Banner Portal
The method in Marx and research in education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Method
Historical-dialectical materialism
Research in education

How to Cite

RIBEIRO, Ellen Cristine dos Santos; SOBRAL, Karine Martins; MORAES, Betânea Moreira de. The method in Marx and research in education: onto-history determinations of reality. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 23, n. 00, p. e023042, 2023. DOI: 10.20396/rho.v23i00.8669151. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8669151. Acesso em: 20 may. 2024.

Abstract

The essay approaches the method in Marx as an ontology of the social being, that is, as a theory of knowledge that understands that the existence of reality is independent of what we think about it and its reflection, although it is not constituted as a mirror, seeks to apprehend the real through successive approximations. The study aimed to analyse the repercussions of the Marxian method and its contributions to educational research. The scarcity of works that approach research in education based on the support offered by historical-dialectical materialism was questioned, whose scientific premise of intelligibility of concrete reality allows the development of clues provided by the object's own movement. For this purpose, theoretical-bibliographic research was used, based on classic and contemporary authors of the Marxist framework. Finally, the need for knowledge production processes to be linked to the possibility of social transformation is emphasized, since the Marxian methodological premise raises a concrete perception of the social determinations of bourgeois sociability and the consequent overcoming of its forms of exploration.

https://doi.org/10.20396/rho.v23i00.8669151
PDF (Português (Brasil))

References

COSTA, G. M. da. Contribuição da análise imanente à pesquisa de textos. Revista Eletrônica Arma da Crítica, v. 1, n. 1, p. 24-33, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/23027/1/2009_art_gmcosta.pdf. Acesso em: 02 fev. 2021.

DUARTE, N. A anatomia do homem é a chave da anatomia do macaco: a dialética em Vigotski e em Marx e a questão do saber objetivo na educação escolar. Psicologia da Educação, São Paulo, n. 71 [especial], p. 29-52, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/GkhgksVWNhmjD6DnxtxdwsM/. Acesso em: 03 abr. 2021.

KOSIK, K. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

LÊNIN, V. I. Materialismo y empiriocristicismo: notas críticas sobre una filosofía reaccionaria. In: LÊNIN, V. I. Obras completas. Moscú: Progresso, 1983. Tomo18.

LESSA, S. Para compreender a Ontologia de Lukács. Ijuí: Ed. Unijuí, 2012.

LESSA, S. Trabalho e proletariado no capitalismo contemporâneo. São Paulo: Cortez, 2007.

LUKÁCS, G. Introdução a uma estética marxista. Tradução Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

LUKÁCS, G. Ontologia do ser social: os princípios ontológicos fundamentais de Marx. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. São Paulo: Ciências Humanas, 1979.

MARX, K. A nacionalização da terra. In: Obras Escolhidas. Lisboa: Edições Avante!, 1983. Tomo II.

MARX, K. Prefácio à 2ª edição. In: MARX, K. Contribuição à crítica da economia política. Tradução de Florestan Fernandes. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.

MORAES, B. M. de. As bases ontológicas da individualidade humana e o processo de individuação na sociabilidade capitalista: um estudo a partir do Livro Primeiro de O Capital de Karl Marx. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2007, 161 p.

PAULO NETTO, J. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

PIRES, M. O materialismo histórico-dialético e a educação. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 1, n. 1, p. 83-93, 1997. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/RCh4LmpxDzXrLk6wfR4dmSD/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 05 abr. 2021.

RIBEIRO, Ellen Cristine dos Santos Ribeiro. Questão agrária, práticas educativas e internacionalismo: uma análise a partir do Instituto Agroecológico Latino Americano (IALA) Amazônico. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade estadual do Ceará, Fortaleza, 2023, 206p.

ROLIM, R. R. Tendências históricas universais do ser social na Ontologia de Lukács: apontamentos de uma leitura imanente. Revista Direito & Práxis, v. 9, n. 3, p. 1462-1502, 2018.

SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. Campinas: Autores Associados, 2004.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2012.

TONET, I. Educação, cidadania e emancipação humana. Maceió: Edufal, 2013a.

TONET, I. Método científico: uma abordagem ontológica. São Paulo: Instituto Lukács, 2013b.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Ellen Ribeiro; Karine Sobral; Betânea Moraes

Downloads

Download data is not yet available.