Banner Portal
Racial quotas policy at UnB: a study on black access in the university during the period of 2004 to 2012
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Black. Racial quotas. Access. UnB.

How to Cite

ASSUNÇÃO, Amanda Vanessa Pereira; SANTOS, Catarina de Almeida; NOGUEIRA, Danielle Xabrega Pamplona. Racial quotas policy at UnB: a study on black access in the university during the period of 2004 to 2012. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 1, p. 212–233, 2018. DOI: 10.20396/rho.v18i1.8645867. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8645867. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In 2003, the University of Brasilia (UnB) launched the Social, Ethnic and Racial Integration Goals Plan of UnB. As an extension of this Plan, in 2004, it was implemented the racial quotas policy at the University, in order to provide more equitable access for black students in all offered courses. After 10 years of the system, the survey was guided by the question: do racial quotas fulfilled their role of entry and redistribution of black students at UnB? In this sense, this article aims to analyze how the racial quota program contributed to the access of black students to higher education at UnB in the period of 2004-2012. This research is classified as descriptive. Documents were analyzed and it contained data about the black access at UnB and the demand of candidates for the racial quota system. We can conclude that the racial quota program at the university helped to increase the access of black students to the university and to redistribute them among the courses, in addition to show that black candidates seek less social prestige courses and, increasingly, healthcare courses.

https://doi.org/10.20396/rho.v18i1.8645867
PDF (Português (Brasil))

References

BARCO, S. Políticas focalizadas. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A..; VIEIRA, L. F (Org.). Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010.

BARROS, L. III Conferência Mundial contra o racismo. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 169-170, 2002.

BOBBIO, N. A era dos direitos. Rio de Janeiro: Campus, 1992.

BRASIL. Lei nº 10.558, de 13 de novembro de 2002. Cria o Programa Diversidade na Universidade, e dá outras providências. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/L10558.htm >. Acesso em: 30 abr. 2016.

BRASIL. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm >. Acesso em: 30 abr. 2016.

CARDOSO, C. B. Efeitos da política de cotas na Universidade de Brasília: uma análise do rendimento e da evasão. 2008. 134 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2008.

CARVALHO, J. J. de.; SEGATO, R. L. Plano de metas para a integração social, étnica e racial da Universidade de Brasília. 2002. Mimeo. 3 p.

CURY, C. R. J. A educação básica no Brasil. Educação e Sociedade. Campinas, n. 80, p. 169-201, set. 2002.

FELICIANO, T.; DAVID V. O. B. Política social compensatória ou emancipatória: A contribuição de programas sociais para a autonomia dos beneficiários. Nampula: Universidade Pedagógica, 2014.

GARCIA, F. A. da. C. Uma análise quantitativa do sistema de cotas raciais na Universidade de Brasília. 2013. 85 f. Monografia (Pedagogia). Universidade de Brasília, Brasília, 2013.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. Secretaria de Políticas de Promoção da Igualdade Racial. IPEA. Situação social da população negra por estado. Brasília, 2014.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. INEP. Censo da educação superior 2014. Brasília, 2014.

KERSTENETZKY, C. L. Políticas sociais: focalização ou universalização. Revista de Economia Política, v. 26, n. 4, p. 104, 2006.

MORAES, W. C. S. de. Ações afirmativas e o acesso de negros na educação superior: um estudo de caso do Instituto Luther King – ILK. 2009. 158 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande, 2009.

OLIVEIRA, R. O direito à educação. In: OLIVEIRA, R.; ADRIÃO, T. Gestão, financiamento e direito à Educação: análise da Constituição Federal e da LDB. 3. ed. São Paulo: Xamã, 2007.

PAIXÃO, M. (Org.). Relatório anual das desigualdades raciais no Brasil 2009-2010. Constituição cidadã, seguridade e seus efeitos sobre as assimetrias de cor ou raça. Rio de Janeiro: Garamond, 2010.

UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA. Agência UnB. Negro precisa ser brilhante para se destacar no meio acadêmico, diz defensor de cotas raciais. 2009. Disponível em: < http://unb.br/noticias/unbagencia/cpmod.php?id=38385 >. Acesso em: 30 abr. 2016.

UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA. UnB. Análise do sistema de cotas para negros na Universidade de Brasília: Período 2º semestre de 2004 ao 1º semestre de 2013. 2013. Disponível em: < http://unb2.unb.br/administracao/decanatos/deg/downloads/index/realtorio_sistema_cotas.pdf >. Acesso em: 07 mar. 2017.

VELLOSO, J. Rendimento no curso e no concurso: cotistas e não-cotistas de dois vestibulares na UnB. Brasília: NESUB; Ed. da UnB, 2009. mimeo. 23p.

VELLOSO, J. Vestibular com cotas para negros na UnB: candidatos e aprovados nos exames. Brasília: NESUB; Ed. da UnB, 2005. mimeo. 35p.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.