Banner Portal
Foundations for a historical-critical linguistic education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Historical-critical linguistic education
Historical-critical pedagogy
Historical and dialectic materialism
Educational labor

How to Cite

DIAS, Sabatha Catoia; PEDRALLI, Rosângela; MACHADO, Pierre Silva. Foundations for a historical-critical linguistic education. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 23, n. 00, p. e023039, 2023. DOI: 10.20396/rho.v23i00.8669113. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8669113. Acesso em: 20 may. 2024.

Abstract

The following paper approaches linguistic education and aims at presenting the philosophical, theoretical, and methodological foundations of an educational labor with language potentially critical and in a transforming inclination. Therefore, it articulates historical and dialectic materialist assumptions to the historical-critical pedagogical theory (Saviani, 2008), meeting the effort of Britto (2012) towards a linguistic education aligned with the transforming social worldview. With the proposal developed, it is expected that we contribute with the field of Applied Linguistics and Education regarding the teaching formation driven to the individuals’ humanization and emancipation from the formulation of a historical-critical linguistic education.

https://doi.org/10.20396/rho.v23i00.8669113
PDF (Português (Brasil))

References

BRITTO, L. P. L. A sombra do caos: ensino de língua x tradição gramatical. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1997.

BRITTO, L. P. L. Contra o consenso: cultura escrita, educação e participação. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2003.

BRITTO, L. P. L. Inquietudes e desacordos: a leitura além do óbvio. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2012.

CATOIA DIAS, S. Entre ecos e travessias: um olhar para o ato de ler no processo de educação em linguagem na esfera escolar. 2016. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2016.

DUARTE, N. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. 5. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

DUARTE, N. A individualidade para si: contribuição a uma teoria histórico-crítica da formação do indivíduo. 3. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

GALVÃO, A. C.; LAVOURA, T. N.; MARTINS, L. M. Fundamentos da didática histórico-crítica. 1. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2019.

GERALDI, J. W. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

LESSA, S.; TONET, I. Introdução à filosofia de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

LOSURDO, D. A luta de classes: uma história política e filosófica. São Paulo: Boitempo, 2015.

LÖWY, M. Ideologias e Ciência Social:elementos para uma análise marxista. 20. ed. São Paulo: Cortez, 2015.

MARTINS, L. M. A formação da personalidade do professor:um enfoque vigotskiano. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2015.

MARX, K. O capital:crítica da economia política, vol. I. 36. ed. Trad. Reginaldo Sant’Anna. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 2019.

MARX, K.; ENGELS, F. Textos sobre Educação e Ensino. Campinas: Navegando, 2011.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. Petrópolis, RJ: Vozes de Bolso, 2019.

MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

NETTO, J. P. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Editora Expressão Popular, 2011.

OLIVEIRA, R. P.; QUAREZEMIN, S. Artefatos em gramática: ideias para aulas de língua. In: OLIVEIRA, R. P.; QUAREZEMIN, S. (org.). Artefatos em gramática: ideias para aulas de língua. Florianópolis: DLLV/CCE-UFSC, 2020. p. 07-15.

PERINI, M. Sintaxe portuguesa: metodologia e funções. São Paulo: Ática, 1989.

SAVIANI, D. Escola e democracia. Campinas, SP: Autores Associados, 2008. (Edição comemorativa).

SAVIANI, D. Marxismo, educação e pedagogia. In: SAVIANI, D.; DUARTE, N. (org.). Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar. Campinas, SP: Autores Associados, 2012. p. 59-86.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 2019.

SAVIANI, D.; DUARTE, N. (org.). Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar. Campinas, SP: Autores Associados, 2015.

SUCHODOLSKI, B. A pedagogia e as grandes correntes filosóficas: a pedagogia da essência e a pedagogia da existência. Lisboa: Livros Horizonte, 2000.

TOMAZONI, E. O ato de escrever em encontros na escola. 2016. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/169203. Acesso em: 01 mar. 2022.

TONET, I. Método científico: uma abordagem ontológica. São Paulo: Instituto Lukács, 2013.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Sabatha Dias; Rosângela Pedralli; Pierre Silva Machado

Downloads

Download data is not yet available.