisors and teachers of the schools studied. The results indicated that the intercultural education presents itself as a possibility for managing diversity in complex and diverse institutions such as the school. They point to the need for a public policy that encourages the recognition of the different, problematizes unequal power relations and creates effective conditions for the exercise of dialogue. It concludes that there are many positive actions and intentions underway in the schools studied, but insufficient to overcome a school culture based on the paradigms of exclusion, standardization and monoculturality

https://doi.org/10.20396/etd.v23i3.8664215
PDF (Português (Brasil))

References

BERNARTT, Maria de Lourdes, et al. Movimento migratório no sul do Brasil: o caso dos haitianos no oeste catarinense. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DOBRE DESENVOLVIMENTO REGIONAL: globalização em tempos de regionalização - repercussões no território, 7., 2015. Anais [...] Santa Cruz do Sul: UNISC, 2015, p. 1-23.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Sociedade, cotidiano escolar e cultura(s): uma aproximação. Revista Educação & Sociedade, n. 79, ago./2002.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. Educ. Soc. v. 33, n. 118, p. 235-250, jan./mar. 2012.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7letras, 2009.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Cotidiano escolar e práticas interculturais. Cadernos de pesquisa, v. 46, n. 161, p. 802-820, jul./set. 2016.

CECCHETTI, Elcio; OLIVEIRA, Lilian Blanck de. Diversidade religiosa e direitos humanos: conhecer, respeitar e conviver. RIDH, n. 4, p. 181-197, jun. 2015.

CECCHETTI, Elcio; POZZER, Adecir; TEDESCO, Anderson Luiz. Formação docente intercultural e colonialidade do saber. Revista del CISEN Tramas/Maepova, v.8, n.1, p. 187-200, 2020.

CORTESÃO, Luiza. O arco-íris e o fio da navalha: problemas da educação face às culturas - um olhar crítico. Grifos, n. 15, p. 89-103, 2004.

CURY, Carlos Roberto Jamil. A gestão democrática na escola e o direito à educação. RBPAE, v. 23, n. 3, p. 483-495, set./dez. 2007.

FLEURI, Reinaldo Matias. Educação intercultural: medições necessárias. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

FLEURI, Reinaldo Matias. Intercultura e educação. Educação, Sociedade & Culturas, n. 23, p. 91-124, 2005.

FORNET-BETANCOURT, Raúl. O intercultural: o problema de sua definição. In: CECCHETTI, E.; PIOVEZANA, L. Interculturalidade e educação: saberes, práticas e desafios. Blumenau: Edifurb, 2015. p. 25-30.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 69. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

KOCH, Simone Riske. Discurso e ensino religioso: um olhar a partir da diferença. 2007. 116 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Educação. Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2007. Disponível em: https://bu.furb.br//docs/TE/2007/318007_1_1.pdf. Acesso em: 26 jan. 2021.

MOTA NETO, J. C. da. Por uma pedagogia decolonial na América Latina: convergências entre a educação popular e a investigação-ação participativa. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 26, n. 84, p. 1-18, 2018.

POZZER, Adecir. A formação de professores em e para direitos humanos na perspectiva filosófica de Emmanuel Levinas. Dissertação. (Mestrado em Educação). Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2013.

SACRISTÁN, J. Gimeno. Currículo e diversidade cultural. In: SILVA, Tomaz Tadeu da; MOREIRA, Antônio Flávio (Org.). Territórios contestados: o currículo e os novos mapas políticos e culturais. Rio de Janeiro, Vozes, 1995, p. 84-113.

SALAS ASTRAIN, Ricardo. Ética Intercultural. Ensayos de una ética discursiva para contextos culturales conflictivos. (Re)Relecturas del pensamiento latinoamericano. Santiago de Chile: Ediciones UCSH, 2003.

SANTA CATARINA. Decreto nº 194, de 31 de julho de 2019. Dispõem sobre a gestão escolar da educação básica e profissional da Rede Estadual de Ensino. Florianópolis: SED, 2019.

SILVA, T. T. da. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

SOUSA SANTOS, Boaventura de. A construção multicultural da igualdade e da diferença. Coimbra: Centro de Estudos Sociais. Oficina do CES n. 135, jan. 1999.

WALSH, Catherine. Interculturalidad crítica y educación intercultural. In: VIAÑA, Jorge; TAPIA, Luis; WALSH, Catherine. Construyendo interculturalidad crítica. La Paz: Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello, 2010. p. 75-96.

WALSH, Catherine, OLIVEIRA, Luiz Fernandez; CANDAU, V. M. Colonialidade e pedagogia decolonial: para pensar uma educação outra. Arquivos Analíticos de Políticas educativas, v. 26, v. 83, p. 1-11, 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Zenaide Borre Kunrath, Elcio Cecchetti

Downloads

Download data is not yet available.